Дослідження чинників, які впливають на вибір користувачами вузла зовнішнього транспорту у м. Львові
Автор: Масьонков Дмітрій Вікторович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Транспортно-пересадочні вузли (ТПВ) є важливим елементом міської транспортної системи, в яких відбувається взаємодія між різними видами транспорту та зміна режимів переміщення [1]. Вид ТПВ, який забезпечує зв’язки між різними видами зовнішнього та внутрішнього відносно міської території транспорту, називається вузлом зовнішнього транспорту (ВЗТ) [2]. Функціонування ВЗТ, що розташовані в межах міської території, забезпечується міською транспортною системою, адже саме вона є засобом для переміщення користувачів вузлів зовнішнього транспорту [3 - 5]. Львів є найбільшим містом Західної України та володіє великою туристичною привабливістю. В’їзд та виїзд з міста відбувається через 11 вузлів зовнішнього транспорту: аеропорт, два залізничних вокзали, залізнична станція та сім автостанцій. На основі аналізу кількості та напрямку маршрутів, що відправляються з кожного ВЗТ, розраховано розподіл кількості переміщень за видами (міжнародні, міжміські та приміські). Також проведено аналіз розподілу відправок за напрямками. Найбільше напрямків обслуговують Головний і Приміський залізничні вокзали та автовокзал № 1. Автостанція № 5 обслуговує тільки південно-східний напрямок, АС № 6 – східний, а АС «Західна» - південно-західний напрямок. Для отримання інформації щодо фактичної завантаженості ВЗТ проведено натурні обстеження для збору даних про величину та добовий розподіл пасажиропотоків. Виявлено, що в ранковий та вечірній період спостерігається значне співпадіння даних щодо кількості проданих квитків та натурних обстежень щодо наповненості транспортного засобу перед відправкою. В обідній період частина пасажирів не купляла квитки, а здійснювала посадку на зупинці ГПТ після виїзду автобуса з території автовокзалу. Для проведення анкетування пасажирів ВЗТ сформовано список чинників, вплив яких впливає на вибір виду транспортного вузла: вартість поїздки з ВЗТ до пункту призначення; тривалість поїздки з ВЗТ до пункту призначення; тривалість добирання по місту до ВЗТ та часовий період відправки з ВЗТ. Крім того, респондентів просили оцінити важливість для них кожного з цих чинників. Об’єкт дослідження – мережа вузлів зовнішнього транспорту Львова. Предмет дослідження – чинники впливу на вибір вузла зовнішнього транспорту. Мета дослідження: виявити перелік чинників, які впливають на вибір вузла зовнішнього транспорту, та важливість їх для пасажирів. В результаті проведених досліджень виявлено, що основна кількість поїздок, які виконуються з ВЗТ, має тривалість або в межах 1 – 2 год (26%), або більше 4 год (27%). Найменше виконується позаміських поїздок тривалістю до 1 год. Щодо вартості пересувань найпоширенішими є поїздки з ціною квитка до 50 грн – таких переміщень 28% (що, можливо, частково пояснюється значною часткою студентів у вибірці). На час добирання до ВЗТ 41% опитаних витрачають від 30 до 45 хв. Всього 6% тратять на таку поїздку більше години, але й коротких переміщень (менше 15 хв) теж тільки 8 %. Переважна більшість опитаних (59%) виконують позаміську поїздку в період з 13 до 18 год. На нічні переміщення (з 22:00 до 8:00 год) припадає 7% поїздок. Для більшості опитаних найбільш важливим показником є вартість позаміської поїздки – 45% респондентів обрали цей варіант. Часові характеристики відправки є для більшості користувачів на другому місцю по важливості: по 36% респондентів обрали цю відповідь для показників «тривалість руху по місту» та «тривалість позаміської поїздки». Середньої важливості для більшості респондентів є також показник тривалості позаміської поїздки – таких відповідей 35%. Вид вузла зовнішнього транспорту та часовий період відправки є найменш важливими чинниками вибору для більшості респондентів: таких 33% та 39% відповідно. Варто відмітити, що тільки 5% вважають найменш важливим такий чинник, як тривалість позаміської поїздки, і 6% - її вартість. Ключові слова – вузол зовнішнього транспорту, метод анкетування, чинники впливу, важливість. Перелік використаних літературних джерел. 1. А. Бондар. (2016). Транспортно-пересадочний вузол як елемент планувальної структури міста. Гірничі, будівельні, дорожні та меліоративні машини: Всеукраїнський збірник наукових праць. № 88. 91-99. 2. Безлюбченко, О.С., Гордієнко, С.М., Завальний, О.В. (2008). Планування міст та транспорт: Навчальний посібник. Харків.156 с. 3. Горбачев, П.Ф., Далека, В.Ф., Гузненков, И.Г. (2011). Рациональное размещение автобусных транспортно-пересадочных узлов в городах. № 4/3 (52). 4 – 6. 4. Кристопчук, М.Є., Бичко, З.В. (2012). До питання розміщення міських транспортно-пересадочних вузлів. Комунальне господарство міст. Науково-технічний збірник. № 103. 374 – 378. 5. Mircea Rosca, Cristina Opreaa, Anamaria Iliea, Sergiu Olteanua, Oana Dinu. (2020). Solutions for Improving Transit through Intermodal Passenger Terminals. Procedia Manufacturing. 46. 225–232.