Оцінка ймовірності вибору пасажиром маршруту руху з використанням мультиноміальної логіт-моделі

Автор: Горват Олександр Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: При моделюванні вибору пасажирами способу та шляху свого руху під час переміщення важливим елементом є формування скінченної сукупності чинників, які враховуватимуться при здійсненні вибору. Ряд проведених досліджень підтверджує, що основними показниками, які варто враховувати при такому моделюванні, є витрати часу на пересування, вартість та якість транспортних послуг [1, 2, 3]. Також при вирішенні завдання розподілу пасажиропотоків потрібно враховувати характеристики транспортної системи та параметри, які характеризують переваги користувачів транспортної системи при виборі певного шляху пересування [4]. Одним з варіантів оцінки ймовірності вибору певної альтернативи з набору можливих, який широко застосовується в зарубіжних та українських транспортних дослідженнях, є мультиноміальна логіт-модель. Вона відноситься до групи дискретних моделей, які статистично пов’язують вибір кожної людини з атрибутами, а атрибути – з наявними в людини альтернативами [5]. Дискретний вибір має дві основні риси: наявність серії вибору та споживчу корисність вибору [6]. Ймовірність вибору певної альтернативи визначається шляхом порівняння корисності вибору цієї альтернативи з іншими. Моделі вибору шляху використовуються для розрахунку ймовірності того, що користувач певного класу вибере певний шлях певного режиму руху для переміщення з району відправки до району прибуття з певною метою в певний період часу. Для дослідження обрано дві зупинки громадського транспорту Львова – зупинку «Ринок «Південний»» на вул. Виговського, яка знаходиться поряд зі значною точкою тяжіння для робочих та культурно-побутових поїздок – торгово-виробничим комплексом «Південний», та зупинку «Привокзальний ринок» на вул. Городоцька, поряд з якою розташовані такі точки тяжіння, як Привокзальний ринок та Приміський залізничний вокзал. Зв’язок між цими зупинками відбувається 5 міськими автобусними маршрутами: №№51, 25, 111, 32 та 16. Для оцінки ймовірності вибору пасажира між цими маршрутами розраховано такі показники переміщення між зупинками, як час руху на кожному маршруті, час очікування на зупинці та наповненість салону автобуса при прибутті на зупинку (дані натурних обстежень та проведених на їх основі розрахунків). Для оцінки ймовірності вибору певного маршруту на основі їх довжин та тривалостей поїздки використано мультиноміальна логіт-модель та С-логіт-модель, яка додатково враховує ступені перекриття шляхів [7]. Отримані ймовірності вибору порівняно з результатами фактичних спостережень. Для оцінки ймовірності вибору певного маршруту на зупинці ГПТ з допомогою мультиноміальної логіт-моделі обрано такі показники: коефіцієнт заповнення салону автобуса, інтервал руху, час простою на зупинці та нерегулярність руху (відхилення від інтервалу руху). Розрахунки коефіцієнтів важливості цих чинників проведено розрахунок з допомогою пакету «Аналіз даних - Регресія» в MS Excel. Отримані результати мають достатню статистичну значущість. Об’єкт дослідження – система міського пасажирського транспорту Львова. Предмет дослідження – закономірності вибору пасажирами маршруту переміщення. Мета дослідження: формування логіт-моделі вибору пасажирами маршруту руху у значних містах (на прикладі Львова). В результаті проведених досліджень виявлено, що ступінь заповнення салону автобуса здійснює найбільший вплив на вибір маршруту пасажирами на зупинці. Отриману мультиноміальну логіт-модель перевірено на даних іншої зупинки, через яку проходять маршрути № 33 та № 30. Фактична ймовірність (згідно досліджень) маршруту № 33 становить 0.59, а розрахована за сформованою моделлю – 0.64, що свідчить про адекватність отриманої моделі. Ключові слова – громадський транспорт, вибір маршруту, мультиноміальна логіт-модель, функція корисності. Перелік використаних літературних джерел 1. Гульчак О.Д. (2005). Підвищення ефективності міських пасажирських перевезень на основі удосконалення організації руху автобусів: дис. канд. техн. наук. К., 137 с. 2. Liu Y., Bunker J., Ferreira L. (2010): Transit users’ route–choice modelling in transit assignment: a review, Transport Reviews: A Transnational Transdisciplinary Journal, 30:6, P. 753–769. 3. Lam W. H. K., Bell, M. G. H. (2003). Advanced modeling for transit operations and service planning, Pergamon, Elsevier Science Ltd., Oxford. 345 p. 4. Грановский Б. И. (1986). Моделирование пассажирских потоков в транспортных системах. Итоги науки и техники. Серия «Автомобильный и городской транспорт». 11. 67 – 107. 5. Свічинська О.В. (2015). Удосконалення моделей вибору шляху пересування пасажирів в маршрутних системах міст. автореф. дис. ХНАДУ. 23 с. 6. В. С. Лукинский. (2008). Модели и методы теории логістики. 448 с. 7. Cascetta, E. (2013). Transportation systems engineering: theory and methods. New-York: Springer Science & Business Media. 710 p.