Дослідження впливу складу та інтенсивності транспортного потоку на середню швидкість його руху
Автор: Дудич Олег Богданович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Дудич О.Б., Грицунь О.М. (керівник). Дослідження впливу складу та інтенсивності транспортного потоку на середню швидкість його руху. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. Однин з найважливіших чинників, які характеризують рівномірність руху на магістральній вулиці, є рівні завантаження (інтенсивність та склад потоку) окремих її ділянок та швидкість руху автомобільного транспорту. Транспортний потік піддається впливу багатьох чинників, які впливають на рівномірність його руху. Насичений транспортний потік нестійкий, будь-яке збурення може призвести до утворення черги транспортних засобів. Збільшення ступеня насичення до граничного значення призведе до затримок в русі. Величина затримки, в основному, визначається інтенсивністю руху. Отже, знизити ймовірність затримок можливо при всебічному вивченні рівномірності транспортного потоку і подальшому застосуванні. З зростанням інтенсивності збільшується величина середнього відхилення. Зниження відхилення при високому рівні інтенсивності пояснюється заповненням смуги транспортними засобами і формуванням колони на перегоні. Залежність від складу транспортного потоку пояснюється різницею в динамічності і швидкості руху вантажного транспорту і легкових автомобілів. Найбільш рівномірним є повністю вантажний потік (або автобусний). У такому потоці спостерігається менша кількість маневрів, що забезпечує більшу рівномірність руху потоку. Найбільш нерівномірний рух буде спостерігатися в потоці, де присутня значна частка легкових автомобілів (60%) і поряд з цим, присутні вантажні автомобілі, які через особливості руху, створюють перешкоди для легкових, які рухаються більш динамічно. Всі ці фактори безпосередньо впливають на загальну рівномірність руху транспортного потоку. Об’єкт дослідження – вулиця районного значення (вул. Сахарова) між перехрестями Сахарова – Стрийська та Сахарова – Княгині Ольги. Предмет дослідження – закономірності зміни швидкості потоку залежно від складу та інтенсивності його руху. Мета дослідження: – провести натурні дослідження інтенсивності та складу транспортного потоку; – розробити методику проведення імітаційного моделювання; – дослідити впливу складу та інтенсивності транспортного потоку на середню швидкість його руху; – провести моделювання швидкості транспортного потоку. В результаті проведено вибіркові і суцільні дослідження інтенсивності, складу і швидкісних режимів руху транспортних потоків на ділянці вулиці Сахарова. Натурними дослідженням було визначено максимальні годинні інтенсивності руху та складу транспортного потоку (горизонтальна ділянка, спуск та підйом). На основі результатів досліджень виведені емпіричні залежності швидкості від інтенсивності, складу, щільності транспортного потоку на горизонтальній ділянці, спуску та підйомі. Для дослідження вплив складу та інтенсивності транспортного на його середню швидкість використовували імітаційне моделювання у програмному середовищі VISSIM. Розроблено алгоритм моделювання транспортного потоку на горизонтальній ділянці, спуску та підйомі. На основі отриманих результатів імітаційного моделювання отримано залежність зміни середньої швидкості транспортного потоку від його інтенсивності та складу. Можна побачити, що найбільш рівномірний розподіл швидкостей руху спостерігається в потоці, який повністю складається з легкових автомобілів, не залежно від інтенсивності руху. Змодельовано як змінюється швидкість потоку залежно від довжини досліджуваної ділянки. Встановлено, що середня швидкість потоку у порівнянні з горизонтальними ділянками на кожній довжині сегменту до 100 м зменшується на 5–11 км/год, на довжині сегменту від 100 – 200 м – на – 10 – 16 км/год та на довжині сегменту від 200 – 300 м – на 12 – 25 км/год. Якщо порівнювати середнє значення швидкості потоку на горизонтальних ділянках і на ділянках під час руху на спуск, найбільше відхилення спостерігається в пікові періоди (вечірній та ранковий пік). Швидкість потоку під час руху на спуск на 10% більша чим на горизонтальних ділянках. Ключові слова – інтенсивність потоку, склад потоку, швидкість руху, вулично-дорожня мережа, транспортні затримки, моделювання транспортних потоків. Перелік використаних літературних джерел. 1. Пальчик А.М. (2010). Транспортні потоки /Національний транспортний університет. 2. Поліщук, В. П. (ред.), Бакуліч, О. О., Дзюба, О. П., Єресов, В. І. (2012). Організація та регулювання дорожнього руху: підручник. Київ: Знання України. 3. Врубель, Ю. А. (2003). Потери в дорожном движении. Минск: БНТУ. 4. Клинковштейн Г. И. (2001) Организация дорожного движения. 5. Живоглядов, В. Г. (2012). Теория движения транспортных и пешеходных потоков. Ростов на Дону: Изд-во журн. «Изв. Вузов Сев.-Кавк. регион».