Визначення раціональних параметрів проїзної частини за критерієм мінімізації транспортних та дорожньо-експлуатаційних затрат

Автор: Голик Євгеній Олександрович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Голик Є.О., Ройко Ю.Я. (керівник). Визначення раціональних параметрів проїзної частини за критерієм мінімізації транспортних та дорожньо-експлуатаційних затрат. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. Існуючими нормативами [1,2], які регламентують вимоги до проектування вулично-дорожньої мережі, встановлено геометричні параметри міських вулиць, а також принципи проектування території міста. Водночас, досить часто такі параметри не забезпечують найбільш ефективне транспортне обслуговування, виходячи з інтересів не лише транспортних, алей пішохідних та пасажирський потоків. У роботах [3,4] розглянуто основні закономірності, які виникають під час руху транспортних потоків, а також чинники впливу на характер цих закономірностей. Автори [5,6] акцент роблять на ефективності пасажирського обслуговування у містах, а також розглядають моделі трансформації пішохідного потоку у пасажирський і навпаки. Розглядаючи транспортні потоки, встановлено, що основними їх показниками є інтенсивність та щільність руху, інтервали між транспортними засобами, миттєва швидкість руху та швидкість сполучення. Аналогічними є показники пішохідних потоків. Розглядаючи пасажирські потоки, основна увага приділяється напруженості потоку, коефіцієнту пасажирозмінності на маршрутах. Основною метою дослідників є визначення і мінімізація загальних транспортних затрат на переміщення вантажів і пасажирів. Певні узагальнення і методики до їх визначення для всіх груп учасників дорожнього руху описані у роботах [7–9]. Тут ці витрати визначаються і відносно, і питомо на основі закономірностей, встановлених за результатами теоретичних та експериментальних досліджень. Усі дослідження проведено відповідно до науково-методичних підходів, викладених у роботі [10]. На основі теоретичного аналізу встановлено і проаналізовано всі відомі чинники та закономірності, які можуть впливати на ефективну роботу міської вулиці. Із використанням методики натурних досліджень (експериментальних вимірювань на вулично-дорожній мережі міста Львова) встановлено фактичні та усереднені значення інтенсивності транспортних і пішохідних потоків для різних періодів доби, місяця і року. Методами документального вивчення проаналізовано чисельність та щільність населення на території міста Львова, а також визначено основні показник мобільності. Систематизація результатів дослідження проводилась із використанням методів системного аналізу, що дало можливість прослідкувати взаємний зв’язок між результатами теоретичних та експериментальних досліджень і вимірювань, а також визначити найсильніші та найслабші чинник взаємного впливу між показниками учасників дорожнього руху. Застосовуючи методи математичного моделювання, виведено основні закономірності та графічні залежності. Натурні дослідження проведено за методикою оперативного (до 1 години) та вибіркового (у світлу пору дня) обліку руху. Особлива увага зосереджувалась на пікових періодах, коли умови руху транспортних, пішохідних та пасажирських потоків є найскладнішими. Документальні дослідження проводились із використанням інформації, наданої з управління статистики у Львівській області. Важливо відзначити також, що під час визначення раціональної довжини сторони житлового кварталу (району) враховувались не лише показники учасників дорожнього руху, але витрати, які можуть виникати під час експлуатації та обслуговування цієї ділянки (дорожньо-експлуатаційні витрати); екологічні витрати, спричинені викидами відпрацьованих речовин і шумовим забрудненням. Об’єкт дослідження – вулично-дорожня мережа Предмет дослідження – закономірності формування раціональної вулично-дорожньої мережі, сформованої у сельбищних зонах міста на основі показників учасників дорожнього руху Мета дослідження: встановлення закономірностей, які визначають формування раціональної вулично-дорожньої мережі, сформованої у сельбищних зонах міста За результатами цього магістерського дослідження виконано такі завдання: 1) проаналізовано методи оцінки планувальних схем вулично-дорожньої мережі у містах; 2) проаналізовано існуючі наукові та нормативні підходи щодо визначення довжини ділянки вулично-дорожньої мережі, сформованої у житлових зонах міста; 3) проведено транспортні дослідження методами натурних досліджень, документального вивчення, системного аналізу та математичної статистики; 4) розроблено математичні моделі з визначення оптимальних та раціональних параметрів вулично-дорожньої мережі; 5) розроблено обґрунтовані рекомендації щодо формування вулично-дорожньої мережі, сформованої в межах житлових кварталів (районів). Ключові слова – транспортний потік, пішохідний потік, пасажирський потік, житловий квартал, вулично-дорожня мережа, регульоване перехрестя, нерегульоване перехрестя. Перелік використаних літературних джерел. 1. Споруди транспорту. Вулиці та дороги населених пунктів. (2018). ДБН В.2.3-5-2018. Національний стандарт України. Київ: Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. 2. Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень. (2002). Національний стандарт України. Київ : ДП «Укрархбудінформ». 3. Гаврилов Е.В., Дмитриченко М.Ф., Доля В.К., Лановий О.Т., Линник І.Е., Поліщук В.П. (2007). Системологія на транспорті. Організація дорожнього руху. М.Ф. Дмитриченко. Київ 4. Бабков, В. Ф. (1993). Дорожные условия и безопасность дорожного движения. Москва: Транспорт. 5. Спирин, И. В. (2003). Организация и управление пассажирскими автомобильными перевозками. Москва: Академия. 6. Доля, В. К. (2011). Пасажирські перевезення. Харків: Видавництво «Форт». 7. Поліщук В.П., Бакуліч О.О., Дзюба О.П., Єресов В.І. (2012). Організація та регулювання дорожнього руху. Поліщука В.П. Київ: Знання України. 8. Врубель, Ю. А. (2003). Потери в дорожном движении. Минск : БНТУ. 9. Врубель, Ю. А., Капский, Д.В., Кот Е.Н. (2006). Определение потерь в дорожном движении.огр. Минск: БНТУ. 10. Гаврилов Е.В., Дмитриченко М.Ф., Доля В.К., Лановий О.Т., Линник І.Е., Поліщук В.П. (2007). Системологія на транспорті. Технологія наукових досліджень і технічної творчості. М. Ф. Дмитриченко. Київ: Знання України.