Дослідження транспортних потоків на ділянках дороги із зоною переплетення
Автор: Смик Ярослав Михайлович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Смик Я.М., Грицунь О.М. (керівник). Дослідження транспортних потоків на ділянках дороги із зоною переплетення. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. Розглядається проблема забезпечення безпеки автомобілів на ділянках дороги із зоною переплетення в щільному транспортному потоці. Рішення проблеми представлено у вигляді методики визначення інтервалу безпеки [1]. Розглянуто показники, необхідні для визначення інтервалу безпеки. Для його визначення під час перестроювання необхідно врахувати ряд показників. При цьому частина з них є незмінною в залежності від швидкості і стану дорожнього покриття, а частина змінюється з урахуванням тягових і швидкісних характеристик автомобіля. Визначено залежності для розрахунку показників, що складають цей інтервал. Розрахунок даних показників потрібно визначати на основі динамічних габаритів автомобіля і гальмівних характеристик при різних погодних умовах [2-3]. Наведено графічна залежність інтервалу безпеки від швидкості автомобілів в потоці. Зокрема, показано, що інтервал істотно залежить від коефіцієнта зчеплення коліс з дорогою і уваги водія, що говорить про необхідність обережного водіння в умовах дощу, снігу, ожеледі, а також в неприпустимість водіння автомобіля протягом тривалого часу без відпочинку [4-5]. Може бути використана як основа для розрахунку кількісного значення інтервалу безпеки при різних умовах, установки даної системи безпосередньо на автомобіль і розробки рекомендацій щодо дотримання швидкісного режиму, дистанції і правил маневрування на кожну модель автомобіля. Об’єкт дослідження – ділянки дороги із зоною переплетення. Предмет дослідження – дослідження пропускної здатності ділянок дороги із зоною переплетення. Мета дослідження: – провести натурні дослідження розподілу інтервалів між автомобілями; – вивчення впливу дорожніх умов і складу потоку на режими руху в зоні переплетення; – визначення впливу зон переплетення на функціонування ділянки дороги. Для дослідження впливу зони переплетення на пропускну здатність досліджено інтенсивність потоку та інтервали, які дозволяють автомобілям влитися в основний потік. Розроблено методику вимірювання інтенсивності потоку та граничних інтервалів між транспортними засобами в зоні переплетення. Виявлено три основні конфігурації зон переплетення, основною відмінністю яких є схеми маневрів переплетення. До І типу належать зонах переплетення, для завершення маневру переплетення автомобілі повинні виконати одну зміну смуги руху, причому ця зміна виконується з перетином лінії, яка з’єднує ділянки злиття і розділення доріг. До ІІ типу належать зонах переплетення, для завершення маневру переплетення один з транспортних потоків рухається, не змінюючи смугу, а інший виконує не більше однієї зміни смуги руху. До ІІІ типу належать зонах переплетення транспортних потоків, для успішного завершення маневру переплетення один з потоків рухається, не змінюючи смугу, а інший виконує не менше двох змін смуги руху. Визначено граничні інтервали в зоні переплетення для 3-х типів ділянок доріг. Найменшого діапазону інтервали набувають на ділянці вул. Митрополита Андрея (тип ІІ) і становлять від 1,1 до 6,5 с; найбільшого – на ділянці вул. Наукова (тип ІІІ) і становлять від 3,1 до 9,4 с. За середнього граничного інтервалу руху 5,13 с пропускна здатність для зони переплетення типу І (вул. Липинського) становить 714 авт/год за найбільшої інтенсивності руху на смузі в зоні переплетення 413 авт/год. Пропускна здатність: для зони переплетення типу ІІ (вул. Митрополита Андрея) становить 726 авт/год за граничного інтервалу 3,98 с та максимальної інтенсивності на смузі руху – 349 авт/год; для зони переплетення типу ІІІ (вул. Наукова) становить 708 авт/год за граничного інтервалу 6,93 с та максимальної інтенсивності на смузі руху – 465 авт/год. Досліджено, що ділянки дороги із зоною переплетення транспортних потоків понижують пропускну здатність вулично-дорожньої мережі, в результаті зростають транспорті затримки та зменшується швидкість потоку. Ключові слова – інтенсивність потоку, граничні інтервали, пропускна здатність, довжина зони переплетення, імітаційне моделювання. Перелік використаних літературних джерел. 1. Організація та регулювання дорожнього руху: підручник / За заг. ред. В. П. Поліщука; О. О. Бакуліч, О. П. Дзюба, В. І. Єресов та ін. – К. : Знання України, 2012. – 467 с. 2. Лобанов Е. М. (1970). Пропускная способность автомобильных дорог / Е. М. Лобанов, В. В. Сильянов, Ю. М. Ситников, Л. Н. Сапегин. – М.: Транспорт – 152 с. 3. Маркуц В.М. (2013). Расчет скорости транспортных потоков в зоне их слияния // Международный журнал экспериментального образования. – №3. – С. 38 – 51. 4. В.Я. Савенко. (2011). Транспортно-експлуатаційні властивості автомобільних доріг : навч. посібник / В.Я. Савенко, В.В. Губа. – Донецьк : ДВНЗ «ДонНТУ». – 229 с. 5. Хом’як А. Я. (2012). Вивчення характеристики руху транспортних потоків / А.Я.Хом’як, Ю. А. Лісовод // Вісник [Національного транспортного університету]. – №26(1). – с. 104 – 108.