Дослідження основних показників роботи автобусів на маршруті № 45 з урахуванням умов руху на ньому
Автор: Гавц Тарас Богданович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Автомобільні автобусні перевезення забезпечують перевезення пасажирів маршрутними автобусами у містах. Пасажирські перевезення суттєво впливають на соціальну, екологічну та виробничу сфери функціонування міста, які визначають умови конкуренції для муніципальних і приватних перевізників. Серед існуючих проблем і вдосконалення та функціонування маршрутних систем міст особливе значення має забезпечення відповідного рівня безпеки та якості перевезення пасажирів. Для визначення ключових умов експлуатації міських автобусів на маршрутах, необхідно проаналізувати і виділити головні експлуатаційні властивості і можливості, так як кожна з них, за відповідних умовах, може бути основною [1]. Магістерська кваліфікаційна робота присвячена вирішенню проблем вдосконалення організації перевезень пасажирів на автобусному маршруті на основі дослідження закономірностей зміни пасажиропотоку у місті Львів, зокрема на маршруті громадського транспорту №45. З розвитком міської транспортної мережі змінювалися критерії її ефективності. На зміну обсягу перевезення пасажирів міст, крім кількості населення міста здійснює вплив його рухливість жителів [2,3]. Рухливістю населення називають кількість здійснених поїздок на одного мешканця міста за рік. На рівень рухливості жителів міст впливає величина території, планування та кількість населення міста, його значення, розташування різних підприємств та установ сфери послуг відносно житлових кварталів, розташування зон відпочинку. Так, міські пасажирські перевезення, незважаючи на значну його актуальність, перебуває постійно в процесі розвитку і вдосконалення. Це можна обґрунтувати трудомісткістю та складністю натурних досліджень транспортних проблем, які є складними по своїй суті. Розвиток міських пасажирських перевезень має гуртуватись на поєднанні різних галузей господарства [4,5]. Оцінка ефективності функціонування міської мережі громадського заснована на використанні значної кількості показників, які характеризують загальну вулично-дорожню мережу та рух пасажирів у місті. Конкретно визначений критерій оцінки ефективності допомагає порівнювати різні варіанти організації маршрутної системи але і визначає розвиток і стратегію вирішення питань маршрутизації громадського транспорту. Мешканці міста найчастіше здійснюють свій вид пересування за критеріями якості, якщо звичайно, такий вибір їм надає адміністрація міста та перевізники [5-6]. В місті Львові також функціонує мережа міського громадського транспорту. Вона включає комунальні тролейбусні, трамвайні та автобусні маршрути і маршрутні транспортні засоби. Майбутнє всіх цих видів міського пасажирського транспорту заложитиме від їх здатності забезпечити жителів міста якісними та безпечними перевезеннями, які будуть орієнтованими на кінцевого споживача. Розподілення пасажиропотоків вулично-дорожньою мережею залежить від відстані та місця проходження міських автобусних маршрутів у плані міста відносно житлових кварталів, промислових зон, адміністративних і торгово-розважальних центрів [4]. Довжини міських маршрутів і їх розташування на карті міста мають відповідати напрямкам руху пасажиропотоку. Їх визначають за умови забезпечення найменшої безпересадності та витрат часу на пересування. Найважливіші пункти створення, накопичення та поглинання пасажиропотоку за наявного сталого попиту на перевезення мають мати прямий транспортний зв’язок за найкоротшими напрямкам з іншими районами міста [2,3]. Об’єкт дослідження – процес перевезення пасажирів автобусним маршрутом. Предмет дослідження – дослідження показників роботи автобусів на маршруті №45. Мета дослідження: вдосконалення процесу перевезень пасажирів на маршруті. В результаті проведених досліджень здійснено облік пасажиропотоку на зупинках громадського транспорту на маршруті, розраховано продуктивність роботи автобуса на маршруті. Проведено розробку розкладу руху автобуса та основних показників роботи рухомого і отримано основні показники, які характеризують процес перевезення з урахуванням умов руху на маршруті. Ключові слова – показники роботи, пасажирообіг, зупинка громадського транспорту, пасажир, автобусний маршрут руху. Перелік використаних літературних джерел 1. Скочук М.П. Автомобільний транспорт у процесі ринкових перетворень: теоретико-методологічні та правові аспекти / М.П.Скочук // Економіст.- К.: Пошук-Інвест, 2014. - №3.- с. 11-13. 2. Кужель В.П., Іщенко А.П., Бишко М.О. Визначення рівня якості пасажирських перевезень з позиції пасажира. Вісник СНУ ім. Володимира Даля. 2013. № 15 (204). С. 12–16. 3. Боровик Н.А., Сив’юк Т.С. Оцінка якості та ефективності пасажирських перевезень в сучасних ринкових умовах. Управління проектами, системний аналіз і логістика. Технічна серія. 2012. Вип. 9. С. 268–270. 4. Біліченко В. В. Наукові основи стратегій розвитку виробничих систем автомобільного транспорту.Автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. техн. наук: 05.22.20 / К.:НТУ, 2013. - 40 с. 5. Павлюк А. В. Ідентифікація методів державного регулювання ринку послуг автомобільноготранспорту в регіоні / А. В. Павлюк // Вісник НАДУ. – 2015 – № 4. – С. 78-86. 6. Доля В. К. Пасажирські перевезення / В. К. Доля. – Х.: «Видавництво «Форт»», 2011. – 504 с.