Удосконалення кермового керування автобуса малого класу

Автор: Яремко Іван Михайлович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Колісні та гусеничні транспортні засоби
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Яремко І.М., Попович В.В. (керівник). Удосконалення кермового керування автобуса малого класу. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація За допомогою кермового керування повертають передні колеса і цим самим змінюють напрям руху автомобіля. Для забезпечення руху коліс автомобіля на повороті без бокового ковзання необхідно, щоб кола, які описують колеса, мали загальний центр, що називається центром повороту. Коливання керованих коліс є небезпечним явищем, що може призвести до аварійних ситуацій, та загалом погіршує безпеку руху транспортних засобів. Відомо, що джерелами коливань керованих коліс автомобіля можуть бути їх дисбаланс або гідравлічний підсилювач кермового керування. Відносно коливань, що викликані дисбалансом, то вони є достатньо дослідженими, розроблено їх математичну модель, на основі аналізу якої визначено умови, за яких ці коливання можуть виникати. Мета роботи — розроблення способів проектування конструкції кермового приводу з різними типами поздовжньої тяги для автобусів малого класу з врахуванням конструкції передньої підвіски. Для досягнення поставленої мети були вирішені наступні задачі: 1. Проведено аналіз та класифікацію конструкцій кермових приводів ТЗ. 2. Проведено розрахунок кермового керування автобуса малого класу. 3. Проведено дослідження керованості та стійкості руху автобуса малого класу з зпроектованим кермовим керуванням. Об?єкт дослідження — кінематика кермових керування з поздовжніми тягами різних конструкцій з врахуванням кінематики залежної передньої підвіски автобуса. Предмет дослідження — вплив параметрів геометрії кермових приводів різних конструкцій на величину неузгодженості їх кінематик з кінематикою передньої залежної ресорної підвіски автобуса малого класу. Методи дослідження. Використанні законів аналітичної механіки елементів складних технічних систем: математичне моделювання кінематик кермових приводів різних конструкцій з кінематикою залежної передньої підвіски. Наукова новизна одержаних результатів полягає у наступному: - розраховано залежність між кутом повороту сошки та кутом повороту керованих коліс залежної передньої підвіски при врахуванні геометричних параметрів сошки, кульового пальця важеля поворотного кулака, шворнів. - розраховано величину неузгодженості кінематики кермового приводу і підвіски залежно від геометричних параметрів кермового керування. Ключові слова: кермовий привод, поздовжні тяги, кермовий механізм, стійкість руху, керованість, передня підвіска. Перелік використаних літературних джерел. 1. Попович В. В. Оптимізація неузгодженості кінематик кермового приводу і залежної підвіски керованих коліс автобуса / В. В. Попович // Проектування, виробництво та експлуатація автотранспортних засобів та поїздів: щорічний науково-виробничий журнал Національного транспортного університету. - Львів, 2011. - № 19. - С. 252 - 257. 2. Попович В. В. Оптимізація розмірів ланок кермового привода та їх прив’язувальних розмірів до рами автобусів із залежною підвіскою / В. В. Попович // Науковий вісник НЛТУ України. - Львів: РВВ НЛТУ України, 2012. - Вип. 22.1 - С. 133 - 139. 3. Попович В. В. Узгодження кінематики кермового приводу та передньої залежної підвіски автобуса з умов стійкості руху: автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук : 05.22.02? - автомобілі та трактори / Віталій Васильович Попович ; Національний університет "Львівська політехніка". - Львів, 2014. - 22 с.