Дослідження ефективності координованого регулювання на магістральних вулицях м. Львова

Автор: Кардаш Віталій Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Кардаш В.В., Гутий А.В. (керівник). Дослідження ефективності координованого регулювання на магістральних вулицях м. Львова. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. Актуальним завданням у сучасних містах є зменшення затримок на переміщення транспортних потоків ділянками вулично-дорожньої мережі. В умовах постійного зростання рівня автомобілізації та автомобілекористування і, поряд із цим, недостатність вільної площі міської території, спричиняють або ж блокують розвиток вулично-дорожньої мережі. Відповідно інженерам із організації та регулювання дорожнього руху все частіше необхідно застосовувати різноманітні регуляторні та управлінські заходи щодо покращення транспортного обслуговування. Зменшити тривалість часу, який користувачі транспортної мережі затрачають на переміщення можна досягти такими способами: удосконалення існуючих та впровадження нових автоматизованих систем управління дорожнім рухом; надання пріоритету міському громадському транспорту і тим, самим, збільшуючи його привабливість; зміна способу мобільності населення шляхом розвитку велосипедної інфраструктури та інфраструктури інших засобів мікромобільності; введення координованого світлофорного регулювання на окремих магістральних ділянках магістральної вулично-дорожньої мережі; впровадження інтелектуальних транспортних систем тощо. У цій магістерській кваліфікаційній роботі проведено ряд теоретичних досліджень, проведених в Україні і закордоном щодо закономірності формування транспортних потоків у містах [1–4], формування ефективної транспортної інфраструктури, яка забезпечуватиме якісне транспортне обслуговування всіх видів переміщень та перевезень [5–7], розглянуто різноманітні підходи до оцінки безпеки руху шляхом аналізу його конфліктологія, рівнів аварійності та розподілу дорожньо-транспортних подій [8]. Особливої уваги приділено вивченню питання можливостей застосування сучасних автоматизованих програм управління дорожнім рухом через впровадження адаптивного або ж жорсткого координованого управління рухом [9,10]. Додатковою інформацією у цій роботі, на якій ґрунтувались теоретичні та експериментальні дослідження, були існуючі нормативні документи [11,12]. Під час виконання цієї роботи застосовувались такі види транспортних досліджень: – теоретичні дослідження – встановлення закономірностей формування транспортних потоків на магістральних вулицях міст та взаємозв’язку між їх основними первинними показниками; – натурні дослідження – визначення експериментальних числових значень первинних показників транспортних потоків шляхом проведення вимірювань із застосуванням оперативного обліку руху; – документальне вивчення – розрахунок основних параметрів світлофорного регулювання із жорсткими програмами керування; – системного аналізу – побудова графічних залежностей і встановлення рівнянь, які їх описують. Об’єкт дослідження – магістральні вулиці. Предмет дослідження – закономірності зміни основних показників у транспортних потоках на магістральних вулицях. Мета дослідження: визначення закономірностей між основними показниками транспортних потоків та їх вплив на ефективність роботи систем координованого регулювання. За результатами цього магістерського дослідження виконано такі завдання: 1) проаналізовано методи транспортних досліджень із визначення основних показників транспортних потоків, можливостей для впровадження систем координованого регулювання та оцінки рівня його ефективності; 2) визначено межі зміни критичної та медіанної швидкостей у розподілах миттєвої швидкості руху; 3) визначено закономірності зміни індексу асиметрії розподілів миттєвої швидкості руху залежно від рівня однорідності транспортного потоку; 4) встановлено залежність зміни інтервалів між транспортними засобами у транспортному потоці залежно від рівня його однорідності та, на основі цього, визначено практичну пропускну здатність ділянок магістральних вулиць; 5) визначено можливості впровадження ефективних систем координованого регулювання за результатами оцінки рівня дифузії у транспортних потоках залежно від відстані між сусідніми перехрестями магістральних вулиць. Ключові слова – транспортний потік, магістральна вулиця, вулично-дорожня мережа, координоване регулювання, регульоване перехрестя, миттєва швидкість руху, інтервали між транспортними засобами. Перелік використаних літературних джерел. 1. Гаврилов Е.В., Дмитриченко М.Ф., Доля В.К., Лановий О.Т., Линник І.Е., Поліщук В.П. (2007). Системологія на транспорті. Організація дорожнього руху. М.Ф. Дмитриченко. Київ 2. Хомяк, Я. В. (1986). Организация дорожного движения. Київ: Высшая школа. 3. Поліщук, В. П., Дзюба О.П. (2008). Теорія транспортного потоку : методи та моделі організації дорожнього руху. Київ: Знання України. 4. Сильянов, В. В. (1977) Теория транспортных потоков в проектировании дорог и организации движения. Москва: Транспорт. 5. Corey, K., Wilson, M. (2006). Urban and regional technology planning: planning practice in the global knowledge economy. New York : Routledge. 6. Ройко, Ю. Я. (2012). Щодо визначення оптимальної довжини ділянки вулично-дорожньої мережі міста. Наукова періодика слов’янських країн в умовах глобалізації: Матеріали міжнародної наукової конференції. Київ. 7. Санько, Я. В., Ройко, Ю.Я. (2013). Дослідження закономірностей формування структури вулично-дорожньої мережі. Технологічний аудит та резерви виробництва. Вип. 4/1(12), 40 – 42. 8. Бабков, В. Ф. (1993). Дорожные условия и безопасность дорожного движения. Москва: Транспорт. 9. Рушевский, П.В. (1974). Организация и регулирование движения с применением автоматических средств управления. Москва: «Высшая школа». 10. Кременец, Ю. А. Печерский, М.П., Афанасьев, М.Б. (2005). Технические средства организации дорожного движения. Москва: Издательский центр «Академия». 11. Споруди транспорту. Вулиці та дороги населених пунктів. (2018). ДБН В.2.3-5-2018. Національний стандарт України. Київ: Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. 12. Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень. (2002). Національний стандарт України. Київ : ДП «Укрархбудінформ».