Дослідження тривалості руху міського автобуса № 3А на маршруті

Автор: Караман Роман Ігорович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Дотримування графіку руху громадського транспорту є одним з основних параметрів роботи міського автобусного транспорту. Зокрема, прогнозування часу подорожі є важливим інструментом планування для підприємств громадського транспорту, враховуючи, що він може покращити якість запланованих послуг за рахунок зменшення розриву між фактичним та запланованим часом подорожі. У цій роботі обґрунтовується ця актуальність та ґрунтується на експериментальних даних, що вказується на користь підходу, заснованого на часових рядах. Насправді, серед великої кількості чинників, що впливають на роботу громадського транспорту, більшість із них відображає відповідність заданій часовій схемі. Аналіз проводиться за допомогою даних моніторингу транспортних засобів автобусних маршрутів у Львові (на прикладі маршруту №3а). Результати підтверджують корисність таких підходів та можливість покращити послуги з перевезень. У великих історичних містах, таких як Львів (Україна), перевантаження на ВДМ автомобільним транспортом є головною проблемою. Ці проблеми пов’язані зі зростанням кількості приватних та комерційних транспортних засобів. Окрім інших громадських послуг, автобуси відіграють ключову роль у системі міського транспорту. Тому забезпечення операторів сучасними інструментами для розробки або перегляду графіків руху може бути ефективним інструментом підвищення привабливості наданих послуг. Насправді, наявність своєчасної та точної інформації про час подорожі автобусом є важливою складовою, оскільки вона приваблює більше пасажирів та збільшує їх комфорт [1-3]. Тому, щоб забезпечити пасажира такого типу інформацією, існує велика потреба розробити моделі для прогнозування часу подорожі автобуса. Для досягнення цієї мети проведено дослідження з метою визначення часу подорожі автобуса методами часових рядів. Проаналізовано дані моніторингу транспортних засобів деяких автобусів, що працюють у місті Львові. Варто зауважити, що вони ділять смуги руху з іншими учасниками руху. За таких умов час поїздки на автобусі має великий діапазон змін, оскільки їх часові структури схожі із загальним трафіком, який демонструє сезонність та тенденцію/цикл [3-5]. Крім того, результати цього дослідження можуть допомогти операторам автобусних маршрутів вдосконалити свої системи з точки зору оптимізації та планування, а також надати більш точну інформацію в режимі реального часу на зупинках. Об’єкт дослідження – маршрут громадського транспорту №3а у місті Львові. Предмет дослідження – тривалість руху автобусів від терміналу до терміналу. Метою даної магістерської кваліфікаційної роботи: провести дослідження для визначення часу подорожі автобуса методами часових рядів; проаналізувати дані моніторингу автобусів, що працюють у місті Львові. В результаті проведених досліджень визначено тривалість руху автобусів на маршруті №3а. Ключові слова – маршрут громадського транспорту, тривалість руху, програма R-project. Перелік використаних літературних джерел. Comi, A., Nuzzolo, A., Brinchi, S. and Verghini, R. 2017b. Bus dispatching irregularity and travel time dispersion. 5th IEEE International Conference on Models and Technologies for Intelligent Transportation Systems (MT-ITS), DOI: 10.1109/MTITS.2017.8005632, pp. 856-860. Cats, O., 2014. Regularity-driven bus operation: Principles, implementation and business models. In: Transport Policy 36, pp. 223-230. Hyndman, R. J. and Athanasopoulos, G., 2018. Forecasting: principles and practice. Second edition. www.otexts.org. Cleveland, R. B., Cleveland, W. S. and Terpenning, I., 1990. STL: A seasonal-trend decomposition procedure based on loess. In: Journal of Official Statistics, 6(1). Jeon, S. and Hong, B., 2016. Monte Carlo simulation-based traffic speed forecasting using historical big data. In: Future Generation Computer Systems, 65, 182-195. Jeong, R. H. 2004. The prediction of bus arrival time using automatic vehicle location systems data. PhD thesis at Texas A&M University. Billings, D. and Jiann-Shiou, Y., 2006. Application of the ARIMA Models to Urban Roadway Travel Time Prediction - A Case Study. Paper presented at the Systems. In: IEEE International Conference on Man and Cybernetics. Suwardo, Madzlan, N. and Ibrahim, K., 2010. ARIMA models for bus travel time prediction. In: The Journal of the Institution of Engineers, Malaysia, vol. 71(2), pp. 49-58. Cats., O., 2019. Determinants of bus riding time deviations: Relationship between driving patterns and transit performance. Journal of Transportation Engineering Part A: Systems 145(1),04018078.