Дослідження та аналіз тривалості реакції водіїв за різних дорожньо-транспортних умов

Автор: Салдан Віктор Олексійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Салдан В.О., Ковалишин В.В. (керівник). Дослідження та аналіз тривалості реакції водіїв за різних дорожньо-транспортних умов. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. Час реакції водія – це прояв дуже складного психічного процесу. Розуміння, прогнозування і управління цією реакцією можливо лише при умові виявлення психофізіологічних механізмів всього процесу сприйняття. При дослідженні відповіді водія на подразники, без врахування його ФС, неможливо пояснити такі чинники, як неоднозначність часу реакції на один і той же сигнал, зміна реакції в часі або поява часу реакції меншої величини при значній втомі у порівнянні з періодом оптимальної працездатності. У методичному відношенні вивчення часу реакції водія має такі труднощі: визначення моменту початку відліку часу, тобто моменту появи сигналу; оцінка ступеня несподіваності сигналу для водія. Зацікавленість представляють три методики: з використанням радіозв’язку, кінозйомки і вимірювання з асистентом. Радіозв’язок зазвичай застосовують при дослідженнях часу реакції на гальмування лідера. Наступний метод – це кінозйомка. Під час руху автомобіля через лобове скло проводять постійну зйомку дорожньо-транспортної ситуації. При натисканні водієм на педаль гальма перед об’єктивом камери загоряється світловий сигнал. Час реакції водія визначають за кількістю кадрів між моментом, коли за думкою експериментатора досліджуваний сигнал з’явився в поле зору водія і моментом загоряння лампочки. Хороші результати дає застосування методики виміру часу реакції водія з асистентом. Завдання асистента – реєструвати моменти появи сигналу. Кількість таких сигналів обмежена, і асистента попереджають про момент їх появи, або ділянку дороги, де вони можуть з’явитися. Водій такої інформації не отримує. Необхідно дослідити час реакції водія за допомогою методу кінозйомки на перехрестях зі світлофорним регулюванням з різними типами світлофорів, а саме: зі світлофором типу 1, зі світлофором типу 3 (дублюючі) та світлофором типу 1 зі встановленим таблом відліку часу. Професійна діяльність водіїв певною мірою формує характер людини. Фізичні і психофізіологічні вимоги до водіїв транспортних засобів визначаються виходячи з аналізу його діяльності. Водій повинен постійно сприймати великий об’єм інформації про характер і режим руху всіх його учасників, про стан і параметри дороги, про стан навколишнього середовища і наявність засобів регулювання, про стан вузлів і агрегатів автомобіля. Водій у процесі сприйняття величезного потоку інформації, зобов’язаний не лише виявити її, але і опрацювати, провести аналіз, ухвалити відповідне рішення і на підставі нього провести дії. Весь процес від сприйняття до здійснення дії вимагає певних витрат часу, який ще називають часом реакції водія [1]. Реакція водія має дуже велике значення для забезпечення безаварійної роботи. Робота водія потребує швидкого мислення і швидкої реакції на дорожні ситуації. Усвідомивши цю інформацію, оцінивши значення кожної перешкоди і прийнявши рішення, водій керує рульовим колесом або педалями, тобто виконує дії, які повинні забезпечити безпеку руху. Час, який проходить з моменту отримання відчуття до моменту, коли водій почне діяти, називають часом реакції водія. У психологічній практиці прийнято розрізняти два види реакцій: прості і складні. Проста реакція має місце при появі одного раніше відомого подразника, на який водій реагує тільки одним добре вивченим рухом. Водій часто опиняється в таких складних дорожньо-транспортиих ситуаціях, коли із загального числа об’єктів йому треба виділити найважливіші в той чи інший момент, щоб відреагуватп правильними діями, які б гарантували безпеку руху. Об’єкт дослідження: перехрестя у місті Львові. Предмет дослідження: час реакції водія за різних умов. Мета дослідження: дослідити та проаналізувати тривалості реакції водіїв за різних дорожньо-транспортних умов. В результаті проведених досліджень: проведено аналіз методів та алгоритмів визначення часу реакції водіїв; визначено час їх реакції за різних умов. Ключові слова – перехрестя, водій, час реакції. Перелік використаних літературних джерел. 1. Бабков В.Ф. Дорожные условия и безопасность движения: Учебное пособие для ВУЗов.– М.: Транспорт, 1982.– 288 с.]. 2. Безбородова Г. Б., Галушко В. Г. Моделирование движения автомобиля. Киев, Вища школа, 1978. 168 с 3. Котик М. А. Краткий курс инженерной психологи / М. А. Котик. – Таллин : Валгус, 1971. – 308 с. 4. Ломов Б.Ф. Человек и техника. Очерки инженерной психологи. М., Советское радио. 1966, 461с 5. Лобанов Е. М. Проектировиние дорог и организация движения с учётом психофизиологии водителя /Е. М. Лобанов. – М. : Транспорт, 1980.– 311 с. 6. Чуприкова И.И. О стабилизации времени реакции при большом числе хранящихся в памяти эталонов. К вопросу о построении теоретической модели реакции вибора. – Вопросы психологии. 1971, №1, с. 50-62. 7. Бойко Е.И. Время реакции человека. М., Медицина, 1961. 110с.