Дослідження впливу виділеної смуги руху для громадського транспорту на ділянці вул. Городоцька (від вул. Виговського до вул. Ряшівська) на показники транспортного потоку
Автор: Михайлов Олександр Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Прогрес автомобілізації сприяє збільшенню інтенсивності транспортних потоків, що у міських умовах призводить до високого рівня завантаження вулиць [1]. Перевантаження вулично-дорожніх мереж, своєю чергою, зумовлює багато гострих проблем соціального і економічного характеру. Тому зниження їх рівня завантаження є актуальним завданням для переважної більшості країн. Одним із прогресивних шляхів зниження рівня завантаження вулично- дорожньої мережі вважається ефективна організація громадського транспорту, що дає змогу скоротити обсяги користування індивідуальними транспортними засобами, які становлять домінуючу частку в існуючих транспортних потоках, і цим самим знизити завантаження вулично-дорожньої мережі [2-3]. Сьогодні у містах України найпоширенішим видом громадського транспорту для перевезення міського населення є маршрутні автобуси. Для підвищення якості перевезення і транспортного обслуговування пасажирів цим видом транспорту на вулично-дорожній мережі потрібно покращувати його конкурентоздатність шляхом надання переваги у русі по відношенню до інших учасників руху [4]. Така перевага реалізується за допомогою застосування методів забезпечення пріоритетного руху, до яких насамперед належать впровадження спеціальних смуг на перегонах вулиць та забезпечення пріоритету на регульованих перехрестях [5]. Об’єкт дослідження – смуга руху для громадського транспорту. Предмет дослідження – вдосконалення методів забезпечення пріоритетного руху для маршрутних автобусів на ділянці вул. Городоцька. Мета дослідження: 1. Провести аналіз методів забезпечення пріоритетного руху для маршрутних автобусів на вулично-дорожній мережі міста. 2. Визначити та обґрунтувати критерії впровадження спеціальних смуг на перегонах вулиць. 3. Визначити оптимальну довжину спеціальної смуги на підході до ізольованого та координованого регульованого перехрестя на основі імітаційної моделі максимальної довжини черги транспортних засобів. 5. Розробити транспорту модель міста у середовищі PTV VISSIM, і з її використанням оцінити доцільність впровадження спеціальних смуг на перегонах вулиць. Для дослідження впливу виділеної смуги руху для громадського транспорту на показники транспортного потоку проведено імітаційне моделювання у програмному середовищі PTV VISSIM. Дане моделювання дає можливість визначення довжини черги транспортних засобів (середнє та максимальне значення) тривалість руху, (транспортні затримки). Розроблено методику створення моделі досліджуваної ділянки Дослідження показників потоку моделювання проведено за існуючого стану організації дорожнього 2 руху (на основі результатів натурних досліджень) та за проектного стану (виділена смуга руху для громадського транспорту). Встановлено, що довжина черги транспортних засобів на правій смузі руху набувають меншого значення за проектного рішення (смуга для громадського транспорту). Під час руху громадського транспорту в сторону центру на досліджуваних об’єктах, найбільшого значення черга набуває на вимірювальному пункті №8 і становить 34,1 м, у протилежному напрямку – вимірювальний пункт № 17 (30,8 м). Значення на другорядних напрямках за існуючих та проектних рішень практично не змінні. Максимальна черга транспортних засобів набуває менших значень на правій смузі руху (виділена смуга руху для громадського транспорту). На лівій смузі спостерігаються більші значення за проектних рішень, проте їхня різниця не суттєва. Так за існуючих умов руху максимальна черга (ліва смуга руху) спостерігається на вимірювальному пункті №5 і становить 428,3 м, за проектного рішення – 495,6. Тривалість руху транспортних засобів (автобусів та тролейбусів) на виділеній смуги руху для громадського транспорту (ліва смуга руху) в напрямку центру зменшаться на 33 % у протилежному напрямку – зменшаться на 21 %. Проектне рішення виділення смуги руху для громадського транспорту на ділянці вул. Городоцька (від вул. Виговського до вул. Ряшівська) є актуальним, яке зменшить транспорті затримки руху з мінімальними капітальними вкладеннями. Ключові слова: транспортний потік, смуга громадського транспорту, імітаційне моделювання, транспортні затримки, довжина черги. Перелік використаних літературних джерел. 1. Михайлов, А. Ю. (2004). Сучасні тенденції проектування та реконструкції вулично-дорожніх мереж міст, 267 с. 2. Якимов, М.Р. (2008). Транспортні системи великих міс, 184 с. 3. Рудзінський, В.В.(2012). Інтелектуальні транспортні системи автомобільного транспорту, 96 с. 4. Лобанов, Е. М. (1990). Транспортная планировка городов, 240 с. 5. Клинковштейн, Г. И. (1981). Организация дорожного движения / Г. И. Клинковштейн, 240 с.