Відновлення посадкових місць під підшипники на валах і кришках генераторів та електродвигунів транспортних засобів.

Автор: Курило Володимир Васильович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Курило В.В., Юськів В.М. (керівник) Відновлення посадкових місць під підшипники на валах і кришках генераторів та електродвигунів транспортних засобів. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. Внаслідок довготривалої експлуатації за умов значних знакозмінних навантажень під час експлуатації тролейбуса, в місцях посадок підшипників на валу ротора, а також кришок електродвигунів відбувається їх зношування [1]. Серед багатьох методів які використовуються у виробництві для ремонту електрообладнання найбільш придатними є методи газотермічного напилення покриттів. [2]. Об’єкт дослідження – процес електродугового напилення псевдосплавних покриттів на посадкових місцях підшипників в кришках електродвигунів. Предмет дослідження – реставровані алюмінієві кришки електродвигунів тролейбуса. Мета і завдання дослідження. Розробити спосіб відновлення посадкових місць підшипників у кришках електродвигунів тролейбуса методом електродугового напилення псевдосплавних покриттів. Для цієї мети слід розв’язати наступні задачі: 1. Підібрати складові порошкових дротів для отримання шару покриття методом електродугового напилення. 2. Визначити методики контролю параметрів властивостей відновлених посадкових місць кришок електродвигунів. 3. Дослідити вплив пераметрів процесу напилення на властивості. Для шихти складу Fe-Cr-C-Al провівши оптимізацію стосовно вмісту покриттях, виявили, що оптимальна кількість алюмінію в ПД повинна становити 6…12 мас. %. Це забезпечує покриттям твердість НV0,3 від 300 до 400, рівень залишкових напружень розтягу в них 80…70 МПа, їх міцність на розрив 170…140 МПа і міцність зчеплення 40…45 МПа. Для ПД з шихтою на основі (ФХ + Al) важливу роль відіграє кількість алюмінію у шихті. Комплексні дослідження фізико-механічних властивостей електрометалізаційних покрить з ПД на основі (ФХ + Al) дозволяють зробити наступні висновки. Для ПД з шихтою (ФХ + Al) є важливими дві концентраційні області алюмінію. При низькому вмісті алюмінію у шихті отримані покриття характеризуються низьким рівнем залишкових напружень розтягу та високою твердістю при збереженні на доволі високому рівні адгезії. Такі покриттядобре зарекомендували себе як зносостійкі покриття на відповідальних вузлах машин та агрегатів. При високому вмісті алюмінію у шихті ПД його твердість не перевищує 26 HRC (таке покриття легко обробляється на токарному верстаті), рівень залишкових напружень - середній, а міцність зчеплення перевищує 40 МПа. Такі покриття можна рекомендувати для відновлення розмірів зношених поверхонь відповідальних деталей машин. Для ПД з шихтою (ФХ + Al) при низькому вмісті алюмінію (до 10%) важливу роль відіграє вміст вуглецю у покритті. Чим більше вуглецю у покритті, тим вища його твердість і зносостійкість. Зміна технологічних параметрів (тиск розпилюючого повітря, робоча напруга горіння дуги та віддаль від зони горіння дуги до поверхні напилення) суттєво впливає на інтенсивність вигорання вуглецю. Найбільший вплив має тиск розпилюючого повітря . Покриття з ПД (60 ФХБ + 40 Al) та (60 ФХ + 2 Al + 5 FeSi + 20 C) ефективно підвищують зносостійкість пар тертя з колодками із сплаву БРС-30 та алюмінієвого сплаву АМО при граничному терті і їх рекомендовано використовувати для відновлення кришки електродвигунів. 1. Електронний ресурс. Электродвигатели для городского электротранспорта motor-e.ru › elektrodvigateli. 2. Костащук М.І. Технологія відновлення деталей газопорошковим напилюванням: посібник / М.І. Костащук, В.А. Сиволапов. – Київ: Наука і техніка, 2008. – 204 с.