Дослідження затримок у транспортних потоках на регульованих перехрестях з трамвайним рухом

Автор: Гецу Ярослав Васильович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Гецу Я.В., Грицунь О.М. (керівник). Дослідження затримок у транспортних потоках на регульованих перехрестях з трамвайним рухом. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. У великих містах, де забудова території склалась історично, постійно виникаї завдання збільшення пропускної здатності міських вулиць, особливо магістральних, з метою забезпечення мінімальних затримок в русі транспортних потоків. До того ж, планувальними рішеннями часто скористатись неможливо, оскільки нормативними документами вводяться мінімальні обмеження на ширину смуг руху, пішохідних тротуарів та інших планувальних елементів поперечного профілю [1,2]. Виходячи із цього, основними залишаються оргнаізаційні рішення. У теорії та практиці транспортного планування та організації дорожнього руху є певний набір інструментів, які можна використовувати для збільшення, хоча і не значного, показника пропускної здатності. До таких відносяться: удосконалення управління світлофорною сигналізацією на перехрестях та пішохідних переходах; впровадження елементів інтелектуальних транспортних систем і покращення управління (пріоритизація) міського громадського транспорту; обмеження або введення заборони паркування скраю проїзної частини; введення одностороннього руху на прилеглих вулицях; вирівнювання складу транспортного потоку у часі та просторі; регулювання зміни інтенсивності руху за годинами доби; обмеження на забудову територій і проектування будівництва місць із високим рівнем притягання населення тощо [3–7]. Такі заходи є дієвими на тривалі проміжки часу. Проте, необхідно пам’ятити, що загальні методичні положення організації дорожнього руху стверджують, що заборона в русі не ліквідовує потребу в переміщеннях [3,5]. До того ж, пікові навантаження завжди будуть спостерігатись на різних магістральних ділянках вулично-дорожньої і транспортної мереж. Досить часто в практиці управління дорожнім рухом основним індикатором виникнення проблем на вулично-дорожній мережі є затримка в русі. Існує кілька різновидів тлумачення терміну затримка. Це і сповільнення швидкості руху у порівнянні з вільними умовами, і затримки, спричинені режимом роботи світлофорної сигналізації, і затримки громадського транспорту, спричинені дотриманням розкладів руху та здійсненням технологічних зупинок з метою здійснення посадки та висадки пасажирів [3]. У цій магістерській роботі основну увагу зосереджено на розробленні оптимальних режимів світлофорного регулювання з метою мінімізації затримки в русі транспортних потоків на магістральній вулиці. Такою вулицею обрано Личаківську у місті Львові, де є обмеження на зміну геометричних параметрів проїзної частини, транспортні потки вирізняються значною неоднорідністю, вулиця є магістраллю регульованого руху загальноміського значення, громадськиий транспорт тут представлений автобусами та трамваєм. Для зменшення затримок пропонується введення адаптивного світлофорного регулювання з певними часовими обмеженнями максимальної тривалості циклу для уникнення блокування виїздів із бічних вулиць. Початкоим етапом цієї роботи є проведення транспортних досліджень із використанням методики натурних вимірювань методами оперативного та вибіркового обліку основних показників у транспортних потоках. Об’єкт дослідження – затримки в русі транспортних потоках. Предмет дослідження – визначення закономірностей зміни затримки в русі транспортних потоків, спричиненої режимом роботи світлофорної сигналізації. Мета дослідження: визначити оптимальні режими світлофорного регулювання на регульованих перехрестях магістральної вулиці, виходячи із мінімізації затримки транспортних потоків. За результатами цього магістерського дослідження виконано такі завдання: 1) проведено аналіз фахової літератури щодо наукових підходів до визначення режимів світлофорного регулювання, мінімізації затримки транспортних потоків та планувальних особливостей міських вулиць; 2) проведено натурні дослідження з визначення основних (первинних показників) у транспортних потоках на магістральних вулицях; 3) визначено закономірності зміни затримки в русі транспортних потоків, спричинених режимами світлофорного регулювання. Ключові слова: затримка руху, транспортний потік, інтенсивність руху, пропускна здатність, потік насичення, світлофорне регулювання, світлофорний цикл, регульоване перехрестя. Перелік використаних літературних джерел. 1. Гаврилов Е.В., Дмитриченко М.Ф., Доля В.К., Лановий О.Т., Линник І.Е., Поліщук В.П. (2007). Системологія на транспорті. Організація дорожнього руху. М.Ф. Дмитриченко. Київ 2. Хомяк, Я. В. (1986). Организация дорожного движения. Київ: Высшая школа. 3. Поліщук, В. П., Дзюба О.П. (2008). Теорія транспортного потоку : методи та моделі організації дорожнього руху. Київ: Знання України. 4. Сильянов, В. В. (1977) Теория транспортных потоков в проектировании дорог и организации движения. Москва: Транспорт. 5. Corey, K., Wilson, M. (2006). Urban and regional technology planning: planning practice in the global knowledge economy. New York : Routledge. 6. Ройко, Ю. Я. (2012). Щодо визначення оптимальної довжини ділянки вулично-дорожньої мережі міста. Наукова періодика слов’янських країн в умовах глобалізації: Матеріали міжнародної наукової конференції. Київ. 7. Санько, Я. В., Ройко, Ю.Я. (2013). Дослідження закономірностей формування структури вулично-дорожньої мережі. Технологічний аудит та резерви виробництва. Вип. 4/1(12), 40 – 42.