Визначення впливу інтенсивності руху на тривалість циклу світлофорного регулювання (на прикладі перехресть м. Львова)
Автор: Савчук Любомир Ігорович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Савчук Л.І., Вікович І.А. (керівник). Визначення впливу інтенсивності руху на тривалість циклу світлофорного регулювання (на прикладі перехресть м. Львова). Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. Інтенсивність руху, як один із ключових первинних показників в галузі транспортних технологій, зокрема в організації дорожнього руху, встановлює факт існування попиту на переміщення. Інтенсивність руху – це кількість транспортних засобів, які може пропустити поперечний переріз вулиці або дороги за одиницю часу [1–4]. Інтенсивність руху можна встановити, провівши транспортні дослідження, суть яких полягає або у натурних вимірюваннях, проведених безпосередньо на вулично-дорожній мережі, або за результатами документального вивчення, опрацювавши дані, зібрані під час попередніх досліджень та проектної документації. Відомі значення інтенсивності руху є підґрунтям для подальших розрахунків інших вторинних показників, які використовуються: під час визначення прогнозованих проектних рішень щодо планування вулично-дорожньої мережі та мережі позаміських автомобільних доріг; показників безпеки руху, зокрема коефіцієнтів безпеки та відносної аварійності; під час розрахунку та удосконалення автоматизованих систем управління дорожнім рухом; для розрахунків пропускної здатності ділянок проїзних частин і параметрів смуг руху; під час визначення рівнів зручності руху. Залежно від величини інтенсивності руху відбувається класифікація транспортного потоку за умовами руху. Відтак, транспортні потоки є з вільними умовами руху, насиченими, нестійкими. Інтенсивність руху прийнято розраховувати (встановлювати) або у фізичних одиницях, або у зведених, коли всі транспортні засоби транспортного потоку зводять до умовного легкового автомобіля на основі порівняння їхніх динамічних показників [2,4–6]. Інтенсивність руху має характерну особливість змінюватись протягом доби. У денний період також у містах можуть існувати пікові періоди інтенсивності (денні та вечірні), які характеризуються значним зростанням її значень (інколи у кілька разів) у порівнянні із періодом середньоденної інтенсивності. У цій магістерській роботі розглянуто вплив величини інтенсивності руху на розрахункові часові параметри світлофорного регулювання в умовах координації. У базових розрахунках часових параметрів складових світлофорного циклу інтенсивність має найбільше значення під час визначення фазового коефіцієнта, де вона є однією із двох його складових, а також під час визначення ступенів насичення у фазах регулювання. У системах координованого світлофорного регулювання інтенсивність руху також розглядається в межах оцінки дифузії транспортного потоку. У поняття дифузії транспортного потоку вкладається процес розпаду груп транспортних засобів під час їх руху між стоп-лініями. Визначено, що інтенсивність руху є основним чинником впливу на швидкість руху, яка у свою чергу, визначає стійкий нахил стрічки час під час розрахунку рівня ефективності систем координованого регулювання. Об’єкт дослідження – інтенсивність руху транспортного потоку. Предмет дослідження – закономірності зміни часових параметрів світлофорного регулювання у системах координованого руху залежно від інтенсивності транспортного потоку. Мета дослідження: визначити закономірності зміни часових параметрів світлофорного регулювання та визначення ефективності роботи систем координованого регулювання залежно від величини інтенсивності руху. За результатами цього магістерського дослідження виконано такі завдання: 1) проведено аналіз фахової літератури щодо наукових підходів до визначення інтенсивності руху, закономірностей її зміни та чинників впливу; 2) проведено теоретичні дослідження аналізу питань транспортного планування та безпеки дорожнього руху на ділянках вулично-дорожньої мережі з інтенсивними транспортними потоками; 3) визначено вплив інтенсивності руху на ефективність роботи систем координованого управління світлофорною сигналізацією. Ключові слова – транспортний потік, вулично-дорожня мережа, інтенсивність руху, склад транспортного потоку, швидкість руху, світлофорна сигналізація, координоване регулювання. Перелік використаних літературних джерел. 1. Гаврилов Е.В., Дмитриченко М.Ф., Доля В.К., Лановий О.Т., Линник І.Е., Поліщук В.П. (2007). Системологія на транспорті. Організація дорожнього руху. М.Ф. Дмитриченко. Київ 2. Спирин, И. В. (2003). Организация и управление пассажирскими автомобильными перевозками. Москва: Академия. 3. Поліщук В.П., Бакуліч О.О., Дзюба О.П., Єресов В.І. (2012). Організація та регулювання дорожнього руху. Поліщука В.П. Київ: Знання України. 4. Врубель, Ю. А. (2003). Потери в дорожном движении. Минск : БНТУ. 5. Врубель, Ю. А., Капский, Д.В., Кот Е.Н. (2006). Определение потерь в дорожном движении.огр. Минск: БНТУ. 6. Гаврилов Е.В., Дмитриченко М.Ф., Доля В.К., Лановий О.Т., Линник І.Е., Поліщук В.П. (2007). Системологія на транспорті. Технологія наукових досліджень і технічної творчості. М. Ф. Дмитриченко. Київ: Знання України.