Вдосконалення організації перевезень пасажирів на автобусному маршруті № 52 на основі дослідження пасажиропотоку

Автор: Дацко Богдан Богданович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Магістерська кваліфікаційна робота присвячена аспектам вдосконалення організації перевезень пасажирів на автобусному маршруті №52 на основі натурних досліджень пасажиропотоку. Транспортна галузь становить важливу складову економічної системи країни, що впливає на розвиток інфраструктури і на добробут життя населення. Підвищення якості життя населення країни потребує вдосконалення методів управління транспортним комплексом та його складовими [1]. У теперішніх умовах розвитку пасажирських перевезень потрібно враховувати параметри, які не залежать від розкладу руху на маршруті та співвідношення платоспроможних пасажирів і пасажирів, які користуються пільгами на оплату проїзду[2]. Характерною особливістю ринку міських пасажирських перевезень є те, що існуючи парк рухомого складу не відповідає вимогам, у першу чергу за класом автобусів міського типу, а це значно погіршує якість обслуговування населення та екологічну ситуацію міст [3]. Ефективні транспортні системи повинні забезпечувати задоволення економічних та соціальних потреб у пересуванні товарів і населення міста, сприяти розвитку автомобілебудування, та будівництву доріг тощо. Для покращання роботи міського транспорту необхідно підвищувати показники якості надання транспортних послуг, оцінки і скорочення витрат суспільства від транспортної діяльності, а саме забруднення навколишнього середовища, вплив на кліматичну ситуацію, транспортні затримки в містах і магістральних вулицях через недостатню, організацію роботи міського пасажирського транспорту тощо [3-4]. Питання, які виникають, необхідно вирішувати, впроваджуючи нові підходи до вдосконалення організації перевезень пасажирів міським транспортом. Підвищення ефективності організації міського пасажирського транспорту пов’язано з формуванням сучасних організаційних структур на транспортному ринку, раціональним управлінням автотранспортом і організацією дорожнього руху; впровадженням інноваційних систем управління рухом міського транспорту, що забезпечують рівні можливості для всіх перевізників [5]. У більшості міст складається розвинена мережа міських пасажирських перевезень, що забезпечує транспортну інтеграцію транспортних районів в єдину систему. Проте наявність великої кількості перевізників зумовлює значні труднощі в організації процесу перевезень пасажирів та оперативному управлінні ними. На різних маршрутах рухомий склад розподілений нерівномірно. Також спостерігається недостатнє заповнення рухомого складу, значна частка пільгових категорій пасажирів, значні експлуатаційні витрати, незадовільні дорожні умови руху, значні витрати на ремонт застарілого парку автобусів є основними чинниками, що впливають на ефективність пасажирських перевезень. У таких умовах громадський транспорт перестає відігравати ключову роль для перевезення пасажирів у містах [6]. Під умовами експлуатації автобусів на маршруті мається на увазі дорожні умови та режими руху, які впливають на витрати палива і середню швидкість автобуса. Швидкість руху автобуса визначає час переміщення пасажирів громадського транспорту і є ключовим параметром руху автобусів на маршруті №52. Сукупність техніко-експлуатаційних властивостей автобусів та їх тривалість руху окремими ділянками дає можливість прогнозувати основні параметри щодо експлуатації кожного автобусу. Об’єкт дослідження – процес організації перевезення пасажирів на автобусному маршруті. Предмет дослідження – дослідження основних показників роботи рухомого складу міському маршруті. Мета дослідження: вдосконалити організацію перевезень пасажирів на автобусному міському маршруті. В результаті проведених досліджень визначено величини існуючих пасажиропотоків на маршруті на кожній зупинці громадського транспорту, встановлено основні показники роботи автобусів. Проведено вдосконалення організації перевезення пасажирів шляхом розробки графіків руху, отримано основні показники роботи автобусів на маршруті. Ключові слова – автобус, пасажиропотік, зупинка громадського транспорту, пасажир, маршрут руху, організація перевезень. Перелік використаних літературних джерел 1. Гольская Ю.Н. Оценка влияния транспортной инфраструктуры на социально-экономическое раз витие региона автореф. дис. канд. экон. наук. / Ю.Н. Гольская. - Екатеринбург, 2013. -21 с 2. Давідіч Ю.О. Розробка розкладу руху транспортних засобів при організації пасажирських перевезень / Ю.О. Давідіч. – Харк. нац. акад. міськ. госп-ва. – Х. : ХНАМГ, 2010. – 345 с 3. Зайончик Л.Г. Проблеми підвищення ефективності експортного потенціалу послуг автомобільного транспорту в умовах формування ринкових відносин: автореф. дис. канд. екон. наук: 08.07.04 — Економіка транспорту і зв’язку / Зайончик Л.Г.; Київський міжнародний ун-т цивільної авіації. — К., 1996. - 40 с. 4. До питання визначення технічної швидкості міського маршрутного автобусу в залежності від умов експлуатації / М.М. Маяк, С.В. Мельничук, Р.М. Головня, С.П. Чуйко // Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті. – Луцьк : ЛНТУ, 2018. – № 1 (10). – С. 58–65. 5. Біліченко В. В Аналіз та обґрунтування методів формування маршрутної мережі пасажирських перевезень у містах // Сучасні технології та перспективи розвитку автомобільного транспорту: VI міжнародна наук.-практична конференція. Тези доп. – Вінниця. – 2013. – С. 164-165. 6. Доля, В. К. Пасажирські перевезення / В. К. Доля. – Х.: Вид-во „Форт”, 2011. – 507 с.