Сучасні тенденції формування архітектурних об’єктів для реабілітації дітей з особливостями фізичного розвитку. (З розробкою центру здоров’я в кампусі НУ «Львівська політехніка»)

Автор: Дмитрів Катерина Андріївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Дизайн архітектурного середовища
Інститут: Інститут архітектури та дизайну
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Дмитрів К.А., д-р. арх., проф. Проскуряков В.І. (керівник), Сучасні тенденції формування архітектурних об’єктів для реабілітації дітей з особливостями фізичного розвитку. (З розробкою центру здоров’я в кампусі НУ «Львівська політехніка»). Магістерська кваліфікаційна робота – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. В даній роботі розглядаються основні тенденції формування архітектурного середовища реабілітаційних центрів для дітей та молоді з особливостями розвитку. З межах дослідження проведено аналіз можливостей та потреб людей з особливими потребами, та необхідності створення середовища, яке буде рівноправним та доступним для всіх груп населення. Діти з вродженою інвалідністю є найбільш незахищеною верствою серед людей, які мають ті чи інші форми інвалідності. Оскільки вони ще не адаптовані до навколишнього середовища та не розумію своїх проблем. Протягом дитинства відбувається надзвичайно інтенсивний фізичний і психічний розвиток, та процес пізнання світу. Його порушення, наприклад, ізоляція дитини з вадами від людського суспільства, здатне призвести до незворотних психічних порушень в подальшому житті. Тому надзвичайно важливо створити умови, які дозволять дітям з особливими потребами стати незалежними соціально-адаптованими особистостями, незважаючи на їхні проблеми. Дитячі реабілітаційні центри — досить специфічна галузь архітектури цивільних будівель. У сучасній системі охорони здоров’я України спеціальні установи, які надають допомогу в лікуванні дітей з особливими потребами, практично відсутні. [1] Заклади реабілітації та абілітації дітей та молоді з особливими потребами у жодному разі не повинні бути відокремлені та закриті для дітей та молоді, здоров’я яких вважається у межах норми. Оскільки реабілітаційні центри середньої та великої місткості мають досить розвинутий склад приміщень спортивного блоку, блоку громадських та дозвіллєвих приміщень, і дає можливість створити інклюзивні умови, а саме надати можливість користуватися центром і відвідувачам без інвалідності.[2] При проектуванні та будівництві спеціалізованих закладів для дітей та молоді з особливими потребами та плануванні їх ділянок, необхідно дуже уважно ставитися до питання організації архітектурного простору. Адже оточуюче середовище для дітей з вадами розвитку повинно розглядатися як додаткова складова до процесу лікування та реабілітації.[3] Зміна вимог суспільства і держави до якості послуг, що надаються в установах для реабілітації дітей, підтверджують актуальність і необхідність створення якісно нових дитячих реабілітаційних центрів. Невелика кількість науково обґрунтованих рекомендацій по створенню таких для дітей з обмеженими фізичними можливостями визначають соціальну значимість і підтверджують актуальність наукового дослідження.[1] В межах дослідження розроблений проект багатофункціонального реабілітаційного центру, який має можливість обслуговувати дітей різного віку та з різними вадами розвитку та без них. Також розроблений центр здоров’я студентської молоді, який в своєму складі має широкий спектри функцій для комплексної реабілітації молоді з особливими потреба та постійного оздоровлення всіх студентів. Такі заклади будуть служити моделлю для втілення ідеї доступності та формування і втілення у практику принципів „універсального дизайну”. Метою створення центрів медично-соціальної реабілітації є якомога більш повна адаптація дітей з різними можливостями як до оточуючого середовища, так і до соціуму. [4] Об’єкт дослідження: Архітектурне середовище реабілітаційних центрів для дітей та молоді. У цій науковій роботі будуть досліджуватись тенденції створення та функціонування архітектурного середовища, яке зможе дозволити кожній людині рівноправно брати участь в суспільному житті. Предмет дослідження: Інклюзивність та універсальний дизайн, як основний елемент формування архітектурного середовища реабілітаційних центрів. Функціональні, естетичні, об’ємно-просторові особливості створення інклюзивних умов для дітей та молоді з особливими потребами. Мета дослідження: Виявити основні тенденції формування реабілітаційних центрів за допомогою інклюзивності та універсального дизайну, оцінити перспективи якісного формування простору, що сприятиме вирішенню завдань соціалізації, професійної реалізації та саморозвитку дітей та молоді з особливими потребами. Висновки: Тема даних проектів полягає в толерантному ставленні до дітей та молоді, які мають певні особливості фізичного або психологічного розвитку на рівні архітектурного вирішення. Тематика розкриває архітектурні методи та засоби, за допомогою яких архітектори та дизайнери можуть створити середовище, яке буде сприяти гідному ставленню до людей з особливими потребами, допоможе їм адаптуватись до навколишнього середовища. Ключові слова: реабілітаційний центр, діти та молодь з особливими потребами, інклюзивність будівель, універсальний дизайн, абілітація, реабілітація. Перелік використаних літературних джерел: 1. Дмитрiк Н. О.,Семенько А. А., Сучасний досвід проектування дитячих реабілітаційних центрів./ УДК- 725.54(477.74); 2. Кравченко І.Л., Особливості формування мережі центрів медично-соціальної реабілітації для дітей та підлітків з фізичними вадами./ УДК: 725.54.57; 3. Кравченко І.Л., Особливості планування ділянок центрів медично-соціальної реабілітації дітей з вадами розвитку./ УДК: 725.54.57; 4. Кравченко І. Л., Загальна структурно-функціональна модель центрів медично-соціальної реабілітації дітей з фізичними вадами./ УДК: 725.54.57