Інтелектуальна система вивчення мов програмування
Автор: Остапенко Гліб Олегович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Аналіз даних
Інститут: Інститут комп'ютерних наук та інформаційних технологій
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Остапенко Г.О., Берко А.Ю. (керівник). Інтелектуальна система вивчення мов програмування. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. Людина безперервно вчиться протягом свого життя, отримує нову інформацію, знання та навички. З дитинства людина починає вбирати в себе знання у школі. Згодом формує свій світогляд та отримує кваліфіковані знання в певній галузі під час навчання в вищому навчальному закладі. В наш час освіта відіграє ключову роль в житті людини, так як з її допомогою люди можуть будувати собі кар’єру та бути затребуваними, професійними фахівцями в своїй сфері діяльності. Процес навчання переходить в процес самонавчання, за допомогою якого людина отримує нові, цікаві їй знання [1], наприклад: вивчає традиції, культури різних країн світу, відвідує лекції та семінари, читає науково-публіцистичну і класичну літературу тощо. Все перераховане вище є для людини невичерпним джерелом знань, що, змінює її точку зору, надає нові знання та надає можливість безперервно навчатись. Безперервне навчання - це постійне розширення навичок та наборів навичок шляхом здобування та збільшення знань. По мірі того як життя змінюється, необхідність адаптуватися як у професійному, так і в особистому плані є настільки ж актуальною, як і самі зміни. На професійному рівні безперервне навчання - це подальше розширення набору навичок у відповідь на мінливе середовище та нові методи розробки, відкриття, інновації тощо. Це дуже важливо, оскільки ми покликані реагувати на зміни щодня: наприклад, впровадження комп’ютерів на робочому місці створило потребу в людях тренуватися на комп’ютерах для більш ефективного виконання завдань. На особистому рівні те саме впровадження комп’ютерів змусило нас переосмислити, як ми спілкуємось з людьми, і дозволило підтримувати зв’язок з людьми по всьому світу лише одним натисканням кнопки [2]. Питання ідеального навчального процесу досі залишається актуальним і виникає серед вчених протягом багатьох століть. Як можна пришвидши процес вивчення матеріалу або як покращити ефективність його засвоєння? В умовах століття інформаційних технологій ці питання особливо актуальні, адже людині надається необмежений доступ до потоку різноманітної інформації: безліч ресурсів, матеріалів, вказівок, лекцій тощо та обмежений час для навчання. З метою покращення навчального процесу та підвищення ефективності з’являються спеціалізовані навчальні середовища, що сприяють досягненню бажаних людиною результатів навчання, шляхом класифікації навчальних матеріалів, їх градації за рівнем підготовки та надання персональних рекомендацій [3]. Для сучасної людини вміти програмувати можна віднести до однієї з найбільш потенційно актуальних навичок. Програмувати – це перш за все вирішити певну поставлену задачу, отже вивчення мов програмування вдосконалює навички критичного мислення та вирішення проблем, розвиває логічне та структуроване мислення. Окрім того, вивчення програмування надає людині на певному рівні розуміння того, як працює програмне забезпечення [4]. Якщо людина знає лише основи програмування та розуміє логіку програм, їй значно легше буде розпочати використовувати нові інструменти та програми в майбутньому. Під час вирішення проблеми за допомогою програмування, людина експериментує з можливими вирішеннями задачі, що розвиває її загальну креативність. Отже, актуальність роботи полягає в створені системи, яка б надала людям можливість самостійно та ефективно вивчати мови програмування. Мета дослідження: метою даної роботи є проектування та реалізація системи за допомогою якої людина може самостійно вивчати мови програмування та оптимізувати свій навчальний процес шляхом отримання персональних рекомендацій. Об’єктом дослідження є процес навчання мовам програмування. Предметом дослідження є методи та засоби формування персональних рекомендацій при вивченні мов програмування. Практична цінність роботи полягає в побудові інтелектуальної системи, за допомогою якої можна вивчати мови програмування, а саме: • вивчати актуальні мови програмування; • виконувати теоретичні та практичні завдання; • отримувати від системи персональні рекомендації щодо навчання; • створювати власні навчальні матеріали, та отримувати рекомендації щодо часу їх повторення. В результаті дослідження було спроектовано та розроблено інтелектуальну систему, що дозволяє користувачам вивчати мови програмування, отримувати персональні рекомендації щодо часу повторення вивченого матеріалу, що підвищить ефективність засвоєння інформації та заощадить витрачений час. Ключові слова – інтелектуальна система, безперервне навчання, мови програмування, навчальні середовища, персональні рекомендації. Перелік використаних літературних джерел. 1. What is lifelong learning [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://www.valamis.com/hub/lifelong-learning. – Назва з екрану. 2. Importance of continuous learning [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://www.talentlms.com/elearning/continuous-learning. – Назва з екрану. 3. Level up Your Language Learning with Spaced Repetition [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://www.fluentu.com/blog/srs-spaced-repetition-language-learning/. – Назва з екрану. 4. Why programming is important [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://www.klientsolutech.com/why-programming-is-important/. – Назва з екрану.