Дослідження режимів роботи фрагменту електромережі ПрАТ «Львівобленрго» за умови її перспективного розвитку зі встановленням СЕС
Автор: Головатий Віталій Андрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Електричні системи і мережі
Інститут: Інститут енергетики та систем керування
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Розподільні електричні мережі – це електромережі, які призначені для пересилання електричної енергії від джерела виробництва до джерел споживання, включаючи розподіл між конкретними споживачами [1-4]. Тому до такого важливого елементу електромережі ставиться ряд конкретних вимог. Однією із основних є надійне та безперебійне електропостачання споживачів, особливо для споживачів І категорії [1]. Головною ознакою ефективності функціонування електричної мережі є властивість безвідмовної роботи на заданому періоді часу, за якої забезпечуватиметься необхідні показники якості електричної енергії [2-4]. Основною проблематикою розподільних електричних мереж є застарілість їх електроустаткування за постійно зростаючого електроспоживання [3]. До цього також додається бурхливе впровадження протягом останніх років джерел розосередженої генерації (в основному сонячних та вітрових електростанцій). Ділянка досліджуваної електричної мережі не є виключенням і тут також передбачається побудова таких джерел генерації. Основним елементом під час досліджень цієї магістерської кваліфікаційної роботи є фрагмент електричної мережі ПрАТ «Львівобленерго», для якої передбачається спорудження сонячної електростанції «Витківська» встановленою потужністю 8 МВт. Для розглядуваного фрагменту схеми ПрАТ «Львівобленерго» для району приєднання сонячної електростанції «Витківська» джерелами живлення будемо вважати: шини 110 і 35 кВ ДТЕС; шини 110 кВ ПС «М-110»; шини 110 кВ ПС «Ч2»; шини 110 кВ ПС «Красне» [5]. Об’єкт дослідження – фрагмент електричної мережі 110-35 кВ ПрАТ «Львівобленерго» за приєднання сонячної електростанції «Витківці». Предмет дослідження – усталені експлуатаційні режими роботи досліджуваного фрагменту електричної мережі та їх оптимізація. Мета дослідження – встановлення умов функціонування ділянки електричної мережі 110-35 кВ ПрАТ «Львівобленерго» за за приєднання сонячної електростанції «Витківці». Аналіз впливу додаткового джерела генерації на електромережу у нормальних, ремонтних та ремонтно-аварійних режимах роботи. За результатами досліджень бачимо, У нормальних режимах мережі без СЕС «Витківці» завантаження ПЛ 110 кВ «ДТЕС-110-Радехів-151 І сш 110» не перевищувало 23%, з СЕС «Витківці» – 17,4%. В загальному СЕС розвантажує ПЛ 110 кВ «ДТЕС ш 110-Радехів-151 І сш 110» на (4-8)%. У цьому режимі мережі завантаження обмотки ВН трансформаторів ПС «Радехів-151» не перевищувало: Т1 – 36,4%; Т2 – 53,6%. Завантаження обмотки ВН трансформатора Т2 ПС «Радехів-151» під час роботи СЕС «Витківці» не перевищувало 52,7%. Встановлення в мережі СЕС «Витківці» не призводить до зміни завантаження повітряних ліній 35 кВ. Завантаження головних ділянок мережі, які відходять від шин 35 кВ ПС «Радехів 151», є незначним і не перевищувало 14,7%. У ремонтних та ремонтно-аварійних режимах мережі з СЕС завантаження повітряних ліній 35 кВ у напрямі від ПС «Радехів 151» до ПС «Вузлова» не перевищує 20,8 %. У нормальному режимі роботи мережі з СЕС на шинах 35 кВ і 10 кВ ПС «Радехів 151» та на шинах підстанцій 35 кВ мережі рівень напруги відповідає бажаному з умови зустрічного регулювання напруги в мережі. У ремонтних та аварійних режимах літнього денного зниження навантаження напруги на шинах СН і НН ПС «Радехів 151» та на підстанціях 35 кВ мережі, які живляться від ПС «Радехів 151», не відповідають бажаним з умови зустрічного регулювання напруги в мережі. Бажаний рівень напруги можна забезпечити щляхом підвищення напруги на шинах 35 кВ ДТЕС. Досліджено нормальні та аварійні режими мережі за спорудження СЕС «Витківці» для денного зниження навантаження зимового режимного дня з врахуванням зростання навантаження та генерування потужності на перспективу 5 років. Завантаження повітряної лінії 110 кВ «ДТЕС ш 110-Радехів-151 І сш 110» не перевищуватиме 11%, повітряних ліній 35 кВ, які живляться від шин 35 кВ ПС «Радехів 115» не перевищуватиме 46,6% . Рівень наруги на шинах ПС «Радехів 151» та на шинах підстанцій 35 кВ відповідає умовам зустрічного регулювання. Відхилення напруги на шинах СЕС лежить в межах від 10,3 кВ до 10,5 кВ і не перевищує нормованого допустимого значення відхилення напруги на шинах СЕС «Витківці» ±10% Uном. Ключові слова: усталений режим, електрична мережа, регулювання напруги, сонячна електростанція, дослідження режимів. Перелік використаних літературних джерел. 1. Правила улаштування електроустановок. Видання офіційне. Міненерго вугілля України. – Х.: Видавництво «Форт», 2017. – 760 с. 2. Журахивский А.В., Бахор З. М., Яцейко А.Я., Гапанович В.Г. Формирование стратегии повышения эффективности работы распределительных электрических сетей на предпроектной стадии // Энергетика. Известия высших учебных заведений и энергетических объединений СНГ. – 2019. – Том 62, № 2 (2019). – С. 155–167. https://doi.org/10.21122/1029-7448-2019-62-2-155-167 3. Z. Bakhor, A. Kozovyi, H. Lysiak, A. Yatseiko. Improvement of 6/10 kV distribution power networks efficiency. Energy Eng. Control Syst., 2018, Vol. 4, No. 2, pp. 65 – 72. https://doi.org/10.23939/jeecs2018.02.065 4. Сегеда М.С. «Електричні мережі та системи». [Підручник]. Третє видання, доповнене і перероблене. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015 р. – 540 с. 5. Геоінформаційна система. ПрАТ «Львівобленерго». – Режим доступу: https://tu.loe.lviv.ua/GeoSystem?TypeLoad=LOE