Навчальна підсистема автоматизованої системи навчання оперативному управлінню електричною частиною енергоблока ТЕС
Автор: Малетич Олександр Йосифович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Системи управління виробництвом і розподілом електроенергії
Інститут: Інститут енергетики та систем керування
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Якість підготовки оперативного персоналу електричних станцій можна підвищити за рахунок застосування спеціалізованих (локальних) навчальних систем [1]. Ці системи дозволяють відпрацьовувати навики з оперативного управління окремими системами енергоблока, наприклад, парогенератором (чи окремими його елементами), ядерним реактором, турбіною, генератором, котлом, власними потребами тощо [2, 3]. Автоматизована система навчання (АСН) електричної частини енергоблоку, розроблена доцентами кафедри електроенергетики та систем управління Кідибою В.П., Пришляк Я.Д. та Бараном П.М., використовується для підготовки та перепідготовки оперативного персоналу електричних станцій, а також для навчання студентів електроенергетичних спеціальностей умінню управляти електричною частиною енергоблока ТЕС [4]. Вона складається з трьох підсистем: копій реальних щитів управління електричною частиною енергоблоку та електричною частиною його власних потреб, технологічної підсистеми, яка відтворює роботу електричної частини енергоблоку та навчальної підсистеми. Навчальна підсистема АСН дозволяє управляти процесом навчання та здійснювати контроль знань оперативного персоналу під час управління електричною частиною енергоблока в таких режимах як синхронізація турбогенератора з системою (ручна, автоматична), перевід збудження генератора з робочої системи збудження на резервну та навпаки, збудження турбогенератора на резервному збуднику, синхронні хитання системи, несиметрія навантаження тощо [5]. Робота навчальної підсистеми побудована на основі вправ, в яких відображена послідовність виконання операцій в електричній частині енергоблоку під час реалізації конкретних режимів. Вправи формуються з урахуванням алгоритмів управління електричною частиною енергоблока в основних режимах, які розробляються на основі керівних вказівок з управління режимами та інструкцій з експлуатації технологічного обладнання електричної частини енергоблоку ТЕС. Також навчальна підсистема забезпечує самопідготовку персоналу під час навчання й об’єктивно оцінює його знання з оперативного управління електричною частиною енергоблока в режимі контролю [6, 7]. Об’єкт дослідження –автоматизована система навчання оперативному управлінню електричною частиною енергоблока ТЕС. Предмет дослідження – навчальна підсистема АСН та її особливості. Мета дослідження: особливості автоматизованої системи навчання та її основні режими роботи; особливості функціонування навчальної підсистеми в режимах самонавчання та контролю; характеристика, принцип роботи основного обладнання електричної частини енергоблока ТЕС; розробка алгоритмів управління електричною частиною енергоблока потужністю 300 МВт Ладижинської ТЕС для навчальної підсистеми АСН в основних режимах. Розроблені алгоритми управління електричною частиною енергоблока 300 МВТ Ладижинської ТЕС в режимах: синхронізація турбогенератора при роботі на тиристорному збуднику при справному обладнанні, при несправному автоматичному регуляторі збудження та несправному тиристорному збуднику, при незібраних колах збудження; перевід збудження генератора з тиристорного збудника на резервний при справному обладнанні, при несправному управлінні автоматом вводу тиристорного збудника 1ВВ та несправній блокіровці збудження; перевід збудження генератора з резервного збудника на тиристорний при справному обладнанні, при несправному управлінні автоматом вводу резервного збудника 2ВВ та несправній блокіровці збудження; планове вимкнення генератора від мережі при справному обладнанні, неповнофазному вимкненні вимикача В-52. Ці алгоритми використані під час створення вправ для навчальної підсистеми автоматизованої системи навчання оперативному управлінню електричною частиною енергоблока, що дозволить покращити уміння та навички оперативного персоналу ТЕС, а також студентів електроенергетичних спеціальностей при вивченні відповідних дисциплін. Ключові слова – автоматизована навчальна система, підготовка оперативного персоналу, навчальна підсистема, електрична частина енергоблока, теплова електрична станція Перелік використаних літературних джерел. 1. Щебнев, В. С., Ильченко, А. Г., Токов, А. Ю. (2007). Компьютерные технологии в системе подготовки оперативного персонала ТЭС И АЭС. Вестник ИГЭУ, 2, 40–42. 2. ACOT. (2020). Комп’ютерні системи підготовки персоналу. Отримано з: http://www.asot.com.ua/ . 3. Power plants Sim. (2008). Тренажеры для электростанций. Отримано з: http://fpps.ru/simulators/. 4. Баран, П. М., Кідиба, В. П., Пришляк, Я. Д. (2007). Спеціалізована система навчання оперативного персоналу електричних станцій. Вісник Національного університету «Львівська політехніка», 597, 30–33. 5. Seheda, M., Baran, P., Kidyba, V., & Pryshliak., Ya. (2019). Training system for power plant operators controlling the electrical part of a power generating unit. Computational Problems of Electrical Engineering, 9(1), 33-36. 6. Дьяченко, Н. Б., Баран, П. М., Кідиба, В. П., Пришляк, Я. Д., Дембіцький, М. І. (2016). Система самонавчання комп’ютерного симулятора з управління електричною частиною енергоблока ТЕС. Вісник Національного університету "Львівська політехніка", 840, 43-48. 7. Баран, П. М., Кідиба, В. П., Пришляк, Я. Д. (2018). Навчальна система для підготовки оперативного персоналу ТЕС і АЕС. Вісник Вінницького політехнічного інституту, 3, 119–122.