Дослідження і розвиток корпоративної соціальної відповідальності в умовах міжнародної економічної співпраці українських і польських підприємств

Автор: Рябічіна Юлія Сергіївна
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Міжнародні економічні відносини (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Рябічіна Ю.С., Чернобай Л.І. (керівник). Дослідження і розвиток корпоративної соціальної відповідальності в умовах міжнародної економічної співпраці українських і польських підприємств. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. На ранніх етапах використання терміну «корпоративна відповідальність», поширеною була думка про необов’язковість її імплементації в діяльності суб’єктів господарювання. Корпоративна соціальна відповідальність базувалась суто на ініціативі власника, його внутрішньому бажанні взяти участь у меценатстві, спонсорстві, агітувати працівників до волонтерських проектів. Пізніше, таким чином, підприємства почали виділятись, а відповідно займати більш серйозну ринкову позицію серед своїх конкурентів. Разом з цим, розвиток конкуренції призвів до того, що підприємства повинні не тільки турбуватись про свій економічний прибуток, а і брати участь у вирішенні соціальних, екологічних, економічних проблем і підвищувати добробут соціуму, тобто мати вплив не тільки на своїх працівників, а і на більш глобальні проблеми. На сьогодні існує чимало підходів до трактування сутності корпоративної соціальної відповідальності (Котлер, 2005; Харчук, 2020; Холм, 2020). Аналогічно і суб’єкти підприємницької діяльності адаптують дану концепцію, виходячи з особливостей цілепокладання та існуючих умов функціонування. У роботі «Corporate social responsibility: making good business sense» (2000) (Холм, 2020) наведені визначення КСВ, які набули широкого поширення в різноманітних країнах світу. Однак, спільним у запропонованих трактуваннях є акцентування уваги на важливості отриманні прибутку підприємством, дбаючи при цьому про суспільно-важливі потреби. Річард Холм та Філл Уотс (2020) подають узагальнююче визначення корпоративної соціальної відповідальності, у якому зазначають, що КСВ – обов’язок бізнесу поводитись етично постійно, а також створювати позитивний внесок у економічний стан соціуму, зокрема, підвищувати якість життя як окремих індивідів, так і суспільства в цілому. Американський економіст, професор міжнародного маркетингу Філіп Котлер (2005) стверджує, що корпоративна соціальна відповідальність – ведення підприємцем практики відповідального бізнесу, які є корисними для бізнесу і суспільства в загальному, а також стимулюють соціальний, економічний й екологічний розвиток через максимізацію позитивного внеску і мінімізації негативного внеску у результаті своєї діяльності. Мілтон Фрідман (1970), у своєму есе “The Social Responsibility of Business is to Increase its Profit” має дещо іншу думку щодо суті КСВ. Він зазначає, що єдиною відповідальністю бізнесу є ведення господарської діяльності та отримання прибутку, при цьому підприємство повинно дотримуватись правил гри, вести чесну конкуренцію. Тобто це твердження можна трактувати таким чином: компанія буде сама обирати заходи, і працювати так, щоб отримувати більші обсяги прибутків. Метою магістерської кваліфікаційної роботи є дослідження та розробка рекомендацій для удосконалення корпоративної соціальної відповідальності До завдань магістерської кваліфікаційної роботи слід віднести: дослідження підходів до трактування корпоративної соціальної відповідальності; ідентифікування особливостей її імплементації, позитивної ролі та недоліків; визначення тенденції вітчизняних підприємств щодо розкриття інформації про корпоративну соціальну відповідальність та формулювання рекомендацій у напрямку більш активного її застосування. Об’єкт дослідження – українське підприємство – PwC Lviv SDC. Предмет дослідження – дослідження і розвиток корпоративної соціальної відповідальності в умовах міжнародної економічної співпраці між українськими та польськими підприємствами. З метою визначення актуального, релевантного стану розвитку корпоративної соціальної відповідальності серед вітчизняних підприємств буде використано інформацію про стан розвитку КСВ досліджуваних підприємств на офіційних інформаційних джерелах підприємств. Для теоретичного розгляду питання буде проаналізовано наукові праці вітчизняних та закордонних науковців, що досліджують корпоративну соціальну відповідальність, зокрема в умовах міжнародної економічної співпраці. А також, виникає необхідність звернутись до офіційних українських організацій, які моніторять та досліджують рівень розкриття інформації, в тому числі про корпоративну соціальну відповідальність, та формують офіційні звіти щодо опрацьованих даних. Цим самим ми можемо простежити динаміку загалом розвитку підприємств у контексті КСВ. Дослідження та розроблення заходів у контексті КСВ на прикладі об’єкту дослідження МКР можуть бути використані у практиці вітчизняних та іноземних підприємств для розвитку міжнародних економічних відносин. Результатом дослідження стало імплементація заходу по підвищенню рівня розкриття інформації з метою розвитку корпоративної соціальної відповідальності на підприємстві ТзОВ «PwC Lviv SDC». Ключові слова: корпоративна соціальна відповідальність, соціально-відповідальний бізнес, стейкхолдери, консалтингові підприємства, аудиторські послуги. Перелік використаних джерел: Котлер Ф., 2005. Корпоративна соціальна відповідальність. Як зробити якомога більше добра для вашої компанії та суспільства. Київ: Стандарт. 302 с. Харчук В. Ю., 2020. Генезис поняття «гармонійний розвиток суб’єктів господарювання. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. Вип. 2. № 2. С. 154–168. Holme R., Watts, Ph., 2020. Corporate social responsibility: making good business sense. World Business Council for Sustainable Development. [online] C. 39. Доступно: http://www.ceads.org.ar/downloads/Making%20good%20business%20sense.pdf Friedman M. 1970. The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits. The New York Times Magazine. [online] Доступно: https://cutt.ly/mk6GY6E