Розроблення та обґрунтування ефективної маркетингової стратегії ПП "МеДіС"

Автор: Кучменда Мар'яна Ростиславівна
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Маркетинг (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: З сучасними темпами розвитку суспільства та споживчих ринків компаніям стає все важче виокремлюватись серед конкурентів. Питання теорії та практики розробки і реалізації ефективної маркетингової стратегії в умовах сучасної України набувають неабиякої важливості [4, c. 78]. В даний час будь-яке підприємство, що займається наданням послуг, стикається з серйозними фінансовими проблемами і жорстоким конкурентним середовищем на вітчизняному ринку. В зацікавленості виживання і гнучкої реакції на динаміку змін ринкових умов, підвищення стійкості та адаптаційної здатності в задоволенні споживчого попиту, подолання відставання в розвитку техніки і технології, в забезпеченості вищої якості сервісу і послуги, що надається підприємствами, виникають потреби в розробці ефективної комплексної маркетингової стратегії, яка буде спрямована на зростання [2]. Є сенс розглянути маркетинг як різновид організаційно-управлінської діяльності. У зв’язку з цим слід виділяти увагу до маркетингової стратегії. Таким чином, розробка маркетингової стратегії, яка відповідає всім факторам зовнішнього середовища організації і її внутрішнім можливостям, є, без сумніву, актуальним і своєчасним напрямком розвитку [5]. Кожна компанія неповторна в своїх властивостях, тому і операція по розробці заходів маркетингової стратегії розвитку для кожної компанії своя, тому що вона знаходиться в залежності від позицій компанії на ринку, динаміки її дозрівання, її можливостей, дій суперників, стану економічної, культурної сфери тощо. При розробці будь-якої маркетингової стратегії передує визначення ринкових цілей фірми. Добре продумане стратегічне бачення підготує підприємство до майбутнього, встановить довгострокові напрями розвитку і визначить наміри підприємства зайняти конкретні ділові позиції. Розробка маркетингової стратегії є однією з основних функцій стратегічного маркетингу. Ціль – це певний стан загальних характеристик фірми, досягти які для неї означає досягти бажаного успіху, це те, на що спрямована операційна діяльність будь-якої організації [1, c. 104]. Ринкові цілі визначають успішне становище компанії на ринку в майбутньому. Терміни, що встановлюються на ринкові цілі, зумовлюють масштаби мети, швидкість змін зовнішнього середовища компанії. Вимоги до постановки ринкових цілей аналогічні загальним вимогам до постановки цілей організації. Зрозуміло, що діюча маркетингова стратегія має передбачити усі нюанси, які стосуються підприємства і його позиції на ринку. Можна виділити наступні структурні елементи маркетингової стратегії: плани і цілі підприємства на ринку; аналіз структури ринку; прогнози розвитку ринку; аналіз конкурентоспроможності підприємства; позиція підприємства та його продукту/послуги на ринку [6]. Кожна стратегія створюється для того, щоб реалізувати якусь головну мету. Тому, в залежності від комплексу завдань, які необхідно вирішити, маркетингові стратегії бувають, наприклад, такими: стратегії розширення існуючих ринків; стратегії проникнення на нові ринки; стратегії підтримки стабільного рівня; стратегії концентрації зусиль. Будь-яка стратегія розробляється з урахуванням певного часового проміжку, тому стратегії також діляться на: короткострокові (терміном максимум на рік); середньострокові (на термін від двох до п’яти років); довгострокові (на термін п’ять-сім років). Перш ніж що-небудь планувати, підприємство повинно провести повний маркетинговий аудит і визначитися зі своїми цілями і планами розвитку. Слід розуміти, що цілі підприємства повинні бути: конкретними, досяжними, узгодженими між собою, вимірними, зв’язаними за часом [7]. Крім перерахованого вище цілі повинні відповідати загальній спрямованості підприємства та кваліфікації його персоналу. Потрібно пам’ятати, що метою підприємства і, відповідно, розроблюваної маркетингової стратегії, не завжди має бути щось матеріальне, відчутне. Іноді стратегія розробляється, щоб сформувати певний імідж підприємства на споживчому ринку [3]. Об’єкт дослідження – ПП «МеДіС». Предмет дослідження – теоретичні, методичні та практичні аспекти удосконалення маркетингової стратегії розвитку ПП «МеДіС». Мета дослідження: проведення аналізу, подальша розробка та обґрунтування ефективної маркетингової стратегії розвитку ПП «МеДіС». Результати дослідження. ПП «МеДіС» - вітчизняна компанія, яка вже більше 20 років займається наданням послуг приватної медичної лабораторної діагностики на ринку західноукраїнських областей. Компанія реалізовує свої послуги через власну мережу відділень, яка станом на початок 2021 року налічує 63 пункти, та через філії партнерських медичних центрів. Мережа медичних лабораторій МеДіС охоплює 41 населений пункт у 3 областях: Львівська, Івано-Франківська та Тернопільська. Якщо ж говорити про позицію компанії відносно ринку, то станом на кінець 2020 року підприємство займало 26,6% ринку за кількістю відділень у Львівській області. Дохід компанії з 2018 року поступово зростав, проте, все змінилось у 2 кварталі 2020 року, коли у березні оголосили карантин та фірмі довелось працювати у непередбачуваних умовах. Від травня у компанії з’явились перші тести до Covid-19, що дало змогу наростити клієнтську базу до третього кварталу 2020 року. Із розвитком діагностики коронавірусу ПП «МеДіС» впроваджувало все новіші і точніші методи досліджень та підтверджувало якість даної приватної медичної лабораторії, що в подальшому зумовило стрімкий ріст обороту компанії. Як видно, у компанії завжди були легкі сезонні коливання, а саме спад у 2 кварталі і зростання у 1, 3 та 4 кварталах. Ця тенденція спостерігається і після появи нової інфекції, проте з більшою інтенсивністю. В результаті проведених досліджень з’ясувала, що ринок медичних послуг є олігополістичним ринком, з вираженими основними гравцями. Ціни у ПП «МеДіС» на 5% вищі у порівнянні із цінами конкурентів. Попри це компанія за рахунок репутації якісних лабораторних досліджень та широкої мережі відділень є досить конкурентоспроможною, за матрицею конкурентного профілю. Щодо функціональних стратегій ПП "МеДіС" компанія наполегливо провадить стратегію диверсифікації у товарній стратегії, активно використовує цифрові інструменти в стратегії комунікації, у стратегії позиціонування застосовує стратегію "відповідна ціна за високу якість", у ціновій – стратегію високих цін, стратегію єдиних цін та стратегію встановлення цін на комплекс послуг. Провівши дослідження, можна вважати, що в загальному ПП «МеДіС» і так керується правильною стратегією щодо розвитку нових ринків, проте компанії не варто забувати реалізувати стратегію глибокого проникнення на ринок Львівської області, щоб не втратити існуючих позиції. Попри те, що ціна у ПП «МеДіС» на 5% нижча, я не рекомендую знижувати ціну, а зростати за рахунок збільшення кількості відділень та підтримки образу компанії, що переймається суспільними проблемам. Ключові слова: маркетинг, стратегія, маркетингова стратегія розвитку, функціональні стратегії маркетингу, розвиток, цілі. Перелік використаних літературних джерел: 1. Березин І. С. Маркетинговий аналіз та ринкова стратегія. Маркетинг, 2017. 256 с. 2. Бочко О. Ю. Визначення рівня ефективності маркетингової діяльності на короткостроковий період. Вісник національного університету "Львівська політехніка". 2016. № 846. С. 21–25.