Дослідження та удосконалення системи міжнародного маркетингу на європейських ринках збуту ТзОВ «Прогрестехбуд» із врахуванням принципів циркулярної економіки

Автор: Вонсович Соломія Тарасівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Вонсович С.Т., Горбаль Н.І. Дослідження та удосконалення системи міжнародного маркетингу на європейських ринках збуту ТзОВ «Прогрестехбуд» із врахуванням принципів циркулярної економіки. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. Міжнародний маркетинг – макро- і мікроекономічна категорія, що визначає маркетингові технології відносно міжнародної діяльності на рівні фірми. Це – обмін товарами/послугами між різними національними ринками з залученням покупців і продавців [2, 9]. В більш широкому розумінні, міжнародний маркетинг це – ринкова концепція управління міжнародною діяльністю підприємства, орієнтована на запити кінцевих споживачів із різних країн світу та формування їх уподобань у відповідності зі стратегічними цілями оптимізації і розширення бізнесу в глобальних світових масштабах [3, 10]. Передумовами розвитку міжнародного маркетингу є [1]: поглиблення міжнародного поділу праці, розвитку міжнародної спеціалізації і кооперування; запровадження новітніх високих технологій; використання нових матеріалів; застосування нових енергетичних джерел; перенасиченість товарами внаслідок однорідності товарів, наявності товарів–субститутів і галузевої, територіальної чи тимчасової незбалансованості. Основні принципи маркетингу поширюються й на міжнародний, та останній – складніший. Для міжнародного важливе вивчення зовнішніх умов бізнесу [2, 10]: аналіз загального стану світового ринку, його особливостей, тенденцій, закономірностей, спільних для всіх суб’єктів господарювання; моніторинг світової кон’юнктури конкретного товарного ринку; дослідження певного територіального ринку щодо перспектив розвитку певного бізнесу; аналізування нормативно – правового забезпечення зовнішнього ринку. Суб’єктами міжнародного маркетингу є суб’єкти світового ринку, а саме: фізичні особи – представники різних країн світу; національні юридичні особи; 5 міжнародні компанії (спільні підприємства, транснаціональні корпорації, національні експортні компанії, що своєю діяльністю суттєво впливають на стан міжнародного ринку); глобальні (міжнародні) організації (ГАТТ, ВТО, МВФ, Світовий банк тощо); наднаціональні структури, що діють у межах макроінтеграційних угруповань (таких, як ЄС, OPEC, NAFTA тощо) [9]. Аналізуючи маркетинг на європейських ринках, відзначено, що внутрішній ринок Європейського Союзу («єдиний ринок») є економічним простором без внутрішніх кордонів із вільним рухом товарів, осіб, послуг і капіталів – "чотири свободи" ЄС – між 27-ма державами-членами ЄС. Спільний внутрішній ринок ЄС — унікальний міждержавний інтеграційний простір, де спрощено бар’єрну функцію внутрішніх державних кордонів, не існує національних перепон ринковим зв’язкам, заборонені дискримінаційні обмеження руху товарів, послуг, капіталів і робочої сили, зменшуються просторові розбіжності факторів і результатів економічної діяльності. Ключовим принципом для ЄС сьогодні є сталий розвиток, зокрема адаптування моделі циркулярної економіки. Це – економіка замкненого циклу, альтернативна традиційній, лінійній, економіці модель економічного розвитку, заснована на відновленні та раціональному споживанні ресурсів. Циркулярна економіка передбачає нові бізнес-моделі, через зменшення кількості використовуваної сировини і ресурсів, їх повторне використання, захист екології, мінімізацію негативного людського впливу на довкілля [4-8, 11-12]. У глобальному сенсі циркулярна модель є надзвичайно актуальною, адже, за оцінками міжнародних організацій, обсяг ринку циркулярної економіки глобально становить понад 1 трлн дол. США. ЄС, відомий жорсткими екологічними нормами, лідирує у світі щодо запровадження циркулярної економіки, через стратегії, плани, заходи, документи на різних рівнях [11]. Об’єкт дослідження – будівельна компанія ТзОВ «Прогрестехбуд» (м. Львів, вул. Героїв УПА, 72). Предмет дослідження – процес удосконалення системи міжнародного маркетингу на європейських ринках збуту фірми з врахуванням принципів циркулярної економіки. 6 Мета дослідження – удосконалення системи міжнародного маркетингу на європейських ринках збуту з врахуванням принципів циркулярної економіки. У роботі досліджено проблематику здійснення міжнародного маркетингу підприємством на європейських ринках збуту, а також упровадження на підприємствах принципів циркулярної економіки. Проаналізовано сутність і значення міжнародного маркетингу, зокрема на ринках ЄС і з врахуванням циркулярних принципів, та особливостей системи такого маркетингу, здійснено аналіз правового забезпечення даної тематики. Здійснено вивчення виробничо–господарської та зовнішньоекономічної діяльності ТзОВ «Прогрестехбуд», а також стану, особливостей і проблем удосконалення його системи міжнародного маркетингу, зокрема на європейських ринках збуту, та наведено й економічно обгрунтовано шляхи їх вирішення: 1. Удосконалення методологічних засад міжнародних маркетингових досліджень на європейських ринках збуту; 2. Адаптування принципів циркулярності до бізнес-моделі ТзОВ «Прогрестехбуд», зокрема системи міжнародного маркетингу на європейських ринках збуту. Ключові слова: міжнародний маркетинг, циркулярна економіка, система, принцип, дослідження. Перелік використаних літературних джерел. 1. Горбаль, Н.І., Дзюбіна, К.О., Моторнюк, У.І. (2017). Трансформація маркетингових комунікацій українських підприємств в умовах кризи, глобалізації та євроінтеграції. Маркетинг і менеджмент інновацій, 3, 96–110. 2. Горбаль, Н.І., Гошовська, О.В., Садловська, Г.І. (2016). Просування товарів на міжнародні ринки. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. Вісник Національного університету «Львівська політехніка», 851, 55-61. 3. Дорофєєв, В.Д., Зубков, А.Б. (2001). Маркетинг в управлінні організацією / Монографія. Видавництво ПГУ. 4. Зварич, І.Я. (2019). Глобальна циркулярна економіка: "Економіка ковбоїв" VS "Економіка космічного корабля". Монографія. – Тернопіль: ТНЕУ, – 337 с. 7 5. Зварич, Р. (2019). Інтеграція ресурсів та регенерація біосистеми в концепції розвитку циркулярної економіки. Вісник Тернопільського національного економічного університету, 3, 74-86. 6. Зварич, І. (2017). Циркулярна економіка і глобалізоване управління відходами. Журнал європейської економіки, 16(1), 41-57. 7. Зварич, І.Я. (2019). Імплементація плану дій ЄС у сфері циркулярної економіки. Науковий вісник Ужгородського національного університету: серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство, 25(1), 93-98. 8. Зварич, Р., Зварич, І. (2019). Розширена відповідальність виробника в концепції розвитку циркулярної економіки. Світ фінансів, 3, 76-86. 9. Пасько, М.І. (2020). Економіко-філософські основи управління маркетинговою діяльністю підприємства. Бізнес Інформ, 1, 373-382. 10. Ткаченко, О.В. (2005). Маркетингова стратегія зовнішньоекономічної діяльності підприємства: Автореф. дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / О.В. Ткаченко; Харк. нац. екон. ун-т. — Х.,. — 20 с. 11. Avraamidou, S., Baratsas, S.G., Tian, Y., Pistikopoulos, E.N. (2020). Circular Economy – A challenge and an opportunity for Process Systems Engineering. Computers & Chemical Engineering, 133, 106629. 12. Geissdoerfer, M., Savaget, P., Bocken, N.M.P. and Hultink, E.J. (2017). The circular economy a new sustainability paradigm?, Journal of cleaner production, 143, 757-768.