Стан і перспективи розвитку публічних закупівель товарів на прикладі ТОВ "Епіцентр К"
Автор: Москалюк Святослав Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Москалюк С.В., Синютка Н.Г. (керівник). Стан та перспективи розвитку ринку публічних закупівель товарів на прикладі ТОВ «Епіцентр К». Магістерська робота. - Національний університет "Львівська політехніка", Львів, 2020 Розширена анотація Магістерська кваліфікаційна робота присвячена актуальній проблемі, з якою зіштовхується більшість суб’єктів господарської діяльності, а саме пошуку нових джерел грошових надходжень та нових каналів збуту продукції. Вплив реформи публічних закупівель на фінансовий стан підприємства є складною та малодослідженою темою, тому доцільно проводити дослідження на дану тематику. Об’єктом дослідження магістерської кваліфікаційної роботи є стан та перспективи розвитку ринку публічних закупівель. Предметом дослідження магістерської кваліфікаційної роботи є практичні аспекти діяльності ТОВ «Епіцентр К» на ринку публічних закупівель України із використанням електронної платформи Прозорро. Метою магістерської кваліфікаційної роботи є аналіз формування, використання та прогнозування надходжень господарюючих суб’єктів від участі в публічних закупівлях. У першому розділі роботи проаналізовано наукові розробки вчених та визначено базові підходи до розуміння ринку державних закупівель. Подано визначення поняття «публічні закупівлі», «тендер», «аукціон», «відкриті закупівлі» та інші за законодавством України та узагальнено погляди вчених –дослідників. На основі проаналізованих джерел зроблено висновок, що ринок 6 публічних закупівель може стати перспективним додатковим джерелом доходів для підприємства-учасника торгів, а також інноваційним каналом збуту продукції. Відповідно до проведеного аналізу ТОВ «Епіцентр К» має стабільну фінансову позицію, є ключовим гравцем на ринку будівельних та непродовольчих товарів. Аналіз фінансового стану ТОВ «Епіцентр К» виявив, що компанія має незначні проблеми з поточною ліквідністю. У структурі фінансових ресурсів переважають залучені та власні кошти, проте в останні роки відбувається поступове збільшення частки власних та позикових коштів. Також було розглянуто результати участі компанії у публічних закупівлях. На основі такого аналізу зроблено висновок, що підприємство пристосувалося до викликів ринку, адже з кожним роком суми надходжень від даного виду продаж зростали, а відсоток дискваліфікацій знижувався, що в свою чергу свідчить про ґрунтовне ставлення компанії до нового каналу додаткових надходжень. У другому розділі роботи проведено SWOT-аналіз, з допомогою якого було виявлено слабкі та сильні сторони ТОВ «Епіцентр К» та вплив факторів макро- та мікро рівня, внаслідок чого запропоновано стратегічні напрямки розвитку компанії. За допомогою економіко-математичної моделі детерміновано та проаналізовано низку факторів, які впливають на показник надходжень компанії від ринку публічних закупівель. Також було зроблено прогноз результатів участі компанії у закупівлях на перспективу. За допомогою розробленої моделі темпів приросту визначений майбутній обсяг додаткових грошових надходжень, даний прогноз підтвердив позитивну тенденцію до збільшення обсягів продажу. У третьому розділі роботи було проведено аналіз надходжень підприємства-учасника торгів від публічних закупівель у розрізі кожного торгового відділу та визначено високомаржинальні товари з асортименту мережі. Також було здійснено аналіз причин неучасті компанії у окремих видах закупівель. Запропоновано низку рекомендацій щодо розширення асортиментного ряду товарів, пошуку та виходу на нові ринки збуту. Вихід на ринок публічних закупівель з товарами власного виробництва також має 7 збільшити величину надходжень компанії, а у майбутньому дасть змогу конкурувати з виробниками. За допомогою покращення кваліфікації працівників, а також розширення штату можна зменшити відсоток дискваліфікацій, а також збільшити кількість та покращити якість поданих пропозицій як учасника тендерів. Зроблено загальні висновки про позицію компанії на електронній торгівельній платформі Prozorro. Наголошено на потенційних перевагах системи ProZorro для учасників закупівель, зокрема, недискримінація учасників торгів, зниження корупції, стимулювання конкуренції. Ключові слова: публічні закупівлі, тендер, бюджетні кошти, товари. е- платформа Prozorro. Список використаних джерел 1. Synyutka N., Kurylo O., Bondarchuk M. Digitalization of Public Procurement: the Case Study of Ukraine. Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, Sectio H. - 2019. - Vol. 53, № 3. Р. 61-71. 2. Вівчар О. Й., Курило О. Б., Синютка Н. Г. Децентралізація в Україні: стан та перспективи провадження реформи // Економічний форум. – 2018. – № 1. – С. 55–62 3. Піхоцький В. Ф., Піхоцька О. М. Реалізація фінансової політики держави через найважливішу функцію державного управління // Проблеми розвитку публічного управління в Україні : пленарне засідання науково- практичної конференції за міжнародною участю, 11–12 квітня 2019 р., Львів. – 2019. – C. 30–34 4. Про публічні закупівлі / Закон України № 922-VIII від 25 грудня 2015 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/922-19#Text 5. Синютка Н. Г., Курило О. Б., Василюк Т.В. Prozorro: виклики для діджиталізації державних видатків в Україні. Молодий вчений. 2021. № 1 (89).