Формування системи конкурентоспроможності ПрАТ “Геотехнічний інститут” на ринку інжинірингових послуг

Автор: Дац Віталій Олегович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Менеджмент інноваційної діяльності
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Дац В.О., Чухрай Н.І. (керівник). Формування системи конкурентоспроможності ПрАТ “Геотехнічний інститут” на ринку інжинірингових послуг. Магістерська робота. - Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація Конкурентоспроможність визначає успішність підприємства, результати його ринкової діяльності в умовах конкуренції. Конкурентоспроможність є однією з основних понять, що широко використовується в теорії та практиці економічних наук, багатоаспектним поняттям. Конкурентоспроможність – ринкове поняття, що має динамічний, мінливий характер [1, 2, 3, 9]. Конкурентоспроможність підприємства повинна забезпечуватися такими показниками, як висока виробнича ефективність [4], яка реалізується завдяки сучасному обладнанню, технологіям [5], кваліфікованими працівниками та здатністю завоювати й тривалий час утримувати стійні позиції на ринку [6], що забезпечується завдяки ефективному використанню принципів маркетингового управління [8]. Для досягнення високого рівня конкурентоспроможності потрібно розробити систему управління конкурентоспроможністю - сукупність взаємопов’язаних елементів, цілеспрямована дія яких в комплексі вирішує завдання збереження чи зміни рівня конкурентних переваг підприємства залежно від заданих масштабів діяльності або завдань щодо їх зростання та управління. Найбільш ефективним методом збільшення рівня конкурентоспроможності визнано впровадження та реалізацію інновацій [7]. Тому для досліджуваного підприємства ПрАТ “Геотехнічний інститут” обгрунтовано доцільність впровадження сучасних технологій імітаційного моделювання. Об’єкт дослідження - господарська, фінансова та інноваційна діяльність, а також діяльність, пов’язана з управлінням інноваційним розвитком ПрАТ «Геотехнічний інститут». Предмет дослідження - теоретико-прикладні засади управління інноваційним розвитком ПрАТ «Геотехнічний інститут». Мета дослідження: Систематизація теоретичних та прикладних аспектів і формування прикладних рекомендацій щодо удосконалення управління конкурентоспроможністю ПрАТ «Геотехнічний інститут». На підставі аналізування теоретичних джерел виділено основні елементи системи конкурентоспроможності: мета, об’єкт і суб’єкт, методологія та принципи, процес та функції управління. Метою управління конкурентоспроможністю підприємства повинно стати забезпечення прибутковості діяльності за умов задоволення потреб споживачів. Об’єктом управління конкурентоспроможністю підприємства є рівень конкурентних переваг, які є достатніми та суттєвими для досягнення цілей розвитку. Суб’єктами управління конкурентоспроможністю підприємства є ви- значене коло осіб, що реалізують його мету: власник підприємства, вищий управлінський персонал підприємства, лінійні менеджери операційних підрозділів підприємства, державні та відомчі управлінські структури та органи. ПрАТ «ГІ» є територіальною організацією з інженерних вишукувань та генпроектувальником систем інженерного захисту територій від забруднення нафтопродуктами. Виступаючи генпроектувальником, ПрАТ «ГІ» є відповідальним перед замовником за виконання всіх робіт, що виконуються власними силами та його субпідрядниками. Виконання функцій генпідрядника ПрАТ «ГІ» здійснює відповідно до „Положення про взаємовідносини організацій генеральних підрядників з субпідрядними організаціями», а також до вимог ДБН А.3.1-5-96. Організування господарської діяльності ПрАТ «ГІ» повинно забезпечувати спрямованість організаційних, технічних і технологічних рішень на досягнення кінцевого результату – введення в дію об’єкта з визначеною якістю і у встановлені терміни. До основних складових формування системи конкурентоспроможності ПрАТ «Геотехнічний інститут» віднесено такі види забезпечення: техніко-технологічне, кадрове, нормативно-правове, організаційне, фінансове, інформаційне, інтелектуальне, документальне. Розглянемо більш детально кожен з них. Для впровадження у діяльність ПрАТ «ГІ» для підвищення конкурентоспроможності на ринку інжинірингових послуг рекомендується технологія інформаційного моделювання споруд для удосконалення управління будівельними проектами [9, 10]. Дослідження очікуваного економічного ефекту від впровадження BIM-технології показав, що економія бюджету та скорочення часу виконання робіт гарантована на всіх стадіях життєвого циклу [8, 9]. Порівняльний аналіз планових показників із фактичними показує, що за рахунок впровадження нових технологій чистий дохід ПрАТ «Геотехнічний інститут» зросте на 1311 тис. грн., або 6,1%, чистий прибуток на 4 тис. грн. Показник рентабельності діяльності у плановому році зросте на 2,50%, рентабельності активів на 3,71% та рентабельності власного капіталу на 5,26%; показник фондовіддачі зросте на 0,21, що вказує на підвищення інтенсивності використання основних фондів організації. Розмір витрат у плановому році також зростає, але це пов’язано із потребою у фінансування купівлі нового обладнання, його експлуатації, розробок та патентування нових технологій. У плановому році також слід очікувати приросту показників предметної діяльності, зокрема: розширення мережі обслуговування, зменшення періоду проектування та збільшення чисельності персоналу організації. Новими клієнтами організації стануть будівельні компанії. Також у результаті впровадження інвестиційного управлінського рішення очікується зростання конкурентоспроможності ПрАТ «ГІ», Ключові слова: конкурентоспроможність, система, управлінське рішення, технологія, будівельний проєкт. REFERENCES: 1. Петрович, Й. М. (2004). Економіка підприємства: підручник. Львів:“Магнолія плюс”, видавець СПД ФО ВМ Піча.–2006.. 2. Петрович, Й. М. (2015). Основні чинники підвищення конкурентоспроможності виробничого потенціалу промислових підприємств. Вісник Національного університету Львівська політехніка. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку, (835), 193-197. 3. Чухрай Н.І., Лісовська Л.С. Економіка інноваційного підприємства: навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. 324 c. 4. Чухрай Н.І., Просович О.П. Стратегічне управління інноваційним розвитком підприємства: підручник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. 500 с. 5. Рачинська, Г. В. Визначення та оцінювання інвестиційної привабливості підприємств / Г. В. Рачинська, Л. С. Лісовська // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». – 2008. - Вип. 628. - С. 272-276. 6. Череп, А. В., Веремейчик, Т. О., Харенко, А. О., Бабаліч, Ю. С., Полторак, А. С., Курбацька, Л. М., ... & Стецик, Г. Ю. МАРКЕТИНГ ЯК СПОСІБ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА. МОЛОДИЙ НАУКОВЕЦЬ, 231. 7. Лісовська Л. С. Конкурентоспроможність-комплексна характеристика суб’єкта ринкової економіки./ Л.С. Лісовська, А.А. Теребух, Г.В.Рачинська.// Вісник Національного університету «Львівська політехніка». – 2008. - Вип. 611. - С. 26-32. 8. Shvets, N. V., & Khandiy, H. O. (2015). Основні риси та тенденції розвитку ринку інжинірингових послуг. Economics and Law, (3 (42)), 160-164. 9. Андрухов, В. М., Матвійчик, В. В., & Колесник, А. О. (2011). ВІМ-технології проектування. Особливості впровадження та розвитку в Україні. Містобудування та територіальне планування, (40 (1)), 58-66. 10. Семко, О. В., & Панченко, Ю. В. (2019). Переваги ВІМ-технологій у проектуванні протягом життєвого циклу будівлі чи споруди (Doctoral dissertation, Полтавський національний технічний університет імені Юрія Кондратюка).