Дослідження і вибір контрагентів в умовах міжнародних економічних відносин між українськими і польськими підприємствами
Автор: Сторонянська Уляна Ігорівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародна економіка
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Сторонянська У. І., Сай Л. П. (керівник). Дослідження і вибір контрагентів в умовах міжнародних економічних відносин між українськими і польськими підприємствами. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. Досягнення високої ефективності міжнародної економічної діяльності підприємства безпосередньо залежить від вирішення проблеми налагодження ділових контактів з потенційними внутрішніми та іноземними контрагентами, проведення переговорів з ними, підписання угод [1, 2]. При цьому для підприємства важливо володіти організаційними та методичними підходами до вибору та ретельного оцінювання потенційних контрагентів з огляду на цілі, які ставляться підприємством, а також мінімізації ризиків, пов’язаних із здійсненням міжнародної економічної діяльності [3]. Обґрунтовано, що чинниками, які обумовлюють на вибір контрагентів для співпраці, є їх надійність, стійкість та якісність. Зважаючи на це, проаналізовано процес вибору контрагентів в умовах міжнародної економічної діяльності підприємства, який здійснюється шляхом розвитку взаємовідносин між підприємством і постачальником, потім підприємство через посередника формує відносини із споживачами. Об’єктом дослідження є ТзОВ «АВС ІМПОРТ». Предметом дослідження виступають особливості вибору контрагентів ТзОВ «АВС ІМПОРТ» в умовах здійснення міжнародної економічної діяльності. Метою роботи є вивчення теоретичних та практичних аспектів вибору контрагентів ТзОВ «АВС ІМПОРТ» з метою підвищення ефективності міжнародної економічної діяльності підприємства. Налагодження відносин з партнерами та пошук нових контрагентів є важливою частиною господарської діяльності будь-якого суб’єкта господарювання. Контрагенти – це усі юридичні і фізичні особи, що укладають з підприємством договори про співпрацю, в тому числі підрядники, постачальники товарів та послуг, покупці, працівники підприємства тощо. Сьогодні в умовах економічної нестабільності важливим фактором забезпечення сталого розвитку підприємства є налагодження довгострокових партнерських відносин з контрагентами, а не використання короткострокових чи разових угод. Оскільки підприємства не існують ізольовано одне від одного, доцільним є узгодження та обговорення певних моментів спільної діяльності. Відбувається це як шляхом підписання контрактів, так і на основі домовленостей і розробки правил та дій, які стають певними постулатами у процесі подальшої спільної діяльності. Важливо усвідомити, що налагодження дипломатичних відносин із партнером повинно відбуватись ще на етапі підготовки контрактів. Обґрунтовано, що чинниками, які обумовлюють на вибір контрагентів для співпраці, є їх надійність, стійкість та якісність. Зважаючи на це, обгрунтовано процес вибору контрагентів в умовах міжнародної економічної діяльності підприємства, який здійснюється шляхом розвитку взаємовідносин між підприємством і постачальником, потім підприємство через посередника формує відносини із споживачами. Це сприятиме досягненню синергетичного ефекту на основі досягнення таких цілей партнерської взаємодії як зростання рівня прибутковості за рахунок збільшення конкурентних переваг, технологічна доцільність спільної діяльності; сталий розвиток підприємств-партнерів. В структурі потенціалу партнерської взаємодії є фінансова, клієнтська, бізнес-процесна та інтелектуальна. Зважаючи на це встановлено, що контрагента слід оцінювати за такими напрямками аналізу діяльності можливого бізнес-партнера як: соціокультурний, науково-технологічний, організаційний, фінансово-економічний, територіальний та юридичний, використовуючи відповідні критерії. Аналізування стану торговельно-економічних відносин між Україною та Польщею свідчить про те, що у 2020 р. Польща посідала четверте місце серед основних торговельних партнерів України. Мало місце зростання обсягу як експорту (з 2,54 млрд.дол США у 2013 до 3,36 млрд. дол США у 2019 р.) з України в Польщу, так і імпорту польських товарів в Україну (з 4,07 до 4,11 млрд.дол США). При цьому темпи зростання українського експорту суттєво перевищують темпи зростання імпорту товарів з Польщі. Щорічно ТзОВ «АВС ІМПОРТ» збільшує обсяги зовнішньої торгівлі, при цьому обсяги експорту зростають швидше, аніж імпорту. Крім цього, підприємство з кожним роком збільшує кількість торговельних партнерів, зокрема в Польщі та Німеччині, що вимагає збільшення персоналу (торговельних агентів) у цих країнах. З використанням запропонованої в дипломній роботі методики вибору контрагентів проведено оцінювання одного з потенційних контрагентів ТзОВ «АВС ІМПОРТ» - польського партнера «Ostrowia Sp. z o.o.». На основі дослідження потенційних джерел інформації, доступних інформаційних баз, методів аналітичної обробки інформації щодо потенційного контрагента в роботі запропоновано схему інформаційно-аналітичного пошуку в контексті прийняття рішення щодо вибору контрагента. Розроблена схема включає дев’ять етапів, проходження яких дозволяє уникнути серйозних помилок і подальших проблем до укладання угод і контрактів, ти самим нівелюючи потенційні ризики. Для того щоб забезпечити зростання рентабельності власного капіталу підприємства ТзОВ «АВС ІМПОРТ» в роботі було запропоновано систему заходів з удосконалення вибору контрагентів, які дозволять більш точно прогнозувати можливі втрати від укладання угод із недобросовісними партнерами. З метою зростання рівня рентабельності власного капіталу на 1,6 % у 2020 р. в роботі запропоновано методику оцінювання контрагентів і напрямки інформаційно-пошукової діяльності щодо потенційних контрагентів для ТзОВ «АВС ІМПОРТ». Ключові слова: підприємство, міжнародні економічні відносини, контрагент, партнерські взаємовідносини, вибір контрагентів. Перелік використаних літературних джерел. 1. Герасименко Ю.В., Пчелянська Г.О., 2020. Нефінансова звітність підприємств як стратегічний інструмент налагодження маркетингу партнерських відносин (33-40). Восточноевропейский Научный Журнал. Экономические науки. 2020/05/12; 56(3). С.33-40. 2. Кузнєцова К. О., Храмцова М. В., 2019. Особливості пошуку зарубіжних партнерів для здійснення міжнародної діяльності підприємств інформаційно-комунікаційної галузі. Актуальні проблеми економіки та управління [online], 13. Доступно: http:/ape.fmm.kpi.ua/article/view/153854/153429. [Дата звернення 15 Лютий 2020]. 3. Маслій Н. Д., 2019. Науково-методичний підхід щодо формування партнерських відносин при інтеграції підприємств сфери зв’язку та інформатизації. Український журнал прикладної економіки, 3, с. 264–277.