Дослідження ринку лабораторної діагностики та обгрунтування напрямів удосконалення маркетингової діяльності ПП "МеДіС"

Автор: Сидор Богдана Богданівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Сидор Б.Б., Дмитрів А.Я. (керівник). Дослідження ринку лабораторної діагностики та обґрунтування напрямів удосконалення маркетингової діяльності ПП «МеДіС». Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. На сучасному етапі на українському ринку медичних послуг спостерігається ситуація, за якої конкуренція між державними і приватними медичними установами існує в діаметральному вимірі. З одного боку, існує пряма конкуренція між закладами різних форм власності та їхніми фахівцями, які надають медичні послуги пацієнтам, а з іншого – державні і приватні медичні установи використовують різні методи конкуренції, володіють різними конкурентними перевагами, які унеможливлюють процес їх зіставлення. Таке становище провокує різні сценарії розвитку і для державних, і для приватних установ. Останні почали ефективно використовувати у своїй діяльності маркетинговий інструментарій, розробляти маркетингові стратегії для завоювання ринкової частки, приваблення й утримання клієнтів [1]. Об’єкт дослідження – процес управління маркетинговою діяльністю медичних установ. Предмет дослідження – теоретичні засади та інструментарій маркетингу медичних організацій на прикладі ПП «МеДіС», яке здійснює свою діяльність на вітчизняному ринку лабораторних медичних послуг. Мета дослідження: визначення концептуальних засад та розроблення практичних рекомендацій щодо управління маркетинговою діяльністю вітчизняних підприємств на ринку лабораторних медичних послуг. Результати дослідження. В роботі розкрито сутність поняття «медичний маркетинг» та особливості маркетингової діяльності медичних організацій; узагальнено наукові підходи до визначення сутності й значення кон’юнктури ринку лабораторних медичних послуг [1,3,4,10]. З розвитком приватної медичної практики зростає значення і платних медичних послуг у формуванні суспільного продукту. На відміну від інших видів професійних послуг медична послуга є більш складним поняттям і потребує глибокого аналізу. В цілому послуга і медична зокрема, представляє собою специфічну форму виробничої діяльності, що має своїм результатом створення блага, що не має матеріального втілення і проявляється через ефект, який визнається корисним [2, 8, 9]. Відповідно до поставленої мети і завдань проведено аналіз фінансово-господарської та маркетингової діяльності ПП «МеДіС». На основі результатів проведеного аналізу виявлено найбільш перспективні напрями подальшого розвитку підприємства. Визначено, що незважаючи на той факт, що за інших рівних умов попит на послуги змінюється в зворотній залежності від ціни, на попит на лабораторні медичні послуги ціна не має такого суттєвого впливу. В роботі проведено дослідження стану вітчизняного ринку лабораторних медичних послуг та аналітичну оцінку тенденцій розвитку ринку лабораторної діагностики. В сучасних реаліях України сфера медичних послуг є однією з найбільш перспективних галузей економіки. Ринок лабораторної діагностики в Україні в 2020р. вперше за п’ять-сім років може скоротитися на 25-30% - до 150 мільйонів євро через карантин і спад економіки, а при тривалому карантині і майбутніх серйозних проблем в економіці - навіть більше [5,7]. В минулому році ринок приватної лабораторної діагностики оцінювався на рівні 190 млн євро [7]. Скорочення ринку головним чином обумовлено падінням основних показників - кількості відвідувань клієнтів і скорочення середнього чека через падіння купівельної спроможності населення і панічні настрої. Економічна криза, спровокована карантином, може привести до скорочення кількості гравців на приватному ринку лабораторної діагностики. В проектній частині роботи розроблено заходи та рекомендації щодо вдосконалення маркетингової діяльності ПП «МеДіС» на ринку лабораторної діагностики, які є придатними до використання у практичній діяльності медичних установ різних форм власності. Зміст запропонованих щодо управління маркетинговою діяльністю ПП «МеДіС» включає: планування стратегічного розвитку підприємства, вдосконалення його збутової діяльності, оцінюванні впливу витрат на збут на чистий дохід підприємства, розробленні заходів вдосконалення маркетингової системи просування медичних послуг, що дозволяє покращити ефективність діяльності підприємства. Ключові слова: маркетинг, медична послуга, медична лабораторна діагностика, збут, просування, комунікації, реклама Перелік використаних літературних джерел. 1. Ахламов А.Г., Кусик Н.Л. (2011). Економіка та фінансування охорони здоров’я: навчально-методичний посібник. Одеса. 134 с. 2. Багдасарян С.Л. (2015). Методологические аспекты формирования механизма эффективного маркетинга в системе здравоохранения. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/metodologicheskie-aspekty-formirovaniya-mehanizma-effektivnogo-marketinga-v-sisteme-zdravoohraneniya. 3. Баєва О. В. (2008). Менеджмент у галузі охорони здоров’я: навчальний посібник. Київ. 640 с. 4. Бобришева О. В. (2014). Ефективний розвиток та функціонування ринку медичних послуг в умовах глобалізації економіки та інтеграційних процесів в охороні здоров’я. Вісник Дніпропетровського університету «Економіка». № 8 (2). С. 12-18. 5. Гапонова Е. О. (2014). Особливості формування ринку медичних послуг в Україні на сучасному етапі. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. № 1144. С. 94-96. 6. Єрошкіна Т. В., Дерев’янко Д.В. (2019). Аналіз стану діяльності лабораторної служби промислового регіону України та шляхи її оптимізації. Науковий журнал Дніпропетровської державної медичної академії «Медичні перспективи». № 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mp_2019_24_1_16. /doi.org/10.26641/2307-0404.2019.1.162317 7. Скавронський М. (2020). Ринок лабораторної діагностики в Україні може скоротитися на 30% вперше за 5-7 років. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2020/04/7/659076/ 8. Черненко Д. І. (2012). Кон’юнктура ринку лабораторних медичних послуг: теоретичний аспект. Вісник Житомирського державного технологічного університету. № 1 (59). С. 232–235. 9. Шомнікова А. В. (2010). Сутність та особливості функціонування ринку медичних послуг. Теоретичні та прикладні питання економіки. №. 23. С. 221-227. 10. Янчак Я. (2017). Ефективний розвиток та функціонування ринку медичних послуг в умовах глобалізації та інтеграційних процесів в охороні здоров’я. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». № 876. С. 227–235.