Дослідження і розвиток економіки знань в умовах міжнародної академічної співпраці між університетами України та Великої Британії

Автор: Мірзоєва Діана Рустамівна
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Міжнародні економічні відносини (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Мірзоєва Д.Р., Олексів І.Б. (керівник). Дослідження і розвиток економіки знань в умовах міжнародної академічної співпраці між університетами України та Великої Британії. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2021. Розширена анотація. Глобалізаційні процеси у світовій економіці сприяють формуванню економік нового типу, зокрема економіки знань. Знання, ефективність їх використання, сучасні технології та інноваційна діяльність стали визначальним фактором формування конкурентоспроможності національних економік. У контексті функціонування університету, як інституції, яка формує людський капітал та здійснює трансфер знань та технологій, у сучасній економіці знань важливою є міжнародна академічна співпраця, яка сприяє отриманню нового досвіду у викладанні та проведенні досліджень, поширенню знань та підвищенню якості вищої освіти. Існує декілька визначень поняття економіки знань. Дане поняття популяризував Пітер Друкер у праці «Епоха розриву: орієнтири для нашого суспільства, яке змінюється» 1969 року, у якій розглядав наслідки розвитку інтелектуальних працівників у напрямі змін продуктивності праці у таких економіках, розвиток технологій та впровадження інновацій (Друкер, 1969). Світовий банк дає визначення економіки знань як економіки, у якій знання ефективно набуваються, створюються, поширюються та використовуються для забезпечення економічного зростання (World Bank, 2007). У найновіших закордонних дослідженнях важливості набуває глобалізація наукових досліджень та наукової співпраці, а також рівність у доступі до знань. Зокрема, Мередіт та Кіроз-Ніньо (2021) на прикладі проекту Еразмус Мундус з учасниками з Великої Британії, Перу, Іспанії та Португалії продемонстрували, що врахування інтересів та дослідницьких цілей усіх учасників академічної співпраці сприяють утворення «знаннєвої демократії». Подібну думку розвивають і Франсман та ін. (2021) за допомогою теорії складності та систематичного мислення. Також автори обґрунтовують переваги академічної колаборації над партнерством, та необхідність врахування саме відмінностей учасників співпраці для здобуття різноманітного досвіду. Відповідно метою роботи є формування комплексного заходу, який забезпечуватиме розвиток академічної співпраці та економіки знань між кафедрою менеджменту і міжнародного підприємництва Національного університету «Львівська політехніка» та Бізнес-школою Кінгстонського університету. Завданнями роботи є: проведення детального аналізу літературних джерел та законодавчих актів, які є підґрунтям розвитку міжнародної академічної співпраці України та Великої Британії; огляд наукових здобутків за напрямами розвитку академічної співпраці, місця та ролі університету в побудові економіці знань; проведення макроекономічного аналізування зовнішньоекономічних зв’язків у форму академічної співпраці між Україною та Великою Британією, основних характеристик їх економіки знань, освітньої системи, показників академічної співпраці та інноваційних результатів; проведення мікроекономічного дослідження показників розвитку економіки знань та академічної співпраці кафедри менеджменту і міжнародного підприємництва Національного університету «Львівська політехніка»; розроблення комплексного заходу для розширення академічної співпраці між кафедрою менеджменту і міжнародного підприємництва Національного університету «Львівська політехніка» та Бізнес-школою Кінгстонського університету у вигляді створення проєктних груп. Предметом дослідження є кафедра менеджменту і міжнародного підприємництва Національного університету «Львівська політехніка», а об’єктом – її академічна співпраця з Кінгстонським університетом. Проведення макроекономічного аналізування загальних показників системи освіти та інноваційної діяльності України та Великої Британії продемонструвало орієнтованість Великої Британії на інноваційний розвиток економіки та ефективний розвиток людського капіталу. У результаті проведеного мікроекономічного дослідження економіки знань та академічної співпраці кафедри менеджменту і міжнародного підприємництва Національного університету «Львівська політехніка» можна зробити висновки про зростання рівня інтернаціоналізації на підставі зростання міжнародної діяльності. Окрім цього важливими аспектами формування економіки знань є зростання кількості статей написаних у співпраці з представниками інших організацій, активна участь студентів та наукових керівників у науковій діяльності кафедри. На основі аналізу відмінностей кафедри менеджменту і міжнародного підприємництва Національного університету «Львівська політехніка» та Бізнес-школи Кінгстонського університету за допомогою міжнародного рейтингу Times Higher Education World University Ranking 2021 (THE World Univresity Rankings, n.d.) було виявлено сильні та слабкі їх сторони. На основі аналізу переваг та недоліків поширених у Великій Британії форм академічної співпраці було запропоновано впровадження комплексного заходу – створення спільних дослідницьких проєктних груп . Також було розроблено цілісну послідовність їх створення та роботи. Для забезпечення якості співпраці відповідно до стандартів якості вищої освіти Великої Британії було розроблено принципи співпраці у формі проєктних груп. Також було оцінено кількісний вплив заходу на розвиток академічної співпраці кафедр менеджменту міжнародного підприємництво. Врешті було окреслено переваги заходу для розвитку економіки знань. Ключові слова: економіка знань, міжнародна академічна співпраця, спільні дослідження, проєктні групи. Перелік використаних літературних джерел Drucker, P. F. (1969). The Age of Discontinuity: Guidelines to Our changing Society. Butterworth–Heinemann. World Bank. (2007). Building Knowledge Economies: Advanced Strategies for Development. World Bank Group. http://documents.worldbank.org/curated/en/918571468183891451/Building-knowledge-economies-advanced-strategies-for-development Meredith, M., & Quiroz-Nino, C. (2021). Facilitating knowledge democracy in a global North/South academic collaboration. Educational Action Research, 1-18. https://doi.org/10.1080/09650792.2020.1866632 Fransman, J., Hall, B., Hayman, R., Narayanan, P., Newman, K., & Tandon, R. (2021). Beyond partnerships: embracing complexity to understand and improve research collaboration for global development. Canadian Journal of Development Studies/Revue canadienne d’etudes du developpement, January 2021, 1-21. https://doi.org/10.1080/02255189.2021.1872507 Times Higher Education World University Ranking 2021. (n.d.). THE World Univresity Rankings. https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2021/world-ranking#!/page/0/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats