Дослідження та обґрунтування напрямів підвищення конкурентоспроможності ТОВ "Технокап УА" на ринку металевої тари
Автор: Кожушок Наталія Сергіївна
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Маркетинг (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Теорія конкуренції визначає необхідність чіткого виявлення методологічного значення сучасних теорій та обрання найбільш перспективного варіанту для розвитку інноваційної конкуренції та вимагає збалансованої оцінки та розробки методів та підходів до вивчення конкурентних явищ та процесів, основи яких закладені у досліджуваних теоріях. Конкурентоспроможність визначає перебування економічного суб’єкта в конкурентному просторі, сприяє виконанню властивих функцій з відповідною якістю і вартістю, здійснює прояв в процесі конкуренції і розглядається, з одного боку, як важливий стимул ринкової активності, а з іншого – як динамічний процес пристосування до умов і вимог ринку. Вважаємо, що конкурентоспроможність – це здатність господарської одиниці випереджати конкурента у досягненні поставлених економічних цілей. Об’єктом дослідження кваліфікаційної роботи є дослідження та обґрунтування напрямів підвищення конкурентоспроможності ТОВ “Технокап УА" на ринку металевої тари. Предметом дослідження є процеси конкурентоспроможності ТОВ "Технокап УА". Мета даної роботи полягає в теоретичному обґрунтуванні та методичній розробці основних принципів і практичних етапів напрямів підвищення конкурентоспроможності ТОВ “Технокап УА" на ринку металевої тари. Результати дослідження. Досліджено поняття "підприємницька конкуренція", яка характеризується поєднанням таких складових: простору, об’єктивності, систематизму, об’єктивності, динамічності, актуальності. Досліджено основні чинники, що визначають конкурентоспроможність продукції на певному ринку: час; якість товарів; чинник масштабу (обсягу) виробництва товару; новизна товару; методу отримання інформації; умови експлуатації товару; ціноутворення; ринковий, сервісний та збутовий чинники. Досліджено ринок металевої тари та встановлено, що понад 70% металургійного фонду України потребує модернізації. Досліджено організаційно-економічну діяльність ТОВ «Технокап УА» та доведено динаміку її розвитку. У 2020 році було зростання прибутку на 520 тис. грн порівняно з 2018 роком. Продукція ТОВ «Технокап УА» представлена групою товарів - кришка СКО та кришка Twist-off («твист-офф»). Якість кришки у ТОВ «Технокап УА» визначається оперативністю роботи по підбору і організації якості товару по запитах клієнтів; швидкість обслуговування кожного клієнта; термінами отримання довідкової інформації; відповідністю якості кришки стандартам та вимогам. Проведено SWOT-аналіз ТОВ «Технокап УА», запропоновано використання кілька стратегій, з врахуванням наявності слабких сторін та загроз, що забезпечить підприємству переважну конкуренцію на ринку. Запропоновано побудувати кластер, в склад якого повинні входити наступні учасники: органи влади та управління регіонального та державного рівня, інвестори, зовнішні постачальники, споживачі, науково-освітні та науково-дослідні центри, партнери, об’єкти інноваційної інфраструктури–партнери, інші інноваційні кластери. Діяльність кластера повинна базуватися на державно-приватному партнерстві. Система показників оцінювання результативності функціонування пропонованого кластера та його впливу на конкурентоспроможність економічних систем мезо- та макрорівня визначена на основі розробленої концептуальної моделі формування інноваційного кластера. Запропоновано застосування збалансованої системи показників (BSC), яка залежить від якості її впровадження. Впровадження збалансованої системи показників здійснюється в чотири етапи: 1) підготовка до побудови BSC; 2) побудова BSC; 3) каскадування BSC; 4) контроль виконання стратегії. Розроблено стратегічну карту розвитку підприємства, яка наочно показує послідовність етапів збільшеня прибутку. Розроблена проект рівня впізнаваності бренду ТОВ «Технокап УА». За результатами проведених розрахунків встановлено, що проект принесе ТОВ «Технокап УА» 2153,14 тис. грн дисконтованого доходу. Проект окупиться через 1,83 року. Кожна витрачена 1 грн, принесе компанії 1,3 грн прибутку. Ключові слова: конкурентоспроможності, ТОВ «Технокап УА», кластерний аналіз, карта розвитку підприємства. Перелік використаних літературних джерел. 1. Бочко О.Ю., Феєр О. В. Україна в глобальному рейтингу конкурентоспроможності: порівняльний аналіз. Науковий вісник Мукачівського державного університету. 2019. Вип. 2. - С. 40-44. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvmdue_2019_2_8 Сер. : Економіка 2. Брітченко І.Г., Ладунка І.С. Актуальні проблеми підвищення конкурентоспроможності продукції вітчизняних підприємств. Науковий вісник Ужгородського університету. Сер. Економіка. 2015. Вип. 1(1). С. 116–118. 3. Кривенко Л.В. Сучасні механізми забезпечення конкурентоспроможності національної економіки : монографія / за заг. ред. Л.В. Кривенко. Суми : СумДУ, 2018. 330 с. 4. Кузьо Н.Є., Косар Н.С., Дуднік Б.Е. Дослідження конкурентоспроможності товарів власних торгових марок торговельних мереж України: Глобальні та національні проблеми економіки. URL: http://global-national.in.ua/issue-22-2018/30-vipusk-22-kviten-2018-r/3935-kuzo-n-e-kosar-n-s-dudnik-b-e-doslidzhennya-konkurentospromozhnosti-tovariv-vlasnikh-torgovikh-marok-torgovelnikh-merezh-ukrajini. (дата звернення: 10.12.2020). ?