Формування системи адаптивного стратегічного управління розвитком ПрАТ "Геотехнічний інститут"
Автор: Сороката Анастасія Вікторівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Менеджмент організацій і адміністрування (за видами економічної діяльності)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Сороката А.В., Кулініч Т.В. (керівник). Формування системи адаптивного стратегічного управління розвитком ПрАТ «Геотехнічний інститут». Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. Висока непередбачуваність змін і постійне приско¬рення різноманітних процесів, що спостерігаються в су¬часному ринковому середовищі, загострюють проблему пошуку підприємствами способів набуття та зміцнення конкурентних переваг. Найпоширенішим рішенням даної проблеми є освоєння навичок адаптації. Адаптація підприємства – це складний і неперервний процес пристосування його діяльності до змін зовнішнього середовища з метою якнайповнішої реалізації місії та цілей функціонування в динамічних умовах ринкової конкуренції [1]. Сьогодні адаптація стає для багатьох іноземних підприємств не просто способом виходу з кризового стану, а й метою безперервного стратегічного розвитку підприємства. Проте дана практика рідко використовується вітчизняними компаніями. Тому постало питання розробки стратегії адаптації діючого на ринку ПрАТ «Геотехнічний інститут» за допомогою застосування системи адаптивного стратегічного управління його розвитком. Метою магістерської кваліфікаційної роботи є обґрунтування управлінських рішень, які дозволять сформувати систему адаптивного стратегічного управління розвитком підприємства. Відповідно до поставленої мети в даній роботі було сформульовано та вирішено низку завдань: з’ясувати сутність поняття стратегічної адаптації як економічної категорії, встановити її роль для забезпечення адекватного управління підприємством; застосувати системний підхід для вивчення процесу стратегічної адаптації аналізованого підприємства до мінливого середовища на теоретичному рівні і на рівні реальних управлінських рішень та проектних пропозицій; здійснити аналіз фінансово-господарської діяльності ПрАТ «Геотехнічний інститут» та оцінити тенденції розвитку галузей, з якими пов’язано його функціонування; розробити та обґрунтувати пропозиції щодо стратегічної адаптації ПрАТ «Геотехнічний інститут», об’єднати їх в систему. Об’єктом даного дослідження є процес стратегічної адаптації ПрАТ «Геотехнічний інститут». Предметом виступає теоретико-методологічні та соціально-економічні закономірності процесу адаптивного стратегічного управління названого підприємства в історичному періоді і в майбутньому, за умови, що буде сформована система його стратегічної адаптації до внутрішніх та зовнішніх факторів впливу. Початком дослідження стало вивчення нових можливостей для розвитку, які додає вітчизняним підприємствам і організаціям стратегічний підхід [2]. Надалі відбувся перехід до поглиблення теоретичних та методологічних знань основ формування системи адаптивного стратегічного управління розвитком підприємства. Питання управління адаптаційною здатністю підприємства досліджують у своїх працях вітчизняні та закордонні науковці та практики, а саме: Й.М. Петрович, Т. Кулініч [1], Л. І. Гальків, [3], Ю. А. Тимчина [4], Д. Логан, Г. Фішер-Райт [5], Ж. Крисько [6], І. І. Грибик [7], Г. М. Захарчин, С. Я. Андрусів [8], А. І. Українець [9], І. П. Отенко [10] та інші. В роботі були визначені механізм та процес стратегічної адаптації підприємства, охарактеризований системний підхід для управління розвитком в нестабільному середовищі. ПрАТ «Геотехнічний інститут» надає послуги у будівельній галузі та сфері інжинірингу, геології та геодезії з 1962 р. Аналіз тенденцій розвитку даного ринку показав, що попит на послуги та очікування підприємств щодо зміни кількості працівників носять дещо циклічний характер. На основі цього був запропонований план розподілу потужностей та пріоритетів ПрАТ «ГТІ» за кварталами з метою максимізації результатів діяльності. Оцінювання результатів фінансово-господарської діяльності підприємства показало високий рівень автономії підприємства, покращення показників рентабельності та ділової активності, низький ризик настання банкрутства. Проте виявлено, що компанія не повністю використовує свій потенціал та з роками зменшує свою фінансову стійкість. На основі цих результатів були розроблені рекомендації щодо покращення фінансового стану ПрАТ «ГТІ». Стратегія адаптації ПрАТ «Геотехнічний інститут» сформована на основі результатів аналізу сильних та слабких сторін компанії, ринкових загроз та можливостей. Ключовим рішенням стало введення системи адаптивного стратегічного управління розвитком підприємства. Визначено основні елементи системи: маркетингова, фінансова, виробнича складові та працівники підприємства. В роботі подані рекомендації щодо більш ефективного застосування складових та їх збалансованого використання як елементів системи, а саме: омолодження колективу, підтримка його професійного росту; заміна застарілої телесистеми; розробка нової маркетингової стратегії, спрямованої на побудову взаємозв’язку з ринковими партнерами через доступні Інтернет ресурси; досягнення фінансової стійкості та використання надлишку фінансових ресурсів. З метою забезпечення високого рівня якості та швидкості прийняття управлінських рішень була розроблена технологія адаптації організації, зокрема з урахуванням специфіки ПрАТ «Геотехнічний інститут». У даній роботі також обґрунтована доцільність реалізації базової проектної пропозиції щодо заміни телесистеми MWD-650 на LWD-650 в ПрАТ «Геотехнічний інститут». Ключові слова: адаптація, стратегія, інновації, інноваційний проект, стратегічне управління, стратегічна адаптація, система адаптивного стратегічного управління. Список джерел: 1. Петрович, Й. М., & Кулініч, Т. В. (2003). Реформування та розвиток промислового виробництва в Україні. Логістика: Вісник Національного університету “Львівська політехніка”, 472, 488-496. URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/39054. 2. Кулініч, Т. В., & Сороката, А. В. (2019). Стратегічні можливості розвитку студентських громадських організацій. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Проблеми економіки та управління, 4, 55–67. doi:10.23939/semi2019.04.055. 3. Гальків, Л. І., & Тимчина, Ю. А. (2020). Інноваційна стратегія конкурентних переваг підприємства: практичний аспект. Міжнародний науковий журнал "Інтернаука". Серія: "Економічні науки", 3. doi:10.25313/2520-2294-2020-3-5743. 4. Кулініч, Т., & Тимчина, Ю. (2019). Розробка успішної бізнес-стратегії комерційних підприємств: базові елементи, дороговкази і обмеження. ??ГO?. Мистецтво наукової думки, 7, 11-14. doi:10.36074/2617-7064.07.00.002. 5. Logan, D., & Fischer-Wright, H. (2009). Micro strategies: The key to successful planning in uncertain times. Leader to Leader, 54. 45-52. doi:10.1002/ltl.364. 6. Крисько, Ж. (2009). Адаптація підприємства до змін зовнішнього середовища через механізм реструктуризації. Галицький економічний вісник, 2. 38-42. 7. Петрович, Й. М., & Грибик, І. І. (2005). Удосконалення управління процесом адаптації підприємства до ринкових умов господарювання. Проблеми економіки та управління: Вісник Національного університету "Львівська політехніка", 533, 110–117. URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/19227. 8. Захарчин, Г.М., & Андрусів, С.Я. (2012). Адаптація персоналу в ринковому полі. Маркетинг та логістика в системі менеджменту : тези доповідей ІХ Міжнародної науково-практичної конференції, 8–10 листопада 2012 р.) / Національний університет "Львівська політехніка", 148–149. URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/17129 9. Українець, А. І., & Кулініч, Т.В. (2008). Механізм адаптації та інноваційного розвитку машинобудівних підприємств. Проблеми економіки та управління: Вісник Національного університету "Львівська політехніка", 628, 666–673. URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/1395 10. Отенко, И. П., & Москаленко, Н. А. (2005). Организационно-экономический механизм реструктуризации предприятия: научное издание. Харьков : Изд-во ХНЕУ.