Формування системи управління конкурентоспроможністю послуг ПрАТ АСК «Скарбниця»

Автор: Стись Віталій Зеновійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Менеджмент організацій і адміністрування (за видами економічної діяльності)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Стись В.З., Петрович Й.М. (керівник). «Формування системи управління конкурентоспроможністю послуг ПрАТ АСК «Скарбниця»». Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Конкурентоспроможність є однією з основних категорій, що широко використовується в теорії та практиці економічних наук, багатоаспектним поняттям, що в перекладі з латинської мови означає суперництво, боротьба за досягнення найкращих результатів [2, 5, 7]. Науковці Й.М. Петрович та Н.С. Лущак, зазначають: «конкурентний потенціал підприємства, як економічна категорія, надає порівняльну характеристику та відображає рівень переваги результативних показників оцінки стану системи його ресурсів і можливостей відносно аналогічних показників конкурентних підприємств на ринку за певний проміжок часу». Крім того, поняття конкурентного потенціалу підприємства враховує взаємодії всіх складових елементів потенціалу, реально оцінює позиції підприємства на ринку, ринкову частку, можливості стосовно просування продукції, ефективність її збуту [7]. Кравчук Г.В виокремлює поняття конкурентоспроможності страхової компанії (СК) і трактує його як економічну категорію, яка відображає можливості СК активізувати внутрішні резерви та адаптуватися до зовнішніх мінливих умов функціонування [4]. Колектив авторів Копець Г.Р., Рачинська Г.В., Дзюбіна К.О. стверджують, що саме нові знання, нові технології на сучасному етапі стають основою конкурентоспроможності України на міжнародному ринку, важливою передумовою прискореного розвитку, інтенсивної реалізації соціально-економічних аспектів цього зростання [3]. Поняття конкурентоспроможності страхової компанії (далі СК) трактується в сучасній літературі як економічна категорія, яка відображає можливості СК активізувати внутрішні резерви та адаптуватися до зовнішніх мінливих умов функціонування. Метою проведення даних заходів є набуття страховиками найбільшої кількості конкурентних переваг, що виступають базою забезпечення постійного рівня ефективності, прибутковості та рентабельності їх діяльності [1]. Конкурентне середовище на ринку страхових послуг – це специфічний простір конкурентної взаємодії СК, на поведінку яких впливає сукупність чинників, що визначають відповідний рівень розвитку цього ринку. Під конкурентоспроможністю страхового продукту авторами [1, 4] розуміється ступінь його відповідності на певний момент вимогам цільових груп споживачів щодо страхового захисту; під конкурентоспроможністю страхової послуги – ступінь відповідності страхових продуктів, які входять до її складу, і процесів виконання страхових та інших операцій, що забезпечують її надання, вимогам цільових груп споживачів у порівнянні з аналогічними послугами компаній-конкурентів, представлених на страховому ринку. Науковці І. Новаківський та Я. Демків стверджують, що майбутнє бізнесу полягає в формуванні гнучких мережнезв’язаних організацій, які паралельно беруть участь у великій кількості бізнес-проектів Застосування проектного менеджменту розширилося з будівництва і промисловості на такі сфери як фінансовий і страховий сектори, бізнес-послуги, нафтогазовий сектор, сектор ІТ, державне і муніципальне управління, комунальні послуги і нерухомість [6]. Об’єкт дослідження – процес управління конкурентоспроможністю послуг ПрАТ АСК «Скарбниця». Предмет дослідження - теоретичні та прикладні аспекти формування системи управління конкурентоспроможністю послуг Мета дослідження – розвиток теоретичних аспектів управління конкурентоспроможністю послуг та розроблення практичних рекомендацій для підвищення конкурентоспроможністю послуг ПрАТ АСК «Скарбниця». У першому розділі роботи розкрито теоретичні аспекти управління конкурентоспроможністю послуг. У другому розділі проведено дослідження сучасного стану та тенденцій розвитку ринку страхових послуг в Україні. Проведено аналізування діяльності ПрАТ АСК «Скарбниця». Описано діючу систему управління конкурентоспроможністю ПрАТ АСК «Скарбниця» та виокремлено її основні недоліки. У третьому розділі визначено індекс конкурентоспроможності ПрАТ АСК «Скарбниця» методом розрахунку інтегрального показника та виокремлено показники, за якими компанія поступається пріоритетному конкурентові. Розроблено рекомендації для підвищення рівня конкурентоспроможності послуг ПрАТ АСК «Скарбниця». Економічно обґрунтовано доцільність реалізації запропонованих заходів у практичну діяльність ПрАТ АСК «Скарбниця» для підвищення рівня її конкурентоспроможності на ринку страхових послуг. Ключові слова: конкурентоспроможність, страхова послуга, страхова компанія, управління конкурентоспроможністю. Перелік використаних літературних джерел 1. Бондаренко В. М. (2015). Конкурентна стратегія страхових компаній на ринку фінансових послуг. Науковий вісник Полісся. Сер.: Економіка та управління національним господарством. № 3. С. 21-22. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvp_2015_3_4 2. Клименко С.М., Омельяненко Т.В., Барабась Д.О. (2008). Управління конкурентоспроможністю підприємства. К. : КНЕУ. 520 с. URL: https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/20892 3. Копець Г. Р., Рачинська Г.В., Дзюбіна К.О. (2016). Інноваційний розвиток у сфері електронного бізнесу. Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Проблеми економіки та управління. № 847. С. 107-113. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPP_2016_847_19. 4. Кравчук Г.В. (2010). Оптимізація внутрішніх резервів страхової компанії для оцінки рівня її конкурентоспроможності. Збірник наукових праць Національного університету державної податкової служби України. №1. С.174 5. Кузьмін О.Є., Чернобай Л.І., Романенко О.П. (2011). Методи аналізування конкурентоспроможності підприємств. Науковий вісник НЛТУ України. Випуск 21.10. С. 159-166 6. Новаківський І. І., Демків Я. В. (2019). Напрями удосконалення інформаційного забезпечення проектних офісів в умовах поширення адаптаційних методологій проектного менеджменту. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Проблеми економіки та управління. № 4. С. 121–128. URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/46606 7. Петрович Й. М., Демків Я.В. (2018). Формування конкурентного потенціалу організації на інноваційних засадах. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/natural /Vnulp/Ekonomika/2011_698/01.pdf 267