Дослідження та удосконалення формування системи управління конкурентоспроможністю ТзОВ «Техніка для бізнесу» в умовах зовнішньоекономічної діяльності

Автор: Товстига Святослав Миколайович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Товстига С.М., Микитин О.З. (керівник). Дослідження та удосконалення формування системи управління конкурентоспроможністю ТзОВ «Техніка для бізнесу» в умовах зовнішньоекономічної діяльності. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. Конкурентоспроможність є головним визначенням, яке активно застосовується у теорії та практиці управління, виступає багатовекторним визначенням, яке в буквальному перекладі з латинської мови є суперництво, боротьбу за досягнення оптимальних результатів. Так, Р. Фатхутдінов розуміє під конкурентоспроможністю властивість об’єкту, що характеризує ступінь реального чи потенційного задоволення ним конкретної потреби в порівнянні з аналогічними об’єктами, що існують на ринку [1]. Професор Гарвардської школи бізнесу М. Портер визначає конкурентоспроможність підприємства як здатність успішно оперувати на конкретному ринку (регіоні збуту) у даний період часу шляхом випуску і реалізації конкурентоспроможних виробів і послуг. М. Портер визначає п’ять факторів, які, на його думку, найбільшим ступенем впливають на конкурентоспроможність підприємства: боротьба з діючими конкурентами; загрози з боку нових конкурентів; можливості здійснення торгів з контрагентами; можливості споживачів вільно робити свій вибір та торгувати з ними; загрози з боку альтернативних виробів і послуг (продуктів-аналогів) [2]. Й.Ліфіц надає таке тлумачення конкурентоспроможності підприємства і виділяє фактори, щоі впливають на забезпечення необхідної якості і рівня ціни товарів, доповнюючи їх макреекономічними чинниками. До першої групи автор відносить фактори виробничі (сировина, конструкція, рецептура, технологія), збутові (умови транспортування, зберігання), сервісні (допомога у виборі товару тощо), а до другої: економічну політику держави, стан нормативно-технічної бази, фінансової системи, зовнішньоекономічну стратегію країни, її науково-технічний потенціал, рівень розвитку інформаційних технологій, вартість ресурсів, географічне, політичне і економічне становище країни, продуктивність праці, витрати виробництва [3]. Конкурентоспроможність підприємства – це відносна характеристика, яка виражає відмінності розвитку даної фірми від розвитку конкурентних фірм по мірі задоволення своїми товарами потреби людей і по ефективності виробничої діяльності. Конкурентоспроможність підприємства характеризує можливості і динаміку його пристосування до умов ринкової конкуренції [4, с.42]. Конкурентоспроможність – це показник, рівень якого можна визначити для себе і для конкурента, а потім перемогти. Перш за все – це філософія роботи в умовах ринку, орієнтована на: [5, с.39] Об’єкт дослідження: ТзОВ «Техніка для бізнесу». Предмет дослідження: система управління конкурентоспроможністю в умовах зовнішньоекономічної діяльності. Мета роботи: удосконалення формування системи управління конкурентоспроможністю ТзОВ «Техніка для бізнесу» в умовах зовнішньоекономічної діяльності. В процесі виконання роботи виявлено низку проблем. Серед них є такі: 1. Відсутність технології формування системи управління конкурентоспроможністю ТзОВ «Техніка для бізнесу» в умовах зовнішньоекономічної діяльності. 2. Відсутність рекомендацій щодо побудови схеми формування системи управління конкуретоспроможністю ТзОВ «Техніка для бізнесу». Технологія формування системи управління конкурентоспроможністю слід розглядати як найбільш активний елемент системи управління, що забезпечує вплив на фактори, від стану яких залежить результат діяльності керованого об’єкта. Технологія управління та реалізації стратегії забезпечення конкурентоспроможності включає в себе наступні структурні елементи: - цілі управління, трансформовані в критерії управління (кількісний аналог цілей) при цьому під метою розуміється, по-перше, бажаний результат діяльності, досягнутий в межах деякого інтервалу часу; по-друге, доказовий результат і задані умови реалізації спільної завдання; - фактори управління (елементи об’єкта управління та їх зв’язку, на які здійснюється вплив в інтересах досягнення поставлених цілей); - методи впливу на фактори (інструментарій, способи і технологія досягнення поставлених цілей); - ресурси управління (матеріально-технічні, фінансові, соціальні, інституційні та інші ресурси, при використанні яких реалізується обраний метод управління і забезпечується досягнення поставленої мети). Запропонована система управління конкурентоспроможністю підприємства полягає з восьми елементів, що представляють собою сукупність підсистем, що відображають дії щодо підвищення конкурентних можливостей підприємства: - вибору конкурентної стратегії; - системного підходу до диверсифікації і планування; - реорганізації системи внутрішньовиробничого обліку і аналізу; - удосконалення внутрішньовиробничого фінансового управління; - інформаційного забезпечення системи управління; - комплексного підходу до підвищення якості та конкурентоспроможності продукції; - реформування системи управління персоналом і трудовою мотивацією; - досягнення синергетичного ефекту в системі управління конкурентоспроможністю. Дана система дає можливість проводити цілеспрямований пошук шляхів узгодження дій всіх елементів системи та сприятиме підвищенню конкурентоспроможності підприємства. Ключові слова – система, управління, конкурентоспроможніст, технологія, метод. Перелік використаних літературних джерел. 1. Фатхутдинов Р.А. Управление конкурентоспособностью организации. Учебник. – 2-е изд. – М.: Изд-во ЭКСМО, - 2005. – 544 с. 2. Портер М. Конкуренция. – М.: ИД «Вильямс», 2005. – 608 с. 3. Лифиц Й. М. Теория и практика оценки конкурентоспособности товаров и услуг. / Й. М. Лифиц – М.: Юрайт. – М., 2001. – 224 с. 4. Краснокутська Н.С. Потенціал підприємства: формування та оцінка: Навчальний посібник, - Київ: Центр навчальної літератури, 2005. – 352 с. 5. Иванов Ю.Б. Конкурентоспособность предприятия: оценка, диагностика, стратегия. Научное издание. – Харьков: Изд. ХНЭУ, 2004. – 256 с.