Формування системи заходів щодо підвищення ефективності бізнес- процесів виробничого підрозділу ПрАТ «Львівський жиркомбінат»

Автор: Рудик Лілія Федорівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Менеджмент організацій і адміністрування (за видами економічної діяльності)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Рудик Л. Ф., Матвій І.Є. (керівник). Формування системи заходів щодо підвищення ефективності бізнес-процесів виробничого підрозділу ПрАТ «Львівський жиркомбінат». Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація Світовий досвід показує, що динамічний розвиток ринку товарів та послуг, постійні зміни в зовнішньому середовищі виробничих відносин та зростання конкуренції зумовлюють необхідність пошуку нових інструментів і методів управління виробничими процесами. Саме тому, за таких умов функціонування більшість вітчизняних підприємств акцентують увагу на використанні процесно-орієнтованого підходу управління. Найбільш повним відображенням застосування процесного підходу є управління підприємством як сукупністю бізнес-процесів, що робить його більш орієнтованим на ефективність. Поняття «бізнес-процес» є багатозначним, відповідно, існує велика кількість його трактувань. У широкому розумінні під бізнес-процесом розуміють сукупність підпроцесів, кожний з яких має «входи» (ресурси) й «виходи» (результати) [1]. В більш вузькому розумінні – це система безперервних, взаємопов’язаних, відповідним чином упорядкованих і керованих дій (процедур, операцій, виконуваних функцій), яка, в свою чергу, є елементом механізму формування доданої вартості (споживчої цінності) через перетворення організаційних ресурсів, зосереджених на досягненні однієї комплексної цілі, спрямованих на забезпечення продуктивності та ефективності організації в цілому і забезпеченні донесення доданої вартості (споживчої цінності) до цільового ринку через бізнес-модель підприємства [2]. Основними сутнісними властивостями бізнес-процесу є: взаємозалежність, дискретність, послідовність, керованість, циклічність, цілеспрямованість, регламентованість, вимірюваність, системність. Важливою умовою забезпечення успішної діяльності підприємства є ефективність бізнес-процесів. Аудит ефективності дозволяє ідентифікувати бізнес-процеси, які поглинають ресурсів більше, аніж приносять в бізнес, а це очевидно неправильна пропорція [3]. Існує велика кількість методик оцінювання ефективності бізнес-процесів, зокрема, методика діагностики бізнес-процесів підприємств, що ґрунтується на врахуванні складових ефективності процесу, та визначення їх коефіцієнтів пріоритетності на основі методу аналізу ієрархій [4]; методика оцінки економічної ефективності бізнес-процесів підприємства, заснована на визначенні ефективності процесу за вартістю, ефективності процесу за часом та ефективності процесу за якістю [5]; методика оцінювання ефективності бізнес-процесів підприємств з метою вибору відповідного виду реінжинірингу на основі системи показників, яка включає наступні групи: показники результативності, показники вартості, показники часу, показники якості, показники фрагментації тощо [6]. В магістерській кваліфікаційній роботі розглядається виробничо-господарська діяльність ПрАТ «Львівський жиркомбінат», яке є вагомим гравцем за обсягами виробництва маргаринової та майонезної продукції вітчизняного ринку маргаринової продукції. В роботі проводиться детальний аналіз фінансової та виробничо-господарської діяльності ПрАТ «Львівський жиркомбінат», ідентифіковано та оцінено ефективність бізнес-процесів підприємства, розроблено рекомендації щодо сформовано та обґрунтовано заходи підвищення ефективності бізнес-процесів, що забезпечить підприємству розширення його ринків збуту та збільшення ефективності виробничо-господарської діяльності загалом. В першому розділі досліджено підходи щодо трактування сутності поняття «бізнес-процес», з’ясовано його властивості, розглянуто методики оцінювання ефективності та основні напрями її підвищення. В другому розділі проведено аналіз ринку олійно-жирової галузі України, дано загальну характеристику учаснику цього ринку - ПрАТ «Львівський жиркомбінат»; проаналізовано результати фінансової діяльності та оцінено фінансовий стан підприємства за період 2017-2019 років; ідентифіковано бізнес-процеси підприємства та оцінено їх ефективність. В третьому розділі було запропоновано заходи підвищення ефективності бізнес-процесів ПрАТ «Львівський жиркомбінат», а саме: передачу на аутсорсинг утилізації виробничих відходів та ведення документообігу, оптимізацію внутрішньої логістичної діяльності й реінжиніринг маркетингової діяльності. Оптимізування бізнес-процесу внутрішня логістична діяльність забезпечить ПрАТ «Львівський жиркомбінат» наступні переваги: зниження рівня фінансових ризиків; зниження втрат часу на реалізацію бізнес-процесу; скорочення витрат на реалізацію бізнес-процес; підвищення рівня гнучкості бізнес-процесу; зниження собівартості продукції підприємства. Об’єктом дослідження магістерської кваліфікаційної роботи виступає ПрАТ «Львівський жиркомбінат». Предметом дослідження – теоретичні та практичні засади формування заходів підвищення ефективності бізнес-процесів як одного із інструментів забезпечення конкурентних переваг підприємства в умовах ринкового середовища. Метою магістерської кваліфікаційної роботи є рекомендації щодо формування системи заходів підвищення ефективності бізнес- процесів виробничого підрозділу ПрАТ «Львівський жиркомбінат». Результатами роботи є дослідження теоретичних основ формування системи заходів підвищення ефективності бізнес-процесів підприємства, аналіз ефективності бізнес-процесів ПрАТ «Львівський жиркомбінат», розробка рекомендацій щодо підвищення ефективності бізнес-процесів та їх економічне обгрунтування. Ключові слова: бізнес-процес, ефективність бізнес-процесу, таксономічний коефіцієнт, оптимізація бізнес-процесу, аутсорсинг, реінжиніринг бізнес-процесу. Перелік використаних літературних джерел 1. Чухрай, Н. І., Матвій, С.І. (2014). Перепроектування логістичних бізнес-процесів у ланцюгах поставок. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Логістика, № 811, 403-413. 2. Чернобай, Л.І., Дума, О.І. (2016). Бізнес-процеси підприємства: загальна характеристика та економічна суть. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку: збірник наукових праць, № 769, 125-131. 3.Ефективність бізнес-процесів: інструменти для прийняття управлінських рішень. News Flash. URL: https://ua.accace.com/efektivnst-bznes-procesv-nstrumenti-dlja-prijnjattja-upravlnskih-rshen-news-flash/ 4.Єсіпова, К. (2012). Методика оцінки ефективності бізнес-процесів туристичних підприємств. Вісник КНТЕУ, № 2, 48-58. URL: http://visnik.knute.edu.ua/files/2012/02/5.pdf 5.Козерод, Л.А. (2009). Методика оценки экономической эффективности бизнес-процессов предприятия. Вестник НГУ. Серия: Социально-экономические науки, Т. 9, Вып. 1, 83–90. 6.Сорочак, О.З., Гвоздь, М.Я. (2015). Методика оцінювання ефективності бізнес-процесів приладобудівних підприємств та вибору відповідного виду їх реінжинірингу. Економічний простір, № 102, 210–224.