Дослідження та удосконалення взаємодії ТзОВ «Техніка для бізнесу» з митними органами на основі процесного підходу

Автор: Реут Христина Олегівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Управління митною діяльністю
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Економічні умови у країні та ріст підприємств-конкурентів, змушують компанії переоглядати засади та механізми взаємодії з митними органами. Однією із найефективніших течій взаємодії з митними органами є процесний підхід до управління – це найпопулярніша управлінська ідеологія співробітництва митних органів з підприємствами та організаціями. Саме це питання взаємодії підприємств з митними органами є досить актуальним на сучасному етапі розвитку економіки і ще недостатньо розглянутим та дослідженим (Собакарева, 2007). Процесний підхід грунтується на твердженні, що управління є процесом, «низка взаємопов’язаних дій, де кожна дія сама по собі – процес» (Мескон, Альбер, & Хедоури, 1992, с. 71). Основна відмінність процесного підходу це те, що він направлений не на керування функціональними підрозділами, а на виконання бізнес-процесів, під якими слід розуміти комплекс послідовних дій з перетворення одержаних на вході ресурсів в кінцевий продукт, який має значення для споживача на виході. Станом на сьогодні даний підхід є незамінною частиною, а саме базисом у виборі засобів для розв’язання великої кількості управлінських завдань (Бізнес-процеси, 2018). Класична (адміністративна) школа управління була засновником процесного підходу, вона сформулювала та охарактеризувала суть функцій управління. Даний підхід з позицій школи науки управління розглядає функції управління як взаємопов’язані. M. X. Мескон встановив таке означення процесного підходу: «Процесний підхід до управління – підхід, що грунтується на ідеології відповідно до якої управління є безперервною низкою взаємопов’язаних дій або функцій». Автор ідеології процесного підходу Л. Файоль вважав, що керувати – це прогнозувати і планувати, організовувати, розпоряджатися, координувати і контролювати (Мескон, Альбер, & Хедоури, 1992, ст. 75). Налагодження взаємодії митних органів з підприємствами відбувається з формування комунікацій, застосовуючи сучасні цифрові технології – електронні сервіси. Електронні сервіси підвищують рівень автоматизації процесів митного оформлення вантажів та зменшують кількість ризиків та загроз, що пов’язані із суб’єктивною оцінкою зовнішньоекономічних операцій посадовими особами. Станом на сьогодні, досить результативними інформаційними засобами для взаємодії митних органів і підприємств є автоматизована електронна система «Єдине вікно для міжнародної торгівлі», яка була запроваджена у 2016 році, а також електронна система NCTS (New Computerised Transit System), яка ще перебуває у стані впровадження (Рудніченко, Кримчак, Гавловська, Ядуха, & Лісовський, 2020). Багато країн запровадили в роботу митниці різні інновації, найпопулярнішими серед них є RFID-технологія (радіо-частотна ідентифікація). Вона використовується для прискорення і спрощення митних формальностей пов’язаних з митним оформленням і контролем з дотриманням належного рівня безпеки. Застосування RFID-технологій, сприяє міжнародній торгівлі. Зменшується тривалість процедури митного оформлення, створюється можливість контролю над незаконним ввезенням / вивезенням і переміщенням наркотичних речовин, прекурсорів, зброї та комерційним обігом товарів, що були випущені з порушенням митних правил (Петришин, & Медвідь, (2020). Об’єктом дослідження магістерської кваліфікаційної роботи є ТзОВ «Техніка для бізнесу» , яке займається оптовою торгівлею комп’ютерами та периферійним устаткуванням. Предметом дослідження в даній роботі виступає удосконалення взаємодії ТзОВ «Техніка для бізнесу» з митними органами на основі процесного підходу. Мета дослідження – дослідити та удосконалити взаємодію ТзОВ «Техніка для бізнесу» з митними органами за рахунок впровадження процесного підходу. В межах роботи подається загальна характеристика функціонування ТзОВ «Техніка для бізнесу». Проведено діагностику виробничо-господарської діяльності та аналіз зовнішньоекономічної діяльності, яку здійснює ТзОВ «Техніка для бізнесу». Фінансовий стан ТзОВ «Техніка для бізнесу» є стабільним. Також, здійснено дослідження факторів внутрішнього і зовнішнього середовищ, які впливають на удосконалення взаємодії ТзОВ «Техніка для бізнесу» з митними органами і проаналізовано, які з них мають негативний вплив на предмет дослідження. Під час дослідження удосконалення взаємодії ТзОВ «Техніка для бізнесу» з митними органами на основі процесного підходу виявлено дві основні проблеми (відсутність чіткої послідовності взаємодії ТзОВ «Техніка для бізнесу» з митними органами; недостатній рівень інформаційного забезпечення здійснення взаємодії ТзОВ «Техніка для бізнесу» з митними органами) та запропоновано їхнє вирішення. Отже, в межах роботи було удосконалено взаємодію ТзОВ «Техніка для бізнесу» з митними органами на основі процесного підходу. Проаналізовано динаміку розвитку стратегічного показника – капіталовіддачі реалізованої продукції і визначено економічне обґрунтування впливу запропонованого комплексного заходу на ключові показники діяльності ТзОВ «Техніка для бізнесу», який показав, що внаслідок запровадження запропонованих заходів очікується досягнення встановленого стратегічного показника діяльності ТзОВ «Техніка для бізнесу», а саме збільшення капіталовіддачі реалізованої продукції на 4,8%. Ключові слова – процесний підхід, бізнес-процес, митні органи, взаємодія митних органів з підприємствами, капіталовіддача реалізованої продукції.