Дослідження ринку Інтернет-торгівлі та вдосконалення маркетингової діяльності на ньому ТОВ "ЕКОМОРА"
Автор: Мельниченко Ілона Ігорівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Мельниченко І.І., Крикавський Є.В. (керівник). Дослідження ринку Інтернет-торгівлі та вдосконалення маркетингової діяльності на ньому ТОВ "ЕКОМОРА". Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет "Львівська політехніка", Львів, 2020. Розширена анотація. Сьогодні існує значна кількість визначень маркетингу, що відображають одну з його сторін [1, с. 175, 2, с. 93]. З метою впливу на поведінку цільових споживачів у межах маркетингової діяльності торговельні підприємства розробляють свій комплекс маркетингу, забезпечуючи його привабливість [3-5]. Сьогодення характеризується активним розвитком Інтернету, що суттєво впливає на особливості маркетингових досліджень організацій, їх збутову та комунікаційну політику [6-8]. Об’єкт дослідження - маркетингова діяльність ТОВ "ЕКОМОРА". Предмет дослідження - теоретико-методичні положення стосовно формування маркетингової діяльності торговельного підприємства з урахуванням сучасних тенденцій її розвитку. Мета дослідження: аналіз маркетингової діяльності ТОВ "ЕКОМОРА" та розроблення пропозицій щодо її вдосконалення на ринку Інтернет-торгівлі. Результати дослідження. ТОВ "ЕКОМОРА" - це підприємство, яке здійснює свою діяльність на ринку комісійної роздрібної торгівлі три роки. Воно займається офлайн торгівлею через свої комісійні магазини, які розташовані у м. Івано-Франківську та онлайн торгівлею. Проведений аналіз свідчить, що діяльність ТОВ "ЕКОМОРА" є збитковою, тому для підвищення обсягів реалізації своїх товарів йому слід вдосконалити маркетингову діяльність. Товарний асортимент досліджуваного підприємства є достатньо широким і воно використовує стратегію розширення та оновлення. Ціни на товари ТОВ "ЕКОМОРА" є договірними і визначаються станом товарів, які оцінюються продавцем та сумою коштів, які клієнти хочуть виручити за запропоновані ними товарів. Досліджуване підприємство активно використовує Інтернет у сфері збуту та просування своїх товарів. Потенційний клієнт, що хоче придбати товар онлайн, може створити власний кабінет на офіційному сайті ТОВ "ЕКОМОРА" та надалі ним користуватися. Найбільше інформації про дане підприємство міститься на його сайті. Аналіз вторинної маркетингової інформації свідчить, що у сучасних умовах спостерігається підвищення ролі Інтернету у збуті товарів та послуг вітчизняних підприємств. До найважливіших конкурентів ТОВ "ЕКОМОРА" можна віднести, насамперед, платформу онлайн оголошень OLX, маркетплейси Prom.ua, Bigl.ua, Shafa.ua. ТОВ "ЕКОМОРА" пропонує на ринку вживані речі. Стосовно них було проведено опитування споживачів з використанням Google Forms. Серед опитаних споживачів, які купують вживані речі, 53,8% відзначили зручність онлайн магазинів, а 46,2% - офлайн магазинів. Основними перевагами онлайн магазинів товарів "секонд хенд" опитані вважають великий вибір, економію часу (по 76,3%) та зручність обирати товар (50,5%). На цих параметрах дане підприємство повинно робити акцент у своїх маркетингових комунікаціях. Проведення SWOT-аналізу для ТОВ "ЕКОМОРА" засвідчило, що йому необхідно вдосконалити усі складові маркетингової діяльності у сфері Інтернет-маркетингу. Досліджуваному підприємству необхідно оптимізувати свій товарний асортимент для покращання результатів діяльності, оскільки воно є збитковим з використанням АВС-ХYZ-аналізу. Враховуючи результати його проведення, у роботі для ТОВ "ЕКОМОРА" розроблено маркетингові заходи, орієнтовані на певні групи товарів. Для короткочасного стимулювання попиту на товари ТОВ "ЕКОМОРА" доцільно використовувати заходи стимулювання збуту такі як безкоштовна доставка від певної суми замовлення, крос-продажі, допродажі, комплектування товарів, накопичувальні знижки, можливість придбати товар на пільгових умовах до певного часу. Гнучкість цінової політики даного підприємства можна посилити через встановлення розміру його комісії залежно від категорії товару та його стану. У межах збутової політики досліджуваному підприємству доцільно удосконалити свій сайт. Мова йде про надання клієнтам додаткової інформації про якісні параметри пропонованих товарів, формування на сайті форуму покупців, надання можливості вибору служби доставки товарів для покупців та вартості доставки; оперативне реагування на скарги покупців; надання інформації про гарантії товарів та забезпечення можливості їх повернення, використання акційних цін на деякі товари. Результати дослідження свідчать, що у сучасних умовах доцільним є комплексний підхід до використання ТОВ "ЕКОМОРА" інструментів Інтернет-маркетингу. Зокрема, попит на товари даного підприємства зручно формувати із використанням контекстної реклами, а трафік на сайт найкраще генерується за допомогою SEO-оптимізації. Email- і SMS-маркетинг краще використовувати при роботі з споживачами, які вже купували товари на сайті ТОВ "ЕКОМОРА" та зацікавлені в подальших покупках. Ключові слова: комісійна торгівля, Інтернет-торгівля, маркетингова діяльність, торговельне підприємство, АВС-ХYZ-аналіз товарного асортименту. Перелік використаних літературних джерел. 1. Лукан О.М. (2014). Економічна сутність маркетингової діяльності підприємства. Економічний простір. № 84. С. 172-180. 2. Павленко І.І., Дашевська Т.Ш. (2015). Поняття та суть маркетингу в діяльності підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Випуск 3. С. 92-94. 3. Добрянська В.В., Мірошниченко В.Т., Передерій Я.О. (2018). Формування асортименту торговельної організації як складова маркетингової товарної політики. Ефективна економіка. № 5. URL : http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/5_2018/34.pdf (дата звернення 25.10.2020). 4. Крикавський Є.В., Косар Н.С., Кузьо Н.Є. (2015). Комплекс маркетингу: між прихильністю споживачів та толеруванням посередником людських цінностей. Торговельне підприємництво: механізми розвитку і фінансової підтримки: монографія. Львів. С. 227-241. 5. Крикавський Є.В., Косар Н.С., Кузьо Н.Є. (2014). Обґрунтування напрямів розвитку підприємств роздрібної торгівлі в умовах кризи. Технологический аудит и резервы производства. № 5(2). С. 62-68. doi: 10.15587/2312-8372.2014.28105. 6. Лебеденко М.С. (2012). Інформаційні технології в маркетингових дослідженнях. URL : https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/3080/1/54.pdf (дата звернення 22.10.2020). 7. Бахарєва Я.В. (2017). Прикладні аспекти створення інтернет-магазинів як фактор розвитку вітчизняного електронного бізнесу. Агросвіт. № 11. С.62-69. 8. Красовська О.Ю. (2018). Інтернет-маркетинг як сучасний інструмент комунікації підприємства. Проблеми системного підходу в економіці. Випуск № 1(63). С. 67-71.