Дослідження і удосконалення комплексу маркетингу задля розвитку зовнішньоекономічних зв’язків українських та угорських підприємств

Автор: Візор Яна Євгенівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародна економіка
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Візор Я. Є., Далик В. П. (керівник) Дослідження і удосконалення комплексу маркетингу задля розвитку зовнішньоекономічних зв’язків українських та угорських підприємств. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація Новітня система господарювання в Україні викликала значний інтерес зі сторони українських економістів та підприємців до маркетингової концепції управління на рівні суб’єкта господарювання. Міжнародний досвід дозволяє авторитетно стверджувати, що маркетингова концепція сприяє й удосконаленню самої системи внутрішньофірмового управління, а також забезпечує досягнення успіху підприємства у конкурентній боротьбі. В умовах сучасної конкуренції та кризових явищ дедалі більше зростає роль маркетингу в діяльності суб’єкта господарювання. Власне маркетинг передбачає істотну активну заповзятливість, гнучкість організаційних форм управління, перманентний пошук шляхів дієвого адаптування до ринкових умов і впливу на споживача. Маркетинг ґрунтується не на затверджених зверху планових завданнях, а, насамперед, на глибокому знанні та розумінні об’єктивної інформації стосовно ринку та реальних вимог споживачів. Саме маркетингова діяльність передбачає наявність значних витрат, власне тому стейкхолдери підприємства напряму зацікавлені в ефективності інвестицій, здійснюваних ними у маркетингові заходи. Задля отримання об’єктивної та неупередженої інформації про ефективність маркетингової діяльності та на її основі прийняття керувальною системою управлінських рішень доцільно здійснювати аналізування ефективності маркетингової діяльності суб’єкта господарювання. Саме тому розроблення теоретичних і науково-методичних засад аналізування та оцінювання ефективності маркетингової діяльності на підприємстві зумовлює актуальність здійснюваного нами дослідження. Об’єктом нашого дослідження є ТОВ «Чекотекс», основним профілем діяльності кого є надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; виробництво хліба та хлібобулочних виробів; виробництво борошняних кондитерських виробів, тортів і тістечок нетривалого зберігання; неспеціалізована оптова торгівля. Предметом дослідження виступає комплекс маркетингу підприємства. Метою роботи є дослідити та удосконалити комплекс маркетингу задля розвитку зовнішньоекономічних зв’язків українських та угорських підприємств, завданням - розробити методи дієві інструменти комплексу маркетингу. Магістерська кваліфікаційна робота складається з чотирьох розділів. В першому розділі розглянуто зміст категорій «маркетинг» та «комплекс маркетингу», специфіку удосконалення комплексу маркетингу підприємства. Зокрема Тюха та Мозоленко (2016) пропонують маркетинг-менеджмент зовнішньоекономічної діяльності визначити як теорію та практику прийняття управлінських рішень на основі аналізу факторів міжнародного ринкового середовища. Авторами пропонуються етапи маркетингового управління зовнішньоекономічною діяльністю, а також основні групи факторів, що впливають на формування стратегії маркетингової діяльності міжнародних фірм. Автори Набок та Хомутовська (2014) розглядають такі можливості виходу на ринок близького зарубіжжя, як: прямий експорт; організація виробництва у цих країнах; формування мережі дистриб’юторів для просування та поширення товарів на ринку; організація спільного підприємства з уже діючим підприємством для створення дистриб’юторського каналу; виробництво за ліцензією; організація мережі просування товару й оцінки продажу (при експорті); придбання діючого підприємства - дистриб’ютора й оптового торгівця з наявною системою просування і продажу (придбання по вертикалі) або купівля контрольного пакета акцій виробника (придбання по горизонталі). В свою чергу Саркісян та Іщук (2016) здійснюють глибокий аналіз зовнішньої торгівлі України, на основі чого пропонують основні напрямки оптимізації імпорту та експорту в Україні; окремо також сформовано макрорекомендації для нарощування конкурентоспроможності українських підприємств. В першому розділі також розглянуто нормативно - правове забезпечення удосконалення комплексу маркетингу задля розвитку зовнішньоекономічних зв’язків підприємства. В другому розділі здійснено аналізування стану зовнішньоекономічних зв’язків між Україною та Угорщиною, охарактеризовано та проаналізовано стан і динаміку зовнішньоекономічних зв’язків між Україною й Угорщиною в межах сфери послуг, здійснено оцінювання динаміки та узагальнення результатів аналізування зовнішньоекономічних зв’язків між Україною та Угорщиною в межах сфери послуг. Третій розділ роботи розкриває характеристику ТОВ «Чекотекс» та його виробничо-господарської діяльності, характеристику та дослідження тенденцій розвитку виробничо-господарської діяльності ТОВ «Чекотекс», характеристику та дослідження тенденцій провадження і розвитку зовнішньоекономічних зв’язків ТОВ «Чекотекс». В четвертому розділі запропоновано альтернативи удосконалення комплексу маркетингу задля розвитку зовнішньоекономічних зв’язків ТОВ «Чекотекс», зокрема рекомендується запровадження інформаційно-аналітичного забезпечення формування бази маркетингових даних з метою удосконалення комплексу маркетингу ТОВ «Чекотекс» та розвитку його зовнішньоекономічних зв’язків , а також наведено економічне обґрунтування проектної альтернативи. З метою удосконалення комплексу маркетингу ТОВ «Чекотекс» та розвитку його зовнішньоекономічних зв’язків нами запропоновано запровадження інформаційно-аналітичного забезпечення формування бази маркетингових даних. Керівництво ТОВ «Чекотекс» після запровадження Marketing Expert буде мати змогу реалізації збалансованої маркетингової політики та застосування збалансованого комплексу маркетингу, що, в свою чергу, дозволить йому грамотно позиціонувати себе на ринкових сегментах, масштабувати свою діяльність (на 9,5 %- експерний висновок) та отримати додатковий прибуток. Цей захід дозволить збільшити чистий дохід ТОВ «Чекотекс» на 9,25 % (до 62674,12 тис. грн.), сукупний прибуток ТОВ «Чекотекс» зросте на 2,63 % (до 25746,79 тис. грн.), його чистий прибуток зросте на 2,63 % (до 21112,37 тис. грн.), повна собівартість реалізованої продукції скоротиться на 1,82 % (до 35620,21 тис. грн.), активи ТОВ «Чекотекс» збільшаться на 2,21 % (до 30569,79 тис. грн.), власний капітал - на 8,19 % (до 8714,79 тис. грн.), кредиторська заборгованість ТОВ не зміниться. Однак капіталовіддача товарної продукції зменшиться (скоротиться на -0,07%). Зміняться й показники рентабельності ТОВ «Чекотекс», окрема: активи -на +0,28%, власного капіталу – на -13,13 %; реалізованої продукції – на -1,81 %). Ключові слова: маркетинг, комплекс маркетингу, зовнішньоекономічні зв’язки. Перелік посилань: Тюха, І. В., Мозоленко, М. С. (2016). Особливості управління маркетингом на підприєимсиві при здійсненні зовнішньоекономічної діяльності. Ефективна економіка, 1 Відновлено з http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4725 Набок, І. І., Хомутовська, Д. П. (2014). Реалізація маркетингової стратегії в діяльності українських підприємств та рекомендації щодо підвищення їх ефективності зовнішньоекономічної діяльності. Ефективна економіка, 10 Відновлено з http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3454 Саркісян Л. Г., Іщук, Ю.А. (2016). Особливості розширення зовнішньоекономічних зв’язків України в контексті глобалізації. Економiка i органiзацiя управлiння, 4(24), 245-253.