Дослідження та удосконалення маркетингової збутової та комунікаційної політики ТОВ "ПЕТЕКСПЕРТ"
Автор: Кардаш Віталія Євстахіївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Кардаш В.Є., Гринів Н.Т. (керівник). Дослідження та удосконалення маркетингової збутової та комунікаційної політики ТОВ «ПетЕксперт». Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. Завдяки розвитку інформаційних технологій Інтернет став потужною платформою для розвитку бізнесу, у тому числі збуту та просування товарів та послуг. Успіх підприємства не може забезпечуватися лише якісними характеристиками товару та умовами його реалізації. Виробник повинен налагодити збутові та комунікаційні процеси, які відповідатимуть сучасним вимогам споживачів, та враховувати додаткові можливості, які відкриваються внаслідок активного розвитку інформаційних технологій [4]. Останніми роками все більшої популярності набувають інтернет-магазини як основний елемент збутової політики в середовищі Інтернет [2]. Просування маркетингової діяльності у віртуальний простір Інтернету є загальносвітовою тенденцією, яка чітко простежується і в Україні [2]. Результат господарської діяльності підприємств, що працюють в умовах ринкової економіки, залежить від стану розвитку системи збуту. Ефективність системи збуту та розподілу товарів залежить від формування оптимального складу та структури каналів розподілу [5]. Враховуючи те, що мережа Інтернет дає можливість підприємствам взаємодіяти з потенційними покупцями з будь-яких географічних місць, отримувати прямий доступ до кінцевих споживачів своєї продукції, спрощувати інформаційний обмін без значних матеріальних витрат, уникати багаторівневої системи розподілу продукції, можна розглядати мережу Інтернет як новий повноправний та перспективний канал збуту товарів підприємства. Використання маркетингових підходів у процесі реалізації продукції формує маркетингову збутову політику в мережі Інтернет [3]. Маркетингова збутова політика в мережі Інтернет – це комплекс маркетингових заходів в інтернет-просторі, спрямований на забезпечення доставки необхідних споживачу товарів, замовлених за допомогою електронних засобів через мережу Інтернет, з максимально можливим рівнем обслуговування [3]. Маркетингова збутова політика в Інтернет на сьогодні є невід’ємною частиною бізнесу. З кожним роком кількість покупок через Мережу зростає, що визначає великі перспективи розвитку електронної комерції в Україні [7]. Реалізація товарів в мережі Інтернет здійснюється через інтернет-магазини, оскільки вони мають ряд переваг в порівнянні з традиційними торговельними точками: ціна, доставка в зручне для інтернет-покупця місце, пошук та замовлення товару в будь-який час. На сьогодні виділяється декілька класифікаційних ознак інтернет-магазинів, які допомагають розуміти сутність, масштаби та технології електронної торгівлі. Так, за бізнес-моделлю виділяють електронні магазини, які працюють повністю в інтернет-просторі, та інтернет-магазини, які суміщають он-лайновий бізнес з офф-лайновим [8]. Використання Інтернет-технологій є одним з найбільш перспективних і привабливих напрямків розвитку маркетингової діяльності підприємств. Це відображається на використанні комунікаційних можливостей мережі Інтернет, інструментів вивчення конкурентів, аналізу споживчих переваг, поведінки потенційних споживачів, що дозволяє підприємствам, що використовують сучасні технології у веденні свого бізнесу, підвищити конкурентоспроможність і освоїти нові ринки збуту, розширити спектр пропонованих товарів і послуг відповідно до потреб ринку [6]. В останні роки змінюються методи ведення бізнесу, a, відповідно, і змінюється поведінка споживачів та самі споживачі. Для збереження конкурентоспроможності підприємства прагнуть в реальному часі дізнаватися, коли клієнти щось купують, де вони купують, і навіть що вони думають перед тим, як зайти в магазин або відвідати Web-сайт [1]. Глобалізація світу, стрімкий розвиток чинників формування інформаційного суспільства, які, поєднуючись з принципами суспільства масового споживання, орієнтують людину на постійне швидке споживання інформації у мережі Інтернет, призвели до революційних зрушень в галузі комунікацій. Значний обсяг неоднорідних та неструктурованих даних, що накопичується в цифровому середовищі та має велике практичне значення для компаній, потребує інтелектуального підходу до їх збору, обробки та аналізу, створює необхідність автоматизації цих процесів. Це дало поштовх до виникнення нових інструментів маркетингових комунікацій [1]. Об’єкт дослідження - маркетингова збутова та комунікаційна політика ТОВ «ПетЕксперт». Предмет дослідження - теоретичні, методичні та практичні аспекти удосконалення маркетингової збутової та комунікаційної політики ТОВ «ПетЕксперт» на ринку кормів для котів та собак. Мета дослідження - проведення дослідження та розроблення пропозицій щодо удосконалення маркетингової збутової та комунікаційної політики ТОВ «ПетЕксперт». Результати дослідження. ТОВ «ПетЕксперт» - офіційний дистриб’ютор ТОВ «Кормотех», який займається роздрібною торгівлею, що здійснюється шляхом поштових замовлень або через мережу Інтернет. ТОВ «ПетЕксперт» займається реалізацією кормів для котів та собак. У 2019 р. чистий прибуток підприємства знизився на 428,1 тис. грн. у порівнянні з 2018 р. Це викликано підвищення собівартості у 2019 р. на 817,2 тис. грн. у порівнянні з 2018 р. та збільшенням інших витрат підприємства на 530,1 тис. грн. Причиною таких результатів діяльності можуть бути як зовнішні показники (інфляція, збільшення цін на продукцію) так і внутрішні (збільшення бюджету на маркетинг). В структурі збуту продукції ТОВ «ПетЕксперт» найбільшу частку займають зоомагазини (53%). Власники тварин в структурі реалізації продукції займають всього 13%. Найбільша частка реалізованої продукції протягом 2016-2019 рр. належить ТМ «Club 4 Paws». В результаті проведення дослідження було виявлено, що український ринок кормів для домашніх тварин характеризується як швидкозростаючий, Україна знаходиться в десятці швидкозростаючих ринків. Однак, домінують на українському ринку кормів іноземні виробники, зокрема з таких країн як Польща, Франція, Угорщина, США тощо. За останні декілька років обсяги виробництва кормів для тварин в Україні зросли. У 2019 році цей показник досяг 26,8 тис. тон. Нині українські виробники сумарно займають близько 35% національного ринку у натуральному обсязі та близько 25% - у вартісному. Імпортери кормів для тварин охоплюють 65% українського ринку кормів для домашніх тварин у натуральному обсязі та 75% - у виручці. На підставі результатів проведеного маркетингового дослідження були обрані найбільш ефективні канали просування продукції підприємства в Інтернеті, a саме: банерна реклама, контекстна реклама, еmail-маркетинг, блогінг, маркетинг-статті тощо. Ключові слова: маркетингові дослідження, ринок, інтернет-маркетинг, email-маркетинг, реклама, канал збуту, банер, таргетинг, корми, web-сайт, підписник. Перелік використаних літературних джерел: 1. Гринів Н.Т., Наконечна Т.В., Кучменда М.Р. (2020). BIG DATA як інструмент персоніфікованого підходу в дослідженні та обслуговуванні споживачів. Матеріали VІІІ міжнародної наук.-практичної internet-конференції «Актуальні проблеми розвитку галузевої економіки та логістики». Харків: НФаУ. С. 27-28. 2. Ілляшенко С.М. (2011). Сучасні тенденції застосування інтернет-технологій у маркетингу. Маркетинг і менеджмент інновацій. №4. С.64-74. 3. Капінус Л.В., Розумей С.Б., Семененко К.Ю. (2014). Особливості маркетингової збутової політики підприємства в мережі Інтернет. Економіка та управління АПК. № 2. С. 68-72. 4. Косар Н.С., Паньківська Ю.М., Кузьо Н.Є. (2019). Тенденції розвитку маркетингової збутової та комунікаційної політики в умовах активного розвитку інформаційних технологій. Інфраструктура ринку. Випуск 31. С. 281-288. 5. Орлов П.А., Лисиця Н.М., Холодний Г.О. (2015). Сучасний маркетинг: аналіз і перспективи розвитку: Харків: ХНЕУ ім. С. Кузнеця. 212 с.