Удосконалення управління конкурентоспроможністю підприємства

Автор: Степанюк Таїса Федорівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Економіка підприємства
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Степанюк Т.В., Кривцун І.М. (керівник). Підвищення конкурентоспроможності підприємства. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація Ринкова конкуренція вимагає від компаній докласти значних зусиль для розвитку, вдосконалення своєї діяльності, виявлення власних конкурентних переваг та аналізу своїх інновацій та досягнень. Незалежно від галузі та сфери економіки, поліпшення конкурентних позицій на ринку здійснюється у таких сферах, як орієнтація на потреби споживачів, розширення асортименту продукції, поліпшення якості товарів чи послуг, робота з розпізнавання торгової марки та конкурентоспроможності в цілому. Конкурентоспроможність та її забезпечення особливо важливі для тих ринків, на яких існує конкуренція затверджувачів. Монопольний та олігополістичний ринки встановлюють інші правила гри для підприємництва. Конкуренція важлива також для тих компаній, які, крім внутрішнього ринку, намагаються завоювати прихильність споживачів на зовнішніх ринках. Об’єкт дослідження - процес формування конкурентної позиції та управління конкурентоспроможністю підприємства. Предмет дослідження - методичні та прикладні підходи до вдосконалення управління конкурентоспроможністю підприємства. Науковою новинкою дослідження є аналіз впливу відносин між материнською групою та дочірньою компанією на їх конкурентоспроможність. Ключові слова: ринкова позиція; торгова марка; конкурентоспроможність; конкуренція; підприємство та його материнська група. Метою кваліфікаційної роботи є розробка заходів щодо поліпшення конкурентних позицій підприємства та його материнської групи. Для досягнення цієї мети в кваліфікаційній роботі магістра вирішуються такі завдання: розглянути суть конкурентоспроможності підприємства та послуг; вивчити фактори впливу, що визначають рівень конкурентоспроможності; проаналізувати підходи до оцінки конкурентоспроможності; описати діяльність підприємства та галузь, в якій воно працює; оцінити фінансовий стан підприємства з метою визначення рівня його конкурентоспроможності; провести SWOT-аналіз діяльності підприємства та його материнської групи; оцінити частку підприємства на ринку; розглянути конкурентну стратегію в контексті Цілей сталого розвитку; проаналізувати можливості ребрендингу; розробити заходи щодо підвищення якості продукції підприємства. У магістерській роботі були використані такі методи дослідження: методи критичного аналізу в процесі опрацювання джерел літератури з проблеми конкурентоспроможності, її оцінки та вирішення; метод систематизації - при аналізі факторів, що впливають на конкурентоспроможність підприємства, та при аналізі його конкурентних переваг; метод порівняння - при оцінці конкурентних позицій підприємства; метод синтезу - при вивченні впливу Цілей сталого розвитку на формування стратегії розвитку підприємства та її конкурентної стратегії зокрема. Розглядаючи конкурентоспроможність як складову двох елементів - конкурентоспроможності підприємства (торгової марки) та конкурентоспроможності продукції підприємства, доцільно проаналізувати: 1. Конкурентоспроможність бренду - на світовому ринку; 2. Конкурентоспроможність товару - на світовому та національному ринках. Проблема оцінки ускладнюється ще й тим, що материнська група виробляє широкий асортимент продукції, що працює одночасно на декількох сегментах ринку[1]. Була використана візуалізація сіткової системи аналізу 2x2 [2-3] для аналізу діяльності промислової групи та діяльності підприємства (таблиця). Таблиця SWOT-аналіз діяльності підприємства Сильні сторони Слабкі сторони впізнаваний бренд європейська якість продукції швидка доставка максимально самостійне виробництво врахування специфіки попиту на національному ринку фінансова підтримка материнської компанії стажування працівників за кордоном відносно висока вартість відсутність можливості купівлі в кредит від виробника недоступність всього асортименту для певних територіальних ринків залежність від стратегії розвитку материнської компанії Можливості Загрози активне застосування е-продаж зростання попиту на певні види продукції як позитивний наслідок карантину впровадження технологій материнської компанії кібер-ризики зниження купівельної спроможності та скорочення попиту через пандемію зниження швидкості доставки, що повязані із карантином Основні сильні сторони, які притаманні великим корпораціям або промисловим групам. Поряд з ними існують слабкі місця, серед яких низька гнучкість великих компаній та висока вартість виробництва. Погрози та, як це не парадоксально, можливості в основному пов’язані з пандемією: з одного боку, карантин є серйозним викликом для всіх сфер діяльності та видів бізнесу, а з іншого - викликає нові запити клієнтів та створює нові ринкові ніші. В рекомендаційій частині магістерської роботи запропоновано такі заходи щодо управління конкурентоспроможністю: узгодження конкурентної стратегії промислової групи з її стратегією розвитку; оординація стратегічного планування материнської групи та дочірньої компанії з ЦУР; планування конкурентоспроможності підприємств; заходи ребрендингу [4-5] для збільшення частки ринку . Перелік використаних літературних джерел 2 Simple Step Calculating Market Size (2019). URL: shttps://blog.hubspot.com. Competitive Advantages Types (2019). URL: study.com/academy/lesson.html. SWOT-analyses (2020). URL:www.mindtools.com/pages/article/newTMC_05.htm. How to successfully rebrand(2019). URL: https://99designs.com/blog/logo-branding/how-to-rebrand/. Rebranding Strategy: a Step-by-Step (2018). URL: https://hingemarketing.com/blog/story/rebranding_strategies_a_step_by_step_approach_for_professional_services.