Дослідження ринку побутової техніки України та удосконалення маркетингової збутової і комунікаційної політики ТОВ "Завод Електронпобутприлад" на ньому

Автор: Мишківський Богдан Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Мишківський Б.В., Мамчин М.М. (керівник). Дослідження ринку побутової техніки України та удосконалення маркетингової збутової і комунікаційної політики ТОВ "Завод Електронпобутприлад" на ньому. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет "Львівська політехніка", Львів, 2020. Розширена анотація. Збутова політика відіграє велику роль у системі маркетингу підприємства, оскільки з її використанням товари компанії стають доступними для цільових споживачів та там формуються надходження від реалізації товарів. Аналіз визначення сутності збутової діяльності підприємства дозволяє визначити маркетингову збутову політику підприємства як діяльність, яка спрямована на формування каналів розподілу з метою доведення товарів даного підприємства до кінцевих споживачів, формування та підтримання взаємовигідних відносин з ними та організацію реалізації з цією метою функцій маркетингової логістики для забезпечення отримання підприємством бажаного прибутку [1, 2, с. 112]. Важливими складовими маркетингової збутової політики підприємства є формування ним каналів розподілу товарів, зокрема визначення їх структури та складу суб’єктів [3, с. 359]. Підвищити рівень інформованості споживачів та інших ринкових суб’єктів підприємство може, формуючи свою маркетингову політику комунікацій, до визначення якої існують різні підходи, що відображені у [4, с. 487]. Вона реалізується за до допомогою таких складових як реклама, "паблік рілейшнз", заходи стимулювання збуту та прямого маркетингу, кожен з яких має певні переваги та недоліки [5, с. 343]. У межах реалізації маркетингової політики комунікацій виробники повинні організовувати разом з торговельними посередниками різноманітні партнерські програми для просування своїх товарів у місцях їх реалізації з використанням різних носіїв реклами [6, с. 114]. Дослідження тенденцій на рекламному ринку України відображає значне зростання сьогодні обсягів Інтернет-реклами, у трактуванні та застосуванні технологій якої існує багато підходів [7, с. 180]. Вона може реалізуватися також з використанням різноманітних інструментів [8, с. 236]. Обґрунтування конкретних рекомендацій щодо вдосконалення маркетингової збутової та комунікаційної політики підприємства залежить від специфіки галузі, у якій функціонує підприємство та аналізу фактичного стану цих складових комплексу маркетингу організації. Об’єкт дослідження - маркетингова збутова та комунікаційна політика ТОВ "Завод Електронпобутприлад" на ринку побутової техніки України. Предмет дослідження - теоретичні та методичні засади формування маркетингової збутової і комунікаційної політики підприємства в умовах ринку. Мета дослідження: аналіз маркетингової збутової і комунікаційної політики ТОВ "Завод Електронпобутприлад" на ринку побутової техніки України та обґрунтування пропозицій щодо їх вдосконалення. Результати дослідження. ТОВ "Завод Електронпобутприлад" є провідним вітчизняним підприємством, яке виробляє електропобутові прилади та двигуни малої потужності. Проведений аналіз свідчить, що маркетингова збутова політика ТОВ "Завод Електронпобутприлад" передбачає використання різних каналів збуту залежно від типу товару чи послуги. Для товарів промислового призначення досліджуване підприємство переважно використовує канали нульового рівня. При збуті побутової техніки ТОВ "Завод Електронпобутприлад" на вітчизняному ринку використовує однорівневий канал збуту із залученням до збуту приватних підприємців та великих торговельних мереж. ТОВ "Завод Електронпобутприлад" досить обмежено використовує заходи маркетингових комунікацій. Воно використовує переважно друковану рекламу та рекламу в Інтернеті, приймає участь у виставках та використовує знижки до товарів при їх реалізації посередникам. У соціальній мережі Фейсбук також створено сторінку підприємства, проте вона не оновлювалася із 2015 р., має воно і власний сайт в Інтернеті. Дослідження свідчать, що стримує розвиток ринку малої побутової техніки сьогодні невисока купівельна спроможність населення та пандемія. Конкуренція на ринку побутової техніки України є жорсткою через наявність значної кількості іноземних виробників, виходу на ринок нових товарних марок. Вітчизняні товари орієнтовані на сегмент покупців з низьким та середнім місячним доходом, обсяги їх реалізації останніми роками зростають. Результати опитування споживачів показують, що вибираючи побутову техніку респонденти орієнтуються передусім на її технічні характеристики, відгуки користувачів та поради друзів і знайомих. Більшість опитаних купували побутову техніку у мережах супермаркетів побутової техніки та Інтернет-магазинах. Майже половина респондентів шукає необхідну інформацію про новинки на ринку побутової техніки в Інтернеті, не звертаючи значну увагу на традиційну рекламу таких товарів та отримує інформацію від продавців-консультантів. Результати проведеного SWOT-аналізу свідчать про доцільність вдосконалення маркетингової збутової та комунікаційної політики ТОВ "Завод Електронпобутприлад". У межах маркетингової збутової політики важливо розширити канали розподілу товарів даного виробника побутової техніки за рахунок створення Інтернет-магазину та забезпечити управління існуючими каналами розподілу через оцінку показників діяльності його посередників за системою показників якості та інтенсивності збуту у поєднанні з індексами діяльності цих посередників. За результатами проведених обчислень отримано, що ТОВ "Завод Електронпобутприлад" необхідно посилювати співпрацю з такими мережами супермаркетів побутової техніки, як "Фокстрот" та "Алло", через використання стосовно них позитивних факторів їх мотивації до ефективної співпраці. Рекомендованими напрямами вдосконалення маркетингових комунікацій ТОВ "Завод Електронпобутприлад" є оновлення ним свого веб-сайту, проведення рекламних кампаній, зокрема в мережі Інтернет (використовуючи контекстну рекламу окремо для різних товарів), розроблення заходів стимулювання збуту власного персоналу, формування системи "паблік рілейшнз" з метою підтримання іміджу даного підприємства. Ключові слова: ринок побутової техніки, маркетингова збутова політика, маркетингова політика комунікацій, рекламна кампанія, співпраця з торговельними мережами. Перелік використаних літературних джерел. 1. Терент’єва Н.В. (2016). Управління збутовою діяльністю в системі управління підприємством. Ефективна економіка. № 2. URL : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4783 (дата звернення 15.10.2020). 2. Безугла Л.С., Пороходніченко К.Р. (2018). Формування маркетингової збутової політики підприємства. Інфраструктура ринку. № 24. С. 111-116. URL: http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/1699 (дата звернення 25.10.2020). 3. Крикавський Є.В., Косар Н.С. (2012). Формування збутової стратегії промислового підприємства. Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. № 748. С. 357-361. 4. Слюсарєва Л.А., Костіна О.М. (2018). Удосконалення комунікаційної політики підприємства. Економіка та суспільство. №16. С. 484-494. URL : http://www.economyandsociety.in.ua (дата звернення 22.10.2020). 5. Новікова Л.В., Чернишова Л.О. (2018). Маркетингові комунікації як складова маркетингової політики підприємства на міжнародному ринку. Бізнес Iнформ. № 11. С. 340-345. 6. Мороз Л.А., Косар Н.С., Кузьо Н.Є. (2020). Маркетингові комунікації локальних продуктових торговельних мереж України. Інфраструктура ринку. №41. С. 112-116. URL : http://www.market-infr.od.ua/journals/2020/41_2020 _ukr/21.pdf (дата звернення 23.10.2020). doi: 10.32843/infrastruct41-19. 7. Мороз Л.А., Косар Н.С., Кузьо Н.Є. (2018). Інтернет-реклама в Україні: особливості, виклики, перспективи розвитку. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Економічні науки. Вип. 29 (1). С.176-181.