Дослідження та удосконалення вибору форм і методів мотивування персоналу зовнішньоекономічних підрозділів підприємств з метою розвитку міжнародних економічних зв’язків між Україною й Білоруссю
Автор: Ішкова Андріана Романівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародна економіка
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Ішкова А. Р., Пирог О. В. (керівник) Дослідження та удосконалення вибору форм і методів мотивування персоналу зовнішньоекономічних підрозділів підприємств з метою розвитку міжнародних економічних зв’язків між Україною й Білоруссю. Магістерська кваліфікаційна робота. –Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація За сучасних умов господарювання підприємствам незалежно від форм власності та видів діяльності необхідні кваліфіковані кадри, спроможні виконувати свої обов’язки чи управляти виробничим процесом. Проте навіть за умов, коли вдалося сформувати колектив із справжніх фахівців, не слід забувати про той факт, що персонал слід постійно мотивувати. В загальному значенні мотивування є процесом спонукання себе та інших до діяльності задля досягнення поставлених цілей. Загалом процес мотивування персоналу складається з зовнішніх і внутрішніх чинників, котрі можуть носити характер як позитивний, так і негативний. Вірний вибір та запровадження мотивування може істотно підвищити результативність діяльності підприємства загалом. Проблемою мотивування є його недосконалість, недостатність фінансування, а також той факт, що мотивуванню на підприємствах не приділяються належна увага. Мотивування персоналу займає одне з головних місць в управлінні ним. Головним завданням менеджменту підприємства є орієнтування працівників на досягнення мети функціонування самого підприємства. Проблема мотивування персоналу є завжди актуальною незалежно від того, на якому рівні технічного прогресу та економічного розвитку знаходиться суспільство. Актуальність даної проблеми обумовлена також тим, що фундаментальною умовою для існування будь-якого суспільства трудова діяльність є. Ставлення до праці істотно визначає «успіх» чи «поразку» суспільства в його просуванні на шляху економічного та соціального прогресу. Об’єктом дослідження виступає ТОВ «Перспектива», основним профілем діяльності кого є виробництво фанери, дерев’яних плит і панелей, шпону (основний). Предметом нашого дослідження являються методи мотивування персоналу зовнішньоекономічних підрозділів підприємств. Метою роботи є дослідити вибір форм і методів мотивування персоналу зовнішньоекономічних підрозділів підприємств з метою розвитку міжнародних економічних зв’язків між Україною й Білоруссю, завданням - розробити методи мотивування персоналу зовнішньоекономічних підрозділів з метою розвитку міжнародних економічних зв’язків. Під час написання магістерської кваліфікаційної роботи нами використовувались наступні методи досліджень: методи індукції, дедукції та абстрагування, а також методи формалізації; методи моніторингу, логічного дослідження, аналізу й порівняння; методи дослідження, спостереження й екстраполювання, а також методи аналізу та синтезу. Структура магістерської кваліфікаційної роботи формується за допомогою чотирьох розділів. В першому розділі розглянуто зміст поняття «мотивування», а також форми та методи мотивування персоналу; специфіку вибору форм і методів мотивування персоналу зовнішньоекономічних підрозділів підприємства. Зокрема Вербицька (2012) вважає що «мотивування полягає в спонуканні персоналу до ефективної, сумлінної діяльності для досягнення цілей підприємства, тобто у визначенні потреб персоналу, розробленні систем винагороди за виконувану роботу, використанні різних форм оплати праці, застосуванні стимулів до ефективної взаємодії суб’єктів спільної діяльності» (с.12). Вечерею (2015) сформовано алгоритм формування механізму мотивації, спрямованого на реалізацію цілей розвитку підприємства та працівників, також автор вважає, що задачами удосконалення мотиваційного механізму, мають бути: удосконалення методики оцінки мотиваційного механізму, направленої на забезпечення цілей всіх учасників господарського процесу; визначення слабких місць мотиваційного механізму на досліджуваних підприємствах та надання рекомендацій щодо їх усунення. Ковбас (2019) в свою чергу виділяє три підходи до вибору мотиваційної стратегії підприємства, зокрема: стимул і покарання, мотивація через працю (творче наповнення праці) та систематичний зв’язок із менеджером (аналіз ситуації і вибір стилів взаємодії). В першому розділі магістерської кваліфікаційної роботи також розглянуто законодавче й нормативно - правове забезпечення вибору форм і методів мотивування персоналу зовнішньоекономічних підрозділів підприємства. В другому розділі здійснено аналізування стану міжнародних економічних зв’язків між Україною та Білоруссю; наведено характеристику та проведено аналізування стану і динаміки міжнародних економічних зв’язків між Україною й Білоруссю в межах деревообробної промисловості; здійснено оцінювання динаміки та узагальнення результатів аналізування міжнародних економічних зв’язків між Україною та Білоруссю в межах деревообробної промисловості. Третій розділ роботи розкриває характеристику ТОВ «Перспектива» і його виробничо-господарської діяльності; характеристику та дослідження тенденцій провадження і розвитку міжнародної економічної діяльності ТОВ «Перспектива»; висвітлює дослідження тенденцій розвитку методів виходу на нові ринкові сегменти ТОВ «Перспектива». В четвертому розділі запропоновано альтернативи удосконалення вибору форм і методів мотивування персоналу зовнішньоекономічних підрозділів ТОВ «Перспектива» з метою розвитку міжнародних економічних зв’язків; запропоновано та економічно обґрунтовано проведення регулярного моніторингу мотиваційного фону персоналу зовнішньоекономічних підрозділів ТОВ «Перспектива» з метою розвитку міжнародних економічних зв’язків. Проведення регулярного моніторингу мотиваційного фону персоналу зовнішньоекономічних підрозділів ТОВ «Перспектива» дозволить збільшити чистий дохід ТОВ «Перспектива» на 29.31 % (до 63962,55 тис. грн.), сукупний прибуток ТОВ «Перспектива» збільшиться на 89.39 % (до 5830,72 тис. грн.), його чистий прибуток збільшиться на 89.04 % (до 4791,17 тис. грн.), повна собівартість реалізованої товариством продукції зменшиться на 5.87 % (до 44096,48 тис. грн.), активи ТОВ «Перспектива» збільшаться на 3.16 % (до 89744,82 тис. грн.), власний капітал - на 6.08 % (до 47980,62 тис. грн.), кредиторська заборгованість ТОВ скоротиться на 3,5% (до 40302,45 тис. грн.). Також зростуть капіталовіддача товарної продукції ТОВ «Перспектива» - на 14.41 % (до 71,27%), рентабельність активів - на 2,44 % (до 5,34 %), рентабельність власного капіталу - на 4,41 % (до 9,99 %), реалізованої продукції - на 14,41 % (до 71,27 %). Проведення регулярного моніторингу мотиваційного фону персоналу зовнішньоекономічних підрозділів ТОВ «Перспектива» з метою удосконалення форм і методів його мотивування задля розвитку міжнародних економічних зв’язків дозволить забезпечити потрібну умотивованість працівників відповідного підрозділу підприємства у нарощуванні обсягів реалізації продукції товариства за межами України та отримати додатковий прибуток від здійснення міжнародної економічної діяльності. Ключові слова: мотивування, методи мотивування персоналу, міжнародні економічні зв’язки. Перелік посилань: Вербицька, Г. Л. (2012). Мотивування персоналу на вітчизняних промислових підприємствах. Вісник Національного університету «Львівська політехніка», 727, 10–15. Вечеря, С. В.(2015). Удосконалення методики оцінки мотиваційного механізму сільськогосподарського підприємства. Ефективна економіка,10. Відновлено з http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4431 Ковбас, Г. І. (2019). Методика оцінки мотивації персоналу в умовах кризи. Ефективна економіка, 7. doi: 10.32702/2307-2105-2019.7.35