Дослідження ринку освітніх послуг України та обґрунтування напрямів підвищення конкурентоспроможності на ньому Національного університету "Львівська політехніка"

Автор: Скугра Тетяна Андріївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Сулим Т.А., Косар Н.С. (керівник). Дослідження ринку освітніх послуг України та обґрунтування напрямів підвищення конкурентоспроможності на ньому Національного університету "Львівська політехніка". Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет "Львівська політехніка", Львів, 2020. Розширена анотація При аналізі конкурентоспроможності закладу вищої освіти на ринку освітніх послуг необхідно враховувати, що попит на них формується на ринку праці [1]. Проведений аналіз літературних джерел свідчить, що у наукових публікаціях не існує однозначного підходу до визначення сутності конкурентоспроможності ЗВО на ринку. З нашої точки зору сутність конкурентоспроможності ЗВО найкраще розкриває таке визначення - це здатність ЗВО найбільше задовольняти існуючі та впливати на формування майбутніх потреб споживачів з використанням ціни, якості освітніх послуг та сформованого асортименту на визначеному ринку освітніх послуг у визначений проміжок часу, при цьому забезпечуючи бажану суспільну спрямованість та власний стійкий розвиток освітнього закладу через сформовані конкурентні переваги [2]. Оцінку рівня конкурентоспроможності організації можна провести з використанням різноманітних методів [3, с. 29, 4, 5, 6, с. 54]. Важливу роль у підвищенні конкурентоспроможності ЗВО відіграє вдосконалення складових його комплексу маркетингу, передусім маркетингових комунікацій [7, с. 75]. При визначенні конкурентоспроможності ЗВО до уваги можуть прийматися різні групи показників, які відображено у різних джерелах, зокрема у [8, с. 133-134]. Об’єкт дослідження – конкурентоспроможність Національного університету "Львівська політехніка" на ринку послуг вищої освіти України. Предмет дослідження – теоретичні та методичні засади щодо оцінювання конкурентоспроможності ЗВО на ринку та визначення напрямів її підвищення. Мета дослідження: дослідження ринку освітніх послуг України та обґрунтування напрямів підвищення конкурентоспроможності на ньому Національного університету "Львівська політехніка". Результати дослідження. Національний університет "Львівська політехніка" - один з найбільших державних освітніх закладів України, який займає високі рейтинги на ринках України та світу. У його складі є 17 ННІ та 10 коледжів, підготовка здобувачів проводиться за усіма трьома освітніми рівнями - бакалаврським, магістерським та доктора філософії. У роботі проаналізовано комплекс маркетингу даного освітнього закладу та його роль у забезпеченні конкурентоспроможності Національного університету "Львівська політехніка". На підставі проведених досліджень встановлено, що для отримання конкурентних переваг на ринку освітніх послуг, який є висококонкурентним, вітчизняні ЗВО використовують методи як цінової, так і нецінової конкуренції. Покращити свої конкурентні позиції вони можуть постійно досліджуючи потреби споживачів освітніх послуг та максимально пристосовуючи до них свої пропозиції. Результати зібраної первинної маркетингової інформації свідчать, що чинниками, які погіршують конкурентоспроможність вітчизняних ЗВО, опитані вважають застарілі методики навчання, низький рівень комп’ютеризації та інформатизації і недостатній рівень практичної підготовки, недостатній рівень викладання та прояви не доброчесності деяких викладачів. Рекомендованими напрямами підвищення конкурентоспроможності вітчизняних ЗВО респонденти назвали осучаснення змісту дисциплін, залучення до викладання практикуючих спеціалістів, забезпечення студентам можливості вибору дисциплін та викладачів, використання дистанційного навчання, зміну підходів у викладанні. Найбільше опитані очікують від навчання у ЗВО належного рівня практичної підготовки, високого рівня знань та швидкого працевлаштування за фахом. Вищеподані параметри відображають конкурентоспроможність ЗВО з точки зору реальних та потенційних студентів. Комплексне обґрунтування напрямів підвищення конкурентоспроможності ЗВО повинно базуватися на проведенні її оцінювання. Для визначення конкурентоспроможності Національного університету "Львівська політехніка" порівняно з НТУУ "Київський політехнічний інститут ім. Ігоря Сікорського" та ЛНУ ім. Івана Франка була використана функція споживчої корисності. Проведені дослідження показали, що більшість параметрів конкурентоспроможності Національного університету "Львівська політехніка" є на достатньо високому рівні. Проте Національний університет "Львівська політехніка" незначно поступається НТУУ "Київський політехнічний ім. Ігоря Сікорського" за деякими параметрами конкурентоспроможності. На підставі проведеного SWOT-аналізу встановлено, що одним з можливих напрямів підвищення конкурентоспроможності Національного університету "Львівська політехніка" є налагодження співпраці даного освітнього закладу із бізнес-середовищем на взаємовигідних умовах. У роботі подано напрями такої співпраці на основі аналізу інтересів та ресурсів обох сторін. Ключові слова: ринок освітніх послуг України, заклад вищої освіти, конкурентоспроможність, фактори конкурентоспроможності, співпраця освітнього закладу з бізнес-середовищем. Перелік використаних літературних джерел. 1. Косар Н.С., Кузьо Н.Є., Данилик І.В. (2016). Формування попиту та пропозиції на фахівців з маркетингу в Україні. Економіка та право. Серія "Економіка". № 2 (44). С. 88-94. 2. Прус Л. (2006). Теоретичні засади управління конкурентоспро-можністю вищих навчальних закладів. Вісник Тернопільського державного економічного університету. № 2. С. 114–123. 3. Стеблюк Н.Ф., Копєйкіна Є.В. (2018). Оцінка конкурентоспро-можності вищих навчальних закладів для визначення стратегій їх розвитку. Причорноморські економічні студії. Вип. 34. С. 28-32. 4. Кириченко О.М., Мігдальський А.В. (2017). Методи оцінювання конкурентоспроможності підприємства. Ефективна економіка. № 2. URL : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5428 (дата звернення 20.09.2020). 5. Кваско А.В. (2017). Аналіз методів оцінки конкурентоспроможності підприємства. Наукові записки Української академії друкарства. № 1(54). С. 111–118. 6. Кубрак Н.Р., Крикавський Є.В., Косар Н.С. (2013). Потенціал еластичності у формуванні конкуренто¬спроможності промислових підприємств: монографія. Львів. 204 с. 7. Косар Н.С., Кузьо Н.Є., Таранський І.П. (2020). Напрями активізації маркетингових комунікацій закладів вищої освіти у сучасних умовах. Причорноморські економічні студії. № 49. С. 72-78. doi: 10.32843/bses.49-11. 8. Бреус С.В., Сугоняко І.І. (2020). Оцінювання конкурентоспроможності закладу вищої освіти у контексті управління нею. Інфраструктура ринку. № 39. С. 128-136. URL : http://www.market-infr.od.ua/journals/2020/39_2020_ukr/ 23.pdf (дата звернення 24.10.2020). doi: 10.32843/infrastruct39-21.