Дослідження і розвиток зовнішньоекономічних зв’язків між Україною та Чехією для розроблення методів виходу на нові ринкові сегменти

Автор: Серембіцький Роман Данилович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародна економіка
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Серембіцький Р. Д., Лакіза В. В. (керівник) Дослідження і розвиток зовнішньоекономічних зв’язків між Україною та Чехією для розроблення методів виходу на нові ринкові сегменти. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація В умовах глобалізації вихід підприємства на міжнародний ринок стає невід’ємним компонентом його еволюційного розвитку. Все складніше говорити про можливість довгострокової життєздатності компаній, орієнтованих тільки на внутрішній ринок. Натомість міжнародний ринок – надзвичайно місткий, що відкриває для підприємств значні перспективи функціонування на ньому. Водночас він висуває додаткові вимоги до керівництва компанії. В умовах панування жорсткої конкуренції інтеграція в міжнародний простір можлива лише за умови використання сучасних методів управління. В сучасних умовах, коли підсилення пріоритету інтересів споживачів в системі економічних відносин породжує агресивну конкуренцію за ринки збуту, однією з найважливіших передумов ефективного функціонування підприємств на цільовому ринку стає забезпечення конкурентних переваг в сфері збутової діяльності. Основною метою, з якою підприємства виходять на зовнішні ринки, є максимізація прибутку за рахунок використання ефекту масштабу та здатності проводити дослідження цільових зарубіжних ринків. Розвиток зовнішньоекономічної діяльності та співпраця з іноземними партнерами є суттєвим фактором підвищення ефективності господарської діяльності підприємства. Кожне з них для того, щоб стабілізувати та покращити ефективність своєї діяльності, прагне просувати свою продукцію на зовнішній ринок, що пов’язано з міжнародним та виробничим науково-технічним співробітництвом, експортом та імпортом товарів, послуг, виходом підприємств, організацій на зовнішній ринок. Актуальним це питання є і для вітчизняних виробників. На сьогодні дуже гостро стоїть завдання розширення ринку для збуту вітчизняної продукції українських підприємств, стимулювання якісного імпорту та налагодження закордонних зв’язків не тільки для отримання кращого прибутку підприємства, а і для залучення додаткових інвестицій, що сприятиме стрімкому розвитку виробництва. Через це для будь-якого вітчизняного підприємства є надзвичайно важливим вивчення критеріїв, методів та способів виходу на зовнішній ринок, що дозволить краще координувати свою діяльність у потрібному йому напрямку розвитку, підвищити конкурентоспроможність та здійснити захист своїх інтересів на ринку. Об’єктом нашого дослідження є АТ «Кохавинська паперова фабрика», чка здійснює виробництво паперу та картону. Предметом дослідження виступають методи виходу на нові ринкові сегменти. Метою роботи є дослідити зовнішньоекономічні зв’язки між Україною та Чехією для розроблення методів виходу на нові ринкові сегменти, завданням – розробити ефективні методи виходу підприємсива на нові ринкові сегменти. Під час написання магістерської кваліфікаційної роботи нами використовувались наступні методи досліджень: індукції, дедукції та абстрагування, а також методи формалізації, методи моніторингу, логічного дослідження, аналізу й порівняння, методи дослідження, спостереження й екстраполювання, методи аналізу та синтезу. В першому розділі магістерської кваліфікаційної роботи розглянуто специфіку та доцільність виходу суб’єкта господарювання на міжнародні ринки, методи виходу суб’єкта господарювання на міжнародні ринки. Зокрема Ліпич та Фатенок-Ткачук (2007) виділяють елементи мотиваційного механізму виходу підприємств на зовнішні ринки, а також пропонують етапи виходу підприємства на зовнішні ринки. В першому розділі також розглянуто законодавче й нормативно - правове забезпечення виходу суб’єкта господарювання на міжнародні ринки. В другому розділі здійснено аналізування стану зовнішньоекономічних зв’язків між Україною та Чехією; наведено характеристику та проведено аналізування стану і динаміки зовнішньоекономічних зв’язків між Україною й Чехією в межах переробної промисловості; здійснено оцінювання динаміки та узагальнення результатів аналізування зовнішньоекономічних зв’язків між Україною та Чехією в межах переробної промисловості. Третій розділ роботи розкриває характеристику АТ «Кохавинська паперова фабрика» і його виробничо-господарської діяльності; характеристику та дослідження тенденцій розвитку виробничо-господарської діяльності АТ «Кохавинська паперова фабрика»; характеристику та дослідження тенденцій провадження і розвитку міжнародної економічної діяльності АТ «Кохавинська паперова фабрика», а також результати дослідження тенденцій розвитку методів виходу на нові ринкові сегменти АТ «Кохавинська паперова фабрика». В четвертому розділі запропоновано альтернативи удосконалення методів виходу на міжнародні ринки АТ «Кохавинська паперова фабрика», зокрема розглянуто застосування непрямого експорту з метою удосконалення методів виходу на міжнародні ринки АТ «Кохавинська паперова фабрика», а також наведено його економічне обґрунтування. Розрахувавши вплив реалізації пропонованого заходу на витрати ПАТ «Кохавинська паперова фабрика», нами знайдено той економічний результат, що його отримає товариство внаслідок застосуванням непрямого експорту - залучення шляхом аутсорсингу концесіонера, як методу виходу на міжнародні ринки. Отже, керівництво ПАТ «Кохавинська паперова фабрика» залучило на основі аутсорсингу концесіонера задля реалізування готової продукції товариства на міжнародних ринках. На основі зазначених відхилень від очікуваних результатів для збуту продукції на міжнародних ринках, ПАТ «Кохавинська паперова фабрика» вводить певні корективи у визначення цільових аудиторій, вдосконалює меседжі до споживачів, корегує сегментні позиції товарних груп тощо. За рахунок цього експертами ПАТ «Кохавинська паперова фабрика» прогнозується (експертна оцінка) збільшення частки успішно реалізованих ПАТ «Кохавинська паперова фабрика» експортних контрактів,порівняно із попереднім, 2019 р.) на 65 % та відповідно до цього відбудеться зміна обсягу чистого доходу товариства. Пропонована нами альтернатива застосування непрямого експорту - залучення шляхом аутсорсингу концесіонера, як методу виходу на міжнародні ринки ПАТ «Кохавинська паперова фабрика» дозволить збільшити чистий дохід АТ «Кохавинська паперова фабрика» на 13,68% (до 619108,35 тис. грн.), сукупний прибуток ПАТ «Кохавинська паперова фабрика» збільшиться на 13,6 % (до 101203,38 тис. грн.), його чистий прибуток збільшиться на 13,6 % (до 82983,43 тис. грн.), повна собівартість реалізованої товариством продукції зменшиться на 2,66 % (до 443407,62 тис. грн.), активи ПАТ «Кохавинська паперова фабрика» збільшаться на 2,18 % (до 567509,38 тис. грн.), власний капітал - на 2,5 % (до 496771,38 тис. грн.), кредиторська заборгованість ПАТ не зміниться. Також зросте капіталовіддача товарної продукції (зросте на 11,03 %) та показники рентабельності АТ «Кохавинська паперова фабрика» (активів на +14,62 %, власного капіталу – на + 2,5 %; реалізованої продукції – на + 2,7 %). Ключові слова: зовнішньоекономічні зв’язки, методи, ринкові сегменти. Перелік посилань: 1. Ліпич, Л.Г., Фатенок-Ткачук, А.О. (2007). Стратегія виходу підприємств на зовнішні ринки. Науковий журнал Культура народів Причорномор’я,102, с. 146-151. 2. Крамар, І. (2017). Вихід на закордонні ринки як спосіб забезпечення ефективної діяльності підприємства в умовах глобалізації. Галицький економічний вісник. Економіка та управління підприємствами, 2, 59-68. 3. Васюк, Т. В. (2015). Організаційно - економічні механізми активізації зовнішньоекономічної діяльності національного підприємства на європейському ринку. Дис. канд. екон. наук). Львівський регіональний інституті державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, Львів.