Обґрунтування цінової та асортиментної політики підприємства.

Автор: Білецький Роман Андрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Економіка підприємства
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Білецький Р.А., Гавриляк А.С. (керівник). Обґрунтування цінової та асортиментної політики підприємства. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Серед головних чинників, які обумовлюють величину прибутку фірм, є ціна на продукцію, яка цими фірмами виготовляється [1-3]. Дійсно, обґрунтованість цін, правильне їх встановлення впливають на доходи, а, отже, і на прибуток компаній. При цьому важливо дотримуватися вимоги про те, щоб ціноутворення здійснювалося підприємствами не спонтанно, а щоб фірми розробляли науково обґрунтовану цінову політику. Відзначимо той факт, що цінова політика підприємств достатньо тісно пов’язана з асортиментною політикою, оскільки компанії повинні насамперед обрати види продукції, яку вони передбачають виготовляти як в короткотерміновому, так і в довготерміновому часових періодах, та встановити найкращі фізичні обсяги їх реалізації [4-6]. Тоді від цих обсягів можуть залежати ціни на продукцію, оскільки зростання фізичних обсягів збуту цілком може викликати падіння цін. Отож, вести мову про розробку цінової політики фірм без розгляду асортиментної їх політики компанії недоречно й неправильно. Метою цієї кваліфікаційної роботи є обґрунтування параметрів цінової та асортиментної політики ТзОВ «Анаіс Лтд». Щоб досягти таку мету, було поставлено та потім вирішено наступні головні завдання цієї магістерської роботи: встановити значущість й зміст цінової політики підприємств, виокремити головні чинники, що визначають її параметри; проаналізувати ціноутворення на ту продукцію, яку виробляє підприємство; обґрунтувати належний розподіл витрат підприємства за різновидами його продукції в процесі встановлення асортиментної структури та цін на неї; вдосконалити розподіл прибутку поміж виробами в процесі встановлення цін на товари фірми; виконати належну оптимізацію цін й фізичних обсягів виготовлення й реалізації видів продукції досліджуваного підприємства, обґрунтувати доцільність впровадження ним нових видів продукції; виконати оцінку економічного ефекту внаслідок оптимізації цін і фізичних обсягів збуту продукції та впливу, який справить ця оптимізація, на показники діяльності досліджуваної компанії. Об’єктом дослідження у цій роботі є кондитерське підприємство «Анаіс Лтд». Предметом дослідження є теоретико-методичні положення з обґрунтування параметрів цінової та асортиментної політики фірм. Щодо теоретичної й методичної основ виконаної роботи, то їх становлять відповідні нормативні акти, а також монографії, посібники, опубліковані статті за темою цієї магістерської роботи та, до того ж, матеріали звітності ТзОВ «Анаіс Лтд». Наукова новизна цієї роботи полягає в удосконалені методу розподілу операційного прибутку за різновидами товарів фірми при встановленні цін на них. Для вирішення поставлених завдань використовувалися методи: аналізу – для аналізування ціноутворення; синтезу – для обґрунтування розподілу витрат за видами продукції;, а також економіко-математичного моделювання, абстрагування, дедукція, індукція тощо. Практичне значення цієї роботи полягає в можливості застосування набутих результатів для обґрунтування цін на продукцію та її раціонального асортименту. Структурно ця робота складається зі вступу, чотирьох розділів, висновків й списку використаних джерел. Основний зміст роботи викладено на 71 сторінці. У першому розділі розглянуто теоретичні основи формування цінової й асортиментної політики підприємств. У другому розділі роботи проведено аналізування ціноутворення на досліджуваному підприємстві. У третьому розділі представлено результати стосовно дослідження закономірностей формування та обґрунтування цінової і асортиментної політики досліджуваної фірми. У четвертому розділі роботи розроблено пропозиції з удосконалення цінової і асортиментної політики підприємства, яке розглядалося. Зокрема, вдосконалено розподіл операційного прибутку підприємства між виробами у процесі встановлення цін на них. Обґрунтовано раціональний механізм встановлення цін на продукцію та побудовано модель ціноутворення. Виконано оптимізацію обсягів збуту та цін на основні види продукції підприємства. Обґрунтовано доцільність виготовлення підприємством нових різновидів продукції. Ключові слова – підприємство, ціна, асортимент, політика, обґрунтування. Перелік використаних літературних джерел: 1. Бокулєва, М. О. (2009). Ціноутворення на продукцію машинобудівних підприємств з урахуванням вимог споживачів. Держава та регіони, (2), 13-19. 2. Гришко, В. А. та ін. (2008). Моделювання процесу формування цін на інноваційну продукцію машинобудівних підприємств. Вісник Національного університету «Львівська політехніка» «Логістика», (633), 153-157. 3. Набок, І. І. (2008). Механізм ціноутворення на інноваційну продукцію машинобудівного виробництва з урахуванням її життєвого циклу. Держава та регіони, (2), 160-163. 4. Висоцький, А. Л. (2014). Види, чинники та об’єкти управління збутовим потенціалом машинобудівного підприємства. Науковий вісник НЛТУ України: збірник науково-технічних праць, (24.7), 315-323. 5. Висоцький, А. Л. (2014). Сутність та особливості збутового потенціалу як складової частини сукупного економічного потенціалу підприємств. Науковий вісник НЛТУ України: збірник науково-технічних праць, (24.8), 225?233. 6. Козик, В. В. та ін. (2017). Економіка підприємства: навчальний посібник. Львів: Простір – М, 406 с.