Дослідження ринку страхових продуктів України та вдосконалення маркетингової продуктової політики на ньому ПрАТ "Страхова компанія "Українська страхова група"
Автор: Суддя Михайло Юрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Суддя М. Ю., Білик І.І. (керівник). Дослідження ринку страхових продуктів України та вдосконалення маркетингової продуктової політики на ньому ПрАТ "Страхова компанія "Українська страхова група". Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет "Львівська політехніка", Львів, 2020. Розширена анотація. Задовольнити потреби страхувальників у страховому захисті страхові компанії намагаються передусім через розробку своєї маркетингової продуктової політики. Тут вони приймають рішення стосовно структури свого продуктового асортименту, якості страхових продуктів, наявності товарної марки та рівня сервісу. У наукових публікаціях розглядаються різні підходи щодо формування маркетингової продуктової політики страхової компанії, визначаються її головні чинники та напрями реалізації [1, 2, 3]. Підвищити рівень обслуговування клієнтів із сторони страхових компаній, збільшити попит на страхові продукти дозволить активне використання страховими компаніями концепції маркетингу відносин [4]. Приймаючи рішення щодо управління структурою продуктового асортименту страхові компанії можуть використовувати різноманітні методи його аналізу [5, 6]. Отримати конкурентну перевагу на ринку страхові компанії можуть і через ефективну систему управління якістю своїх страхових продуктів [7, с. 77]. У напрямі оновлення продуктового асортименту страховики повинні постійно пропонувати на ринку нові продукти [8, с. 41]. Об’єкт дослідження - маркетингова продуктова політика ПрАТ "Страхова компанія "Українська страхова група" ("СК УСГ"). Предмет дослідження - теоретико-методичні підходи до формування маркетингової продуктової політики страхової компанії на ринку. Мета дослідження: аналіз маркетингової продуктової політики ПрАТ "СК УСГ" на ринку страхових продуктів України та розроблення рекомендацій у сфері її вдосконалення. Результати дослідження. Проведені дослідження показують, що ПрАТ "СК УСГ" виступає сучасним і динамічним страховиком на ринку страхових продуктів, що діє у загальноукраїнському масштабі та має тривалий досвід функціонування на ринку - понад 20 років. Основним видом його діяльності є усі види страхування, до яких не належить страхування життя, а також перестрахування. Основними різновидами страхових продуктів ПрАТ "СК УСГ" для фізичних осіб є автострахування, страхування майна, особисте страхування та страхування відповідальності, а для юридичних осіб - транспортне, майнове та персоналу. Усі пропоновані страхові продукти ПрАТ "СК УСГ" є якісними та надаються у відповідності до міжнародних стандартів якості. Належним чином організувати доступність продуктів ПрАТ "СК УСГ" для клієнтів, що є одним із параметрів їх якості, дозволяє широка збутова мережа його відділень та Інтернет-магазин. Дослідження ринку страхування свідчать, що останніми роками в Україні зросли обсяги страхових виплат та активів страховиків, кількість укладених страхових угод, але зменшилася кількість страхових компаній. На ринку страхування може використовуватися цінова і нецінова конкуренція (за рахунок диференціації пропозиції). Проведене опитування фізичних осіб свідчить, що 15,6 % респондентів вважають страхування зайвою витратою коштів. Проте для третини респондентів страхування – це захист від непередбачуваних ситуацій, а ще для третини - це необхідність при певних ситуаціях. Серед видів страхових продуктів 57,8 % опитаних користувалися послугами автострахування, 29,7 % - страхуванням майна, 7,8 % - страхуванням відповідальності. При виборі страхувальника 59,4 % респондентів насамперед враховували власний досвід, 42,2 % - величину страхової суми та виплат, 39,1 % - зручність розташування відділень, 34,4 % - місце в рейтингах, 29,7 % - відгуки в соціальних мережах, 18,8 % - контент на сайтах страхових компаній, 14,1 % - можливість замовити страховий продукт на сайті, 3,1 % респондентів враховували інші фактори. Проведений SWOT-аналіз свідчить, що найбільшого вдосконалення потребує маркетингова продуктова та комунікаційна політики досліджуваної страхової компанії у напрямі реалізації ПрАТ "СК УСГ" стратегії інтенсивного розвитку. Вдосконалення маркетингової продуктової політики ПрАТ "СК УСГ" пов’язане з оптимізацією його асортименту, що передбачає доцільність проведення його АВС-аналізу. У роботі було проведено АСВ-аналіз страхових продуктів ПрАТ "СК УСГ" у відповідності до такого показника як величина чистих зароблених страхових премій та подано рекомендації щодо розроблення маркетингових заходів для трьох груп страхових продуктів – А, В, С з метою управління попитом на них. Реалізація вищеподаних заходів дозволить змінити структуру продуктового асортименту ПрАТ "СК УСГ", збільшуючи у ній частку тих страхових продуктів, для яких величина чистих зароблених страхових премій буде більшою. Загострення конкуренції на страховому ринку спонукає страхові компанії до впровадження нових страхових продуктів і модифікації існуючих та розширення напрямів своєї діяльності за рахунок співпраці із банківськими установами. ПрАТ "СК УСГ" доцільно налагодити партнерські відносини із АТ "Кредобанк", який є стабільним та надійним фінансовим партнером як для українських, так і для іноземних фінансових партнерів та пропонувати сумісно з ним депозит "Прибутковий захищений", а також додатковий страховий захист для карток даної банківської установи. Ключові слова: маркетингова продуктова політика страхової компанії, асортимент страхових продуктів, ринок страхових продуктів, споживчі переваги, співробітництво банків та страхових компаній. Перелік використаних літературних джерел. 1. Ткачук С. В., Стахурська С. А., Стахурський В. О. (2015). Специфіка формування продуктової політики підприємств сфери послуг. Актуальні проблеми економіки. Вип. 4 (166). С. 220–228. 2. Кузьминчук Н.В., Куценко Т.М., Терованесова О.Ю. (2019). Теоретичні підходи до розуміння сутності маркетингової товарної політики підприємства. Вісник економіки транспорту і промисловості. № 66. С. 149-158. 3. Гаманкова О. (2008). Страхова послуга як продукт діяльності страхових компаній в умовах ринку. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Економіка. № 104. С. 16-19. 4. Білик І.І., Косар Н.С., Кузьо Н.Є. (2019). Маркетинг відносин у діяльності компаній на страховому ринку України. Ефективна економіка. № 4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6990 (дата звернення 27.09.2020). 5. Колесніков В. П. (2013). Формування та оптимізація товарного асортименту підприємства для внутрішнього і зовнішнього ринку. Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Серія Економіка. № 23. С. 48-50. 6. Терещенко Т.Є., Шутова Д.М. (2018). Формування оптимального страхового портфеля страхової організації. Інтернаука. №2. URL: https://www.inter-nauka.com/issues/2018/2/3349 (дата звернення 25.10.2020). 7. Терещенко Т.Є. (2011). Управління якістю страхової послуги. Вісник Хмельницького національного університету. Серія: Економічні науки. № 3. Т.1. С.75-78. 8. Білик І.І., Косар Н.С. (2018). Інновації комплексу маркетингу страхової компанії на ринку. Приазовський економічний вісник. № 1 (06). С. 37-42.