Дослідження ринку вживаних автомобілів та удосконалення діяльності ТОВ "Фулмен Експорт" на ньому
Автор: Бондаренко Юлія Сергіївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Бондаренко Ю.С., Гринів Н.Т. (керівник). Дослідження ринку вживаних автомобілів та удосконалення діяльності ТОВ «Фулмен Експорт» на ньому. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. В умовах сучасної економіки, що характеризується своєю нестабільністю та жорсткою конкуренцією на ринку товарів і послуг, метою кожного підприємства є створення сприятливих умов для успішного існування та розвитку. Для цього підприємства повинні витримувати той натиск і виконувати умови, що висуває сучасний ринок. Однією з найважливіших складових прибутковості підприємств будь-якої галузі є маркетингова діяльність [1]. Ефективність маркетингу є важливим показником діяльності підприємства, який показує ступінь досягнення поставлених перед маркетинговою службою цілей. Маркетингова діяльність є одним із найважливіших напрямів стратегічного управління, оскільки грамотно розроблені дії та заходи у сфері маркетингу дозволяють підвищувати конкурентоспроможність на ринку, відповідно збільшити частку ринку та розширити межі цільових сегментів, сформувати позитивний імідж підприємства та підтримувати його ділову репутацію [4]. З метою ефективного управління ресурсами, володіння необхідною маркетинговою інформацією, вдосконалення механізму управління маркетинговою діяльністю, підвищення конкурентоздатності підприємства та продукції, що виробляється, потрібно постійно здійснювати оцінку ефективності маркетингової діяльності підприємства. Науковці в сфері маркетингу не мають єдиної позиції, щодо критеріїв оцінки маркетингової діяльності підприємства [5]. Світовий автомобільний ринок у сучасних умовах – це один з найбільш розвинених товарних ринків світу, на якому сконцентрована величезна кількість виробників та продавців автотранспортних засобів. Він відрізняється постійною і жорсткою конкуренцією між виробниками, особливо в сегменті легкових автомобілів [3]. Автомобільна галузь безпосередньо впливає на технічний прогрес і краще багатьох статистичних викладів свідчить про платоспроможність населення, а відтак, і про рівень життя [2]. Сучасний світовий автомобільний ринок існує в умовах надлишкової пропозиції, зменшуваного попиту і жорсткої конкуренції між виробниками [3]. За сучасних умов ринок вживаних автомобілів стрімко розвивається. Це було пов’язано з великою кількістю бажаючих придбати автомобіль за нижчою ціною та легкістю входження на даний ринок. За останні роки до України було ввезено багато вживаних автомобілів з Європи, тому ринок наповнений автомобілями, проте купівельна спроможність населення низька. Особливий вплив на купівельну спроможність мала світова пандемія, у зв’язку з якою почалась криза. Об’єкт дослідження – маркетингова діяльність українсько-американського дилерського підприємства «Фулмен Експорт». Предмет дослідження – теоретичні, методичні та практичні аспекти удосконалення маркетингової діяльності та цінової політики ТОВ «Фулмен Експорт». Мета дослідження – проведення дослідження та розроблення пропозицій щодо удосконалення маркетингової діяльності та цінової політики ТОВ «Фулмен Експорт». Результати дослідження. ТОВ «Фулмен Експорт» - українсько-американське дилерське підприємство, яке займається продажем вживаних автомобілів із США. Чистий прибуток у 2019 році знизився на 374 тис. грн., у порівнянні з 2018 роком. Це спричинило підвищення собівартості у 2019 р. на 5440 тис. грн., та збільшенням інших витрат на 7201 тис. грн. Причиною таких результатів діяльності можуть бути як зовнішні (збільшення ставки мита на ввезення вживаних автомобілів, зростання цін на комплектуючі, інфляція), так і внутрішні (збільшення бюджету на маркетинг та відкриття власного автомобільного майданчику). У своїй діяльності ТОВ «Фулмен Експорт» використовує 2 види каналу розподілу: нульовий (де реалізація продукції та послуг відбувається безпосередньо кінцевим споживачам) та дворівнений (у процесі реалізації приймають участь оптові торговці та роздрібні торговці, які в свою чергу продають товар та послуги кінцевим споживачам). В результаті дослідження було виявлено, що український ринок вживаних автомобілів характеризується як швидкозростаючий. Це пов’язано із легкістю входження на ринок та великою кількістю охочих придбати транспортний засіб за нижчою ціною. Проте конкуренція на даному ринку є доволі високою у зв’язку з перенасиченням ринку вживаними автомобілями та зменшенням купівельної спроможності населення. За 2019 рік у світі було продано понад 66,4 млн. автомобілів. У свою чергу українці купляють вживані автомобілі в 4 рази більше, ніж нові. З січня по серпень 2019 року в Україні вперше стали на облік близько 200 тисяч б/в автомобілів. Частка транспортних засобів з Америки перевищила 80%. На підставі результатів проведеного маркетингового дослідження були обрані найбільш ефективні шляхи розширення рекламної діяльності ТОВ «Фулмен Експорт», а саме: банерна реклама в Інтернеті, співпраця з блогерами, email-розсилка. За допомогою аналізу було запропоновано шляхи оптимізації цінової політики підприємства, а саме: зменшення витрат за рахунок співпраці із українськими портами, купівлі власного автовозу для транспортування автомобілів по США, співпраці із дешевшим брокером а також пошук та співпраця із дешевшою та надійнішою станцією технічного обслуговування. Ключові слова: ринок, вживані автомобілі, поведінка споживча, збутові канали, посередники, просування товару, цінова політика, Інтернет -реклама. Перелік використаних літературних джерел: 1. Карпенко Н.В. Маркетингова діяльність підприємств: сучасний зміст. Київ: Центр учбової літератури. 2016. 252 с. 2. Ковалевський Л.Г. Світовий автомобільний ринок: сучасний стан, особливості та перспективи розвитку. URL:http://zt.knute.edu.ua/files/2015/5-6%20(82-83)/7.pdf/ (дата звернення: 17.11.2020) 3. Терлецька В.О. Економічне оцінювання та формування кон’юнктури ринку автомобілебудівної продукції. URL: https://lpnu.ua/sites/default/files/ 2020/dissertation/1354/avtoreferatterleckavo.pdf (дата звернення: 17.11.2020). 4. Соболєва-Терещенко О.А., Антонова В.О. Оцінка ефективності маркетингової діяльності в контексті розбудови програм лояльності покупців. Ефективна економіка. 2019. № 5. URL: http://www.economy. nayka.com.ua/?op=1&z=7058 (дата звернення: 18.11.2020). 5. Ферріс Поль У., Нейл Т. Бендл, Філіп І. Пфайфер, Девід Дж. Рейбштейн. Маркетингові показники: Більше 50 показників, які важливо знати кожному керівнику. Дніпропетровськ: Баланс Бізнес Букс. 2009. 480 с.