Правові засади розгляду судами справ про адміністративні правопорушення
Автор: Цуняк Анастасія Миколаївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Правознавство
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Цуняк А.М., Сливка М.М. (керівник). Правові засади розгляду судами справ про адміністративні правопорушення. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Асоціація України і Європейського Союзу ставить проблеми європеїзації адміністративного права України, розглядаючи при цьому трансформацію окремих його інститутів. У зазначеному контексті набуває теоретичного значення дослідження правових засад розгляду судами справ про адміністративні правопорушення. В юридичний науці відсутня єдина думка щодо сутності провадження у справах про адміністративні правопорушення, а тому існують різні підходи до визначення описуваної категорії. Загалом, провадження в справах про адміністративні правопорушення розглядають в двох аспектах: як правовий інститут і як різновид адміністративно-процесуальної діяльності [1–4]. Розгляд справ про адміністративні правопорушення є основною стадією провадження в справах про них. При цьому особливе значення має судовий розгляд, який покликаний забезпечити охорону прав і свобод громадян, прав і законних інтересів підприємств, установ і організацій, встановленого правопорядку, законності тощо, в особливо складних справах в системі адміністративних правопорушень. Провадження у справах про адміністративні правопорушення здійснюють на підставі єдиних принципів, серед яких можна виокремити: здійснення правосуддя виключно судами; участь народу у здійсненні правосуддя; незалежність судів; забезпечення права на справедливий суд; забезпечення права на повноважний суд; рівність перед законом і судом; надання професійної правничої допомоги при реалізації права на справедливий суд; гласність і відкритість судового процесу; здійснення провадження національною мовою; обов’язковість судових рішень; право на перегляд справи та оскарження судового рішення; одноособовий, а у випадках, визначених процесуальним законом, колегіальний розгляд справ, а також за участю присяжних [5]. Об’єктом дослідження є суспільні відносини, що виникають у зв’язку із розглядом судами справ про адміністративні правопорушення. Предметом дослідження є правові засади розгляду судами справ про адміністративні правопорушення. Мета дослідження полягає у визначенні правових засад розгляду судами справ про адміністративні правопорушення, встановленні стану правового врегулювання такого розгляду, а також у формулюванні основних пріоритетів удосконалення адміністративного законодавства, яке регламентує діяльність судів щодо розгляду справ про адміністративні правопорушення. Результати дослідження. У результаті дослідження встановлено, що на сучасному етапі державотворення незалежної України питання розгляду справ про адміністративні правопорушення, у тому числі й здійснюваного у судовому порядку, неодноразово ставали предметом дослідження вітчизняних вчених. Водночас, в умовах сьогодення, коли наша держава поетапно проходить шлях інтеграції з європейською спільнотою та зважаючи на тенденцію постійного розширення меж юрисдикції суду щодо розгляду справ про адміністративні правопорушення, а також за відсутності відчутного прогресу у вирішенні значної кількості теоретичних і практичних проблем в означеній проблематиці, актуальність теми залишається високою. Як відомо, для ефективної реалізації права на справедливий суд в Україні уже здійснено низку інституційних змін, прийнято найнеобхідніші нормативно-правові акти. Зокрема, закони України «Про судоустрій і статус суддів», «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» та інші. Водночас, як зазначають експерти, значна частина новацій, викладених у згаданих вище законах, стали предметом обґрунтованої критики з боку суддівського корпусу, науковців і практикуючих юристів, а також вітчизняних і зарубіжних правозахисних інституцій. У чинному адміністративному та адміністративно-процесуальному законодавстві нині все ще міститься безліч протиріч, колізій і казуїстичних норм, що дозволяють неоднозначно розуміти та трактувати акти законодавства з питань деяких визначень, понять, сутності адміністративних процесуальних відносин. Все це дає підстави говорити про те, що законодавець повинен активізувати роботу із удосконалення адміністративного законодавства, яке регламентує діяльність судів щодо розгляду справ про адміністративні правопорушення. Ключові слова: адміністративне провадження, принципи адміністративного провадження, стадії адміністративного провадження, справа про адміністративне правопорушення. Перелік використаних літературних джерел. 1. Коллєр Ю. С. Адміністративна відповідальність за правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Київ, 2012. 244 с. 2. Богуцький В. В., Мартиновський В. В. Провадження у справах про адміністративні правопорушення : підручник. Харків : Видавець Вапнярчук Н. М., 2009. 168 с. 3. Коваль Л. В. Відповідальність за адміністративні правопорушення : монографія. Київ : Вища школа, 1975. 159 с. 4. Кузьменко О.В. Курс адміністративного процесу : навч. посіб. Київ : Юрінком Інтер, 2012. 208 с. 5. Про судоустрій і статус суддів : Закон України від 02 червня 2016 р. № 1402-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2016. № 31. Ст. 545.