Правове регулювання функціонування соціальних мереж
Автор: Гей Катерина Василівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Правознавство
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Гей К. В., Радейко І. І. (керівник). Правове регулювання функціонування соціальних мереж (тема магістерської роботи). Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Швидкий розвиток і розширення Інтернету і соціальних сервісів, базованих на Web 2.0, стимулює створення нової галузі дослідницьких інтересів – соціальних мереж в Інтернеті [1]. Розвиток Інтернету трансформує мережу на стандартний канал соціальних комунікацій. Постійно з’являються нові соціальні угрупування, нова ідеологія, формується новий психологічний образ мешканця планети XXI сторіччя [2]. Значення соціальних мереж проявляється у таких аспектах: будуючи горизонтальні зв’язки, соціальні мережі поступово лімітувати домінування вертикальних мереж (наприклад, владних кіл); ефективно налагоджують зв’язки між малими та середніми соціальними колами; вища швидкість обміну інформацією; за їх сприяння може здійснюватися представництво інтересів різноманітних груп населення [3]. Все більше держав розуміють необхідність правового регулювання соціальних мереж. Можливості соціальних мереж, а саме: обробка і передача значної за обсягами інформації; посилене спілкування тощо, у переважній більшості випадків використовуються у законних цілях. Однак Інтернет містить частину нелегальної інформації й може використовуватися як засіб злочинних дій. Саме тому питання правового регулювання мереж набуває більшого значення на рівні міжнародного товариства та в окремих країнах світу [4]. Соціальні мережі створюють новий вимір у спілкуванні та використанні ЗМІ, що загрожує належному застосуванню національного законодавства. Це стосується захисту права на честь та гідність фізичних осіб, ділової репутації фізичних та юридичних осіб, порушених в соціальних мережах, захисту персональних даних, а також проблеми застосування е-комерції та реклами в соціальних мережах. Глобальний зміст суперечностей, викликаний збільшенням користувачів соціальних мереж, припускає, що універсальні правила повинні бути розроблені на міжнародному рівні та узгоджені з платформами соціальних мереж. Відсутність міжнародного уніфікованого правового регулювання соціальних мереж лише збільшує ймовірність зловживання інформацією [5]. Об’єкт дослідження – суспільні відносини, що виникають в процесі правового регулювання соціальних мереж. Предмет дослідження – національні та міжнародно-правові нормативні акти, наукові та аналітичні статті, репортажі та огляди, що розкривають проблематику правового регулювання правовідносин, що виникають у зв’язку з функціонуванням соціальних мереж. Мета дослідження – визначення необхідності правового регулювання та аналіз проблем, що сформувались у середовищі соціальних мереж. Результати дослідження: ? сформовано поняття соціальних мереж; ? проаналізовано межі правового регулювання, а також визначено переваги та недоліки саморегулювання та державного регулювання соціальних мереж; ? охарактеризовано суб’єктний склад відносин у соціальних мережах; ? досліджено правове регулювання соціальних мереж в Україні, ЄС та Великобританії, США; ? визначено проблеми захисту права на честь та гідність фізичних осіб, ділової репутації фізичних та юридичних осіб, порушених в соціальних мережах, захисту персональних даних, а також проблеми застосування е-комерції та реклами в соціальних мережах; ? сформовано пропозиції для подальшого розвитку законодавства України та розв’язання проблем у сфері інтернет-права щодо платформ соціальних мереж. Ключові слова: соціальні мережі, правове регулювання, суб’єкти правовідносин, е-комерція, реклама, персональні дані. Перелік використаних літературних джерел 1. Musial К., Kazienko Р. Social networks on the Internet. In: World Wide Web. 2013. Vol. 16, No. 1. Р. 31–72. 2. Галунько А. В. Соціальні інтернет-мережі як об’єкт адміністративно-правового регулювання. Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Право. Ужгород : Видавничий дім «Гельветика», 2013. Т. 2. Вип. 22. Ч.1. С. 127–129. 3. Вахула Б. Я. Соціальні інтернет-мережі, їхні функції та роль у формуванні громадянського суспільства. Вісник Львівського університету. Серія соціологічна. 2012. Вип. 6. С. 311–319. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vlnu_sociology_2012_6_36. 4. Татарова В. С. Особливості правового регулювання мережі Інтернет. Управління розвитком. 2014. № 6. С. 105–108. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uproz_2014_6_46. 5. Карпець А. Ю. Правові проблеми регулювання соціальних мереж в Україні. Актуальні проблеми міжнародних відносин. 2012. Вип. 107 (2). С. 105–109. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apmv_2012_107(2)__18.?