Вплив параметрів турбіни двигуна автомобіля на показники його роботи.
Автор: Демій Петро Ярославович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Демій П. Я., Пороховський Ю. В. (керівник). Вплив параметрів турбіни двигуна автомобіля на показники його роботи. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний Університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація Головною метою наддуву – підвищення його питомої потужності, віднесеної до одиниці об’єму циліндрів, за рахунок підвищення подачі палива, а значить і необхідної для його згоряння кількості повітря. Підвищення питомої потужності двигунів характеризується зменшенням його розмірів, маси та вартості, а також відповідно розміри та масу автомобіля, на якому встановлюється двигун [1–5]. Проведено аналіз видів наддуву, які застосовуються у двигунах внутрішнього згоряння, принцип роботи турбонагнітачів, охарактеризовано основні несправності сучасних турбокомпресорів, проведено аналіз переваг та недоліків різних видів наддуву. В результаті вибрано газотурбінний наддув [2, 3]. Вибрано методику розрахунку відцентрового компресора з радіальними лопатками. Особливу увагу приділено формі дифузора, а саме лопатевій та безлопатевій частинам. Описано послідовність розрахунку швидкості потоку повітря на виході із збірної завитки та температура потоку на виході із збірної завитки. При протіканні повітря по компресору відбуваються втрати та зміни потоку повітря, тому увага приділялась для визначення коефіцієнта корисної дії збірної завитки та показника ступені політропи для процесів у збірній завивці [4]. В даній методиці було показано приклад розрахунку основних показників роботи турбонагнітача в різних його перерізах. Ефективність роботи компресора оцінюється максимальним значенням ККД компресора. Тиск в перетинах компресора визначається по зміні швидкості і температурі потоку повітря. Результатами розрахунку залежності зміни основних показників роботи турбонагнітача від різних його геометричних параметрів проточної частини. Завдяки розрахованих графіків залежності змін показників роботи турбонагнітача від діаметра, було визначено, що швидкість потоку повітря в колесі компресора швидко зростає, а тиск потоку повітря зростає незначно, поступово. Менш за все діаметр впливає на температуру потоку повітря. Температура поступово збільшується з збільшенням діаметра від 289 К до 468 К. Також було визначено втрати енергії в різних перетинах турбокомпресора. В результаті розрахунку компресора газотурбінного наддуву було встановлено, що відносна похибка ступеня підвищення тиску в компресорі не перевищує заданих 3%. Відносна похибка коефіцієнта корисної дії компресора прийнятого на початку розрахунку також не перевищує заданих 3%. Мета і задачі дослідження. Метою роботи є визначення впливу геометричних параметрів турбокомпресорів автомобіля на його експлуатаційні показники роботи, а саме тиску, температури та швидкості потоку повітря. Об’єкт дослідження – автомобільні турбонагнітачі повітря. Предмет дослідження – геометричні параметри турбокомпресорів. Методи дослідження. У магістерській роботі для досягнення поставленої мети застосовано теоретичні дослідження. 1. Марк Уорнер. Турбонаддув как радикальное средство повышения мощности / HPBooks, Легион-Автодата. – 2009. – 224 с. 2. Хак Г. Турбодвигатели и компрессоры: Справочное пособие.– М.: ООО Издательство «Астрель – АСТ», 2003. – 351 с. 3. Савастенко А. А., Патрахальцев Н. Н. Форсирование двигателей внутреннего сгорания наддувом. – Легион-Автодата. – 2007. – 176 с. 4. Николай Патрахальцев. Наддув двигателей внутреннего сгорания. Учебное пособие. – Издательство Российского Университета дружбы народов. – 2003. – 320 с. 5. http://avtonov.info/turbo-nadduv-dvigatelja.