Дослідження затримки руху у транспортних потоках з урахуванням пріоритету для громадського транспорту

Автор: Давосир Владислав Андрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Важливим завданням у сучасних транспортних системах із забезпечення швидких та безпечних переміщень мешканців у містах є мінімізація затримки в русі його учасників. Тут, передусім особлива увага зосереджена на пересування у загальному транспортному потоці, а також у громадському транспорті, оскільки вони є наймасовішими та мають значні затримки, спричинені планувальними особливостями вулично-дорожньої мережі та режимами управління дорожнім рухом. Виходячи із цього, актуальність завдання, яке розглядається у цій магістерській кваліфікаційній роботі підтверджується. На цей час відомо достатньо багато методів в українській та світовій науці у галузі транспорту, із використанням яких вдається досягти зменшення витрат часу на переміщення вулично-дорожньої мережею. Аксіомою вважається твердження, що уникнути затримки неможливо, тому багато уваги має приділятись способам (методам) її мінімізації [1–3]. Різними авторами розглядаються: затримки, спричинені способом регулювання руху на перехрестях; затримки, спричинені технологічними процесами під час здійснення пасажирських перевезень; затримки, спричинені різким зростанням інтенсивності руху у певні періоди доби; затримки, спричинені умовами руху пішоходів, велосипедистів, а також осіб, які використовують засоби мікромобільності [1–8]. За результатами виконання роботи вдалось визначити часові параметри світлофорного регулювання, за яких підвищується ефективність роботи виділених смуг для громадського транспорту з одночасною мінімізацією затримки руху загального транспортного потоку на магістральній вулиці (на прикладі міста Львова). У цій роботі застосовано такі види транспортних досліджень: – теоретичні дослідження – встановлення основних чинників від яких залежить велична затримки користувачів транспорту за різного способу управління рухом на магістральній ділянці вулично-дорожньої мережі; – натурні дослідження – визначення середньозважених експериментальних значень інтенсивності та складу транспортного потоку, проведення експериментальних вимірювань геометричних параметрів проїзної частини та режимів регулювання з метою встановлення критичних показників учасників дорожнього руху; – документальні дослідження – визначення валідних методів оцінювання затримки руху на багатосмугових магістральних вулицях та вибір меж критеріїв, виходячи із передового практичного та теоретичного досвіду; – системного аналізу – під час формування основних залежностей та графічних закономірностей зміни затримки руху в системах координованого регулювання на ділянках з облаштованими відокремленими смугами для громадського транспорту. Об’єкт дослідження – транспортний потік на магістральній вулиці. Предмет дослідження – закономірності зміни затримки руху у транспортних потоках за різного способу управління ним на магістральних вулицях. Мета дослідження: визначення затримки руху у транспортному потоці з урахуванням пріоритету для громадського транспорту в умовах координованого управління рухом на магістральній вулиці. За результатами дослідження виконано такі завдання: 1) проаналізовано теоретичні та практичні підходи щодо вирішення проблеми із затримками руху на перехрестях у різних системах пріоритизації громадського транспорту; 2) проведено оцінку пропускної здатності магістральних вулиць на перехрестях та ділянках вулиць між ними; 3) проаналізовано часові параметри світлофорного регулювання у мовах координованого управління рухом транспортних потоків зі значною часткою громадського транспорту; 4) встановлено методи щодо визначення пропускної здатності магістральних вулиць регульованого руху з урахуванням затримки у транспортних потоках; 5) проведено експериментальні вимірювання на ділянках вулиці Стрийська з визначення інтенсивності накопичення та роз’їзду черги транспортних засобів на регульованих перехрестях; 6) визначено закономірності накопичення черги транспортних засобів залежно від частки дозвільного сигналу та інтенсивності їх прибуття, а також затримку одного транспортного засобу за різного режиму управління. Ключові слова – затримка руху, громадський транспорт, транспортний потік, світлофорне регулювання, координоване управління, інтенсивність руху, склад транспортного потоку. Перелік використаних літературних джерел. 1. Гаврилов Е.В., Дмитриченко М.Ф., Доля В.К., Лановий О.Т., Линник І.Е., Поліщук В.П. (2007). Системологія на транспорті. Організація дорожнього руху. М.Ф. Дмитриченко. Київ 2. Поліщук, В. П., Дзюба О.П. (2008). Теорія транспортного потоку : методи та моделі організації дорожнього руху. Київ: Знання України. 3. Кременец, Ю. А. Печерский, М.П., Афанасьев, М.Б. (2005). Технические средства организации дорожного движения. Москва: Издательский центр «Академия». 4. Абрамова Л. С. Аналіз методів визначення складу транспортного потоку / Л. С. Абрамова, І. С. Наглюк, Г. Г. Птиця // Вісник Національного технічного університету «ХПІ». – 2012. – № 17. – С. 35–41. 5. Врубель Ю. А., Капский Д. В., Рожанский Д. В. (2011). Координированное управление дорожным движением. Минск: БНТУ. 6. Врубель Ю. А., Капский Д. В., Кон Е. Н. (2006). Определение потерь в дорожном движении : монография. Минск : БНТУ. 7. Єресов В. І. Комплексна оцінка ефективності світлофорного регулювання на перехрестях / В. І. Єресов, О. В. Христенко // Вісник НТУ. – К., 2009. – № 19, ч. 2. – С. 72-77. 8. Левашев А. Г. Идеальный поток насыщения на регулируемом пересечении [Электронный ресурс] // Транспортная лаборатория ИрГТУ: [сайт] / А. Г. Левашев, И. М. Головных. – Режим доступа: http://transport.istu.edu/downloads/satur_flow.pdf (07.10.17)