Підвищення зносостійкості шківів транспортних засобів з алюмінієвих сплавів.
Автор: Унгурян Олег Олександрович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Унгурян О.О., Юськів В.М. (керівник). Підвищення зносостійкості шківів транспортних засобів з алюмінієвих сплавів. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. Шківи та пасові передачі працюють завдяки силі терня, що виникає між контактуючими поверхнями. Одна з найпоширеніших причин їх несправностей - це вироблення внаслідок природного зношення робочих поверхнь під дією великих навантажень та впливу абразивних матеріалів. Внаслідок інтенсивного абразивного зношування та дії динамічного навантаження шківи швидко виходять із ладу. В останній час шківи із сталі та чавуну заміняють на такі ж із алюмінієвих сплавів. Це дозволило зменшити вагу шківів та зменшити дію динамічного навантаження [1,2]. Однак алюмінієві сплави мають невисокий опір абразивному зношуванню та швидко виходять із ладу. Для підвищення зносостійкості шківів із силуміну запропоновано поверхневе зміцнення їх нанесенням керамічних покриттів на поверхню методом холодного анодування. Анодування - це метод підвищення корозійної стійкості металевого виробу шляхом формування шару оксиду на його поверхні. Виріб, який обробляється, є в цьому електролітичному процесі анодом. Воно проводиться при знижених, часто від’ємних, температурах електроліту [3]. Об’єкт дослідження – процес отримання анодної плівки на поверхні силумінових шківів пасових передач транспортних засобів. Предмет дослідження – шківи пасових передач з алюмінію та алюмінієвих сплавів з нанесеними керамічними покриттями. Мета і завдання дослідження. Дослідити можливість використання способу відновлення силумінових шківів пасових передач методом холодного анодування, для створення на їх поверхні керамічних покриттів, які забезпечать задовільні фізико-механічні характеристики поверхні. Для досягнення мети поставлено такі задачі: 1. За допомогою методу анодування отримати керамічні покриття на зразках із технічно чистого алюмінію марка АД0 та сплаву АК-4. 2. Визничити мікротвердість, зносостійкість та шорсткість анодних плівок, яка сильно залежность від способу отримання, хімічного складу анодованого металу 3. За результатами проведених випробовувань підібрати оптимальні параметри анодування. Наявність в алюмінії домішок Si, Fе, Сu та інших металів значно знижує твердість анодної плівки. Дуже сильно впливає на твердість анодних плівок температура ванни. Як правило, з підвищенням температури ванни твердість плівки зменшується. Найбільш твердими є окисні шари, прилеглі до металу. Твердість плівок на алюмінії (крива 1) порівняно мало змінюється зі збільшенням кількості пропущеної електрики, тоді як твердість плівок на сплаві АК4 (криві 2 і 3) сильно зменшується. Результати випробовувань абсолютноЇ і відносноЇ об’ємноЇ зносостійкості показали, що абсолютна зносостійкість помітно знижується зі збільшенням товщини плівок. При товщині плівки близько 196 мкм знос анодованого алюмінію і сталі ШХ15 практично однаковий. Проведені випробування показали також, що шорсткість поверхні при анодуванні збільшується. 1. https://agrodoctor.ua/uk/dvigun/104888-shkiv-klinoreminnij-kompresora-kond-re10975-john-deere.html 2. http://ua.motofocus.eu/articles/6490,rukovodstvo-gates-po-ustranniyu-nispravnosty-sistmi-rmnnogo-privoda-3 3. Лукомский Ю.Я., Горшков В.К. Гальванические и лакокрасочные покрытия на алюминии и его сплавах. Л.: Химия, 1985. 184 с.