Вплив умов руху на функціональний стан водія міжміського автобуса
Автор: Вовк Юлія Василівна
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Дослідження у сфері транспорту як в Україні, так і за її межами з кожним роком все більше стосуються вивчення ролі людського фактору. В питаннях безпеки руху, першочергово звертають увагу на особливості дорожніх умов та конструктивних параметрів автомобільних доріг, а інформація щодо ролі людини часто упускається [1]. У міру розвитку технічних можливостей дорожніх досліджень ці відомості поповнюються, але постійно зростаючий рівень автомобілізації в усьому світі, що ставить нові завдання в організації руху та підвищення його безпеки [2]. Для того аби забезпечити безпечні умови руху, беручи до уваги швидкий ріст інтенсивності транспортних потоків, вкрай важливо враховувати психофізіологічні якості водія. При розгляді питань безпеки дорожнього руху, велика увага приділяється функціональному стану цих операторів. На функціональний стан водія впливає велика кількість різноманітних чинників. Таким чином, актуальність таких досліджень є високою [3-4]. У цій магістерській кваліфікаційній роботі, проведено дослідження впливу умов руху на функціональний стан водія, зокрема швидкості руху, висотного положення, тривалості руху та середовища руху. Проведення натурних досліджень відбувалось на маршрутах, які сполучають м. Самбір із віддаленішими населеними пунктами та із м. Львів. Для отримання необхідних даних у роботі використано сучасні технічні прилади та програмне забезпечення. Для здійснення експериментальних досліджень обрано метод фіксації показників варіабельності серцевого ритму під час руху, а для опису функціонального стану водія – показник індекс напруження. Згідно даних, отриманих на основі проведених досліджень, встановлено залежності зміни функціонального стану водія автобуса від умов руху. Для кожного показника наведено графік та формулу, за якої змінюється досліджуваний показник. Об’єкт дослідження – транспортний процес переміщення водія автобуса. Предмет дослідження – зміна функціонального стану водія автобуса під впливом умов руху. Мета дослідження – виявлення закономірностей щодо впливу умов руху на функціональний стан водія міжміського автобуса. Виявлено залежності зміни індексу напруження водія від швидкості руху автобуса, висотного положення автомобільної дороги, тривалості та середовища роботи водія. Для кожного показника наведено математичну та графічну залежності, за якими змінюється індекс напруження водія. В процесі дослідження встановлено, що із збільшенням швидкості руху індекс напруження водія зростає. Він збільшився на 50% відносно показника, який відповідає нульовій швидкості. Встановлено, що на організм водія діє незначна напруга під час руху на ділянках, де абсолютна висота сягає 250 – 320 м та 420 – 500 м. Визначено, що із збільшенням часового періоду роботи водія збільшується його індекс напруження. Виявлено різницю у зміні індексу напруження під час керування автобусом у межах населених пунктів та поза ними. Ключові слова – функціональний стан, водій, умови руху, безпека дорожнього руху, електрокардіограма, індекс напруження. Перелік використаних літературних джерел. 1. Elvik, R., Vaa, T., Hoye, A., & Sorensen, M. (Eds.). (2009). The handbook of road safety measures. Emerald Group Publishing (in English). 2. Wegman, F. C., & Aarts, L. T. (2006). Advancing sustainable safety: National Road Safety Outlook for 2005-2020 (in English). 3. Islinger, T., Kohler, T., & Wolff, C. (2011). A functional driver analyzing concept. Advances in Human-Computer Interaction, 2011 (in English). 4. Lal, S. K., & Craig, A. (2001). A critical review of the psychophysiology of driver fatigue. Biological psychology, 55(3), 173-194 (in English).